Образователна платформа „Без дистанция” на Фестивала „Антистатик“
Четири ексклузивни уъркшопа с водещи международни професионалисти в Образователната платформа „Без дистанция” на Фестивала „Антистатик“.
Платформата „Без дистанция” е съфинансирана по Програма "Култура" на Столична община.
12-то издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик” ще се проведе в София от 9 до 21 май под мотото #ГласЗаТанц.
Ежегодната Образователна платформа на Фестивала „Без дистанция” ще представи 4 ексклузивни уъркшопа с водещи имена в различни области на международната танцова сцена.
Арнд Веземан (Германия) е сред най-изтъкнатите специалисти по танц и танцова критика в Европа. От 1997 г. е главен редактор на емблематичното немскоезично списание за танц tanz, което се издава в Берлин. На 10 и 11 май той ще проведе семинарът ПИСАНЕ ЗА ТАНЦ В МЕДИИТЕ, подходящ за журналисти и критици в сферата на културата и съвременните изкуства. Сред темите, по които водещият ще сподели опит, са: начините да разбираме танц, да пишем за танц и да съставяме рецензия за танцово представление; двойствената роля на критика между танцовото представление и танцовата критика; развитие на танцовата критика в историческа перспектива.
От 11 до 14 май студентите по танц, професионалните изпълнители и любители с добра подготовка са поканени да посетят отворения клас ТОЧКИ, воден от Александра Янева-Имфелд (Хърватия/Белгия).
Тя завършва училището за съвременен танц на Ана Малетич в Загреб, Хърватия, и учи танц в Брюж и Лиер, Белгия. През 1998 г. е стипендиант на Образователната програма DanceWeb във Виена, както и на The Jennifer Muller Company в Ню Йорк. През 2012 г. завършва Специализантската програма a.pass (Advanced Performance and Scenography Study) в Брюксел. По време на нея развива специфичен метод на работа за колективно авторство и импровизация, с който ще запознае участниците в ТОЧКИ.
Александра Янева-Имфелд е първият резидент на Програмата.
Подходящ за интердисциплинарни артисти, танцьори и хореографи е уъркшопът ПЕРФОРМАТИВНОСТ И ДВИЖЕНИЕ В ТАНЦА И В ИЗЛОЖЕБНИЯ КОНТЕКСТ, който Мануел Пелмус (Румъния/Норвегия) ще води от 15 до 17 май. Работата му преплита хореография и визуални изкуства, поради което е представяна в множество галерии и музеи по света. Последната му солова изложба е открита през 2018 г. в Para Site, Хонг Конг. Негови проекти са гостували в Тейт Модерн в Лондон, в Лудвиг Музея в Кьолн (2016), на Оф-биеналето в Будапеща (2015 и 2017), в Център Помпиду в Париж (2014), в Музея за съвременно изкуство във Варшава (2014), на Румънския павилион на Венецианското биенале (2013) и др. През 2012 г. получава Наградата за изпълнителски изкуства на Берлин, а през 2014 г. и наградата за най-добър артист на Националния център по танц в Букурещ. Първият му уъркшоп в София ще засегне теми, свързани с актуалния дебат около живото присъствие, перформативността и танцовото движението в изложбени зали и среда.
От 18 до 21 май танцовите професионалисти, хореографи и любителите с добра подготовка имат невероятната възможност да се включат в уъркшопа НАДОЛУ ПО СПИРАЛАТА, ръководен от Милан Херих (Словакия/Белгия). Той е роден в Словакия, където завършва танцовата консерватория в Банска Бистрица. През 2002 г. продължава своето образование в реномираното училище P.A.R.T.S., ръководено от Анна Тереза де Кеерсмакер в Брюксел. Участвал е в представления на различни хореографи и компании, сред които и Ultima Vez/Wim Vandekeybus and Сиди Ларби Шеркауи. От над 19 години Милан Херих работи заедно с легендарния венецуелски танцов артист Дейвид Замбрано и води класове по създадената от Забрано „ниско летяща техника“ (Flying-Low Dance Technique), ставаща все по-популярна по цял свят. Гостуването на Херих е първа възможност за запознаване с този метод в България.
И четирите уъркшопа от Програмата на „Без дистанция“ ще се проведат на английски език.
Срокът за кандидатстване на българските участници за семинарите, водени от Арнд Веземан, Мануел Пелмус и Милан Херих, е до 25 април. Записването за отворения клас „Точки“ с Александра Янева-Имфелд продължава до 5 май.
Част от Образователната платформа „Без дистанция“, стремяща се да скъси дистанцията между съвременното изкуство и публиката, са също модерираните разговори след представленията между публиката и артистите, както и т.нар. „загрявки” между артисти и публика преди представленията, превърнали се вече в традиция за „Антистатик”.
Платформа „Без дистанция” e част от европейския проект Life Long Burning, съорганизиран от Брейн Стор Проджект и Номад Денс Академи България като представители на мрежата на Номадска танцова академия.
Платформата се реализира с финансовата подкрепа на Програма “Творческа Европа“ на Европейския съюз и Програма „Култура” на Столична община и в партньорство с Къща музей „Вера Недкова“ към Националната галерия, Гьоте-институт България и Dance Station.