Назад

Над 340 хиляди ползват метрото в ежедневните си пътувания в София

С третата линия се намаляват с 90 хил. т на година вредните емисии във въздуха и трафика – с 10 – 20% в зоните, в които минава метрото.

"20 години след пускането на първия участък от метрото на София, то продължава да се строи и развива. Строителството на метрото на София е стратегически проект. Освен голям и сложен транспортен обект метрото е и стратегически екологичен проект – с изграждането на третия лъч очакваме да спестяваме 90 хил. т на година вредни емисии и да намалим трафика в зоните, в които минава, с 10 – 20%. Метрото на София е сред 10-те най-успешни инфраструктурни проекта на съфинансиране от Европейската комисия". Това каза днес кметът на София Йорданка Фандъкова по повод отбелязването на 20 години от пускането в експлоатация на първия участък на метрото от „Люлин” до бул. ”Константин Величков”. На събитието присъстваха изпълнителният директор на „Метрополитен” проф. Стоян Братоев, бившият кмет Стефан Софиянски, строители, проектанти, общински съветници.

"Метрото на София е проект, даван за пример от Европейската комисия. Проект, който променя условията на живот на хората и качеството на градската среда", каза кметът на София.

Метрото е не само най-големият транспортен, но и екологичен проект за столицата. До този момент над 340 хил. души дневно използват метрото. Това помага да се спестяват около 75 хил. тона вредни емисии годишно.

20 години след историческото първо пътуване на подземно влакче по новопостроената отсечка от 6,4 км  от кв. „Люлин” до бул. „Константин Величков” "Метрополитенът" има вече изградено трасе от  40 км,  мрежа от две линии с 35 станции, а делът му в системата на градския транспорт достигна 34%. Докато за изграждането на  първите  10 км  до 2003 г. са били нужни  24 г., то за последните 10 г. са построени 30 км трасе от общо 40 км. Скоростта на изграждане на метрото скочи от първоначалните 380 м на година за периода 1979 – 2003 г. на  3,1 км за последните 10 г.  благодарение предимно на включването на обекти за финансиране от европейските фондове и с местно съфинансиране.

С изграждането на Линия 1 и Линия 2 е намален броят на автомобилите в движение в София с около 55 хил. коли дневно. С построяването на Линия 3 се очаква в зоните, през които минава трасето ѝ, трафикът да се намали с около 20 процента. Общо след реализацията на Линия 3 екологичният ефект от метрото ще достигне намаление на вредните емисии газове с около 90 хил. т на година.

Най-трудният централен участък от новата Линия 3, от бул. „Владимир Вазов” до кв. „Красно село”, вече е изграден на 50% за 2 години от началото на строителството му. Той е дълъг 8 километра с 8 станции и се строи в изключително сложни геоложки и хидрогеоложки условия. Плановете са към края на  януари 2018 г. тунелопробивната машина, която изгражда тунелите в участъка, да бъде на станцията при Александровска болница. Досега дължината на прокопания тунел е около 2,6 км. Машината в края на годината трябва да достигне спирката при Малък градски театър „Зад канала”.

Вторият етап от Линия 3, включващ изграждането на 4 километра и 4 станции от кв. „Красно село” през  кв. „Овча купел” до "Околовръстното", чието строителство започна през юни 2017 г., е изпълнен на 12%. Когато Линия 3 бъде готова в края на 2019 г., тя ще свърже две от ключовите пътни артерии в София – бул. „Владимир Вазов” и "Околовръстен път" с Централна гара и Летището. На това място ще има съвместна жп спирка на линията София – Перник посредством метростанция до кв. „Горна баня”. С  модерни влакове „Сименс” ще се возят  нови 130 000 души всеки ден, а общият брой пътници на метрото ще стане близо половин милион.

 

Фотограф Гео Калев