Кметът на София събра колеги и експерти от цяла Европа за общи мерки за чист въздух

Европейските граждани вярват, че чистият въздух зависи от работата на всеки човек

Мотивацията на всеки отделен човек е най-важна в решаването на проблема със замърсяването на въздуха. Около това се обединиха представителите на местната власт в 7 европейски града, които взеха участие във Второто издание на международната конференция за качеството на въздуха SofAir.

Форумът, чийто домакин е кметът на София Йорданка Фандъкова, се организира заедно със Съвместния изследователски център към Европейската комисия (JRC), с подкрепата на мрежата на европейските градове EUROCITIES и екипа на „Зелена София“, създаден специално по идея на кмета.

„Изследванията показват, че 70% от хората смятат, че проблемът със замърсяването на въздуха е решим само с личното участие на всеки. За мен лично това е големият ни шанс, защото имаме на своя страна огромно количество съмишленици“ – каза кметът Фандъкова. „Предварителни данни за последния отоплителен сезон показват, че има 15% намаление на дните с превишени норми на фини прахови частици“ – отчете кметът Фандъкова. По думите ѝ именно градовете могат да са двигател за по-мащабни и големи държавни решения. Защото ние първи виждаме какво работи, какво не, каква е посоката, която хората приемат.

Най-голям напредък по отношение на мерките за подобряване качеството на въздуха София отбелязва в обновяването на градския транспорт. С доставката на нови автобуси тази година 90% от автобусите са подменени, от години градът вече не купува дизелови превозни средства, напомни тя. През следващите 3 години в София ще бъдат подменени системите за битово отопление на една трета от домакинствата.

В конференцията участваха министърът на екологията Нено Димов, г-жа Чарлина Вичева директор на Съвместния изследователски център на Европейската комисия.

Кьолн също работи за смяна на твърдите горива за отопление в домакинствата, съобщи заместник-кметът на града Харолд Рау. Общината в немския град  отчита битовото отопление като една от основните причини за замърсяването на въздуха. Като следваща мярка Кьолн предвижда да подмени изцяло превозните средства в градския транспорт. „Как да мотивираме хората, за да променят поведението си е основното ни предизвикателство“ – каза Харолд Рау. Като успешна програма на градската управа в Кьолн той посочи подкрепата, която се оказва на жителите на града да купуват велосипеди на половин цена. Колелата задължително трябва да са оборудвани с кошница за багаж, за да не се налага ползването на автомобил, когато човек носи много вещи със себе си.

В Париж от тази година програмата за подобряване качеството на въздуха включва финансова подкрепа в размер на 400 евро за купуването на електровелосипеди. Това съобщи Орели Солан, общинският съветник с ресор „Чистота на въздуха“ към кмета на Париж. Над 40 са мерките, които кметството в Париж е предвидило за справяне със замърсяването.

„За 10 години успяхме да намалим с почти 50% замърсяването с фини прахови частици, но ситуацията не е розова. Бяха взети много непопулярни мерки. Една от тях е забраната коли, произведени преди 2005 година, да влизат в центъра на града през делничните дни“ – каза Орели Солан. Дългосрочната цел на Париж е след 2024 година в града да няма изобщо дизелови автомобили и отопление с твърдо гориво в домакинствата.

Усилията на Солун в момента са насочени към разработването на нова мрежа за мониторинг на въздуха. Това съобщи кметът на Солун Янис Бутарис. „Кризата в Гърция също се отрази много зле на чистота на въздуха. Усилията в момента са насочени към обновяване на обществения транспорти с екопревозни средства“ – каза той.

Увеличаване на зелените площи и велоалеите са сред мерките за намаляване на замърсяването на въздуха в Тирана, отчете заместник-кметът на града Анди Сефери. Градската управа планира да стартира програма за създаването на 5 таксиметрови компании, които да работят само с електроавтомобили, тъй като  трафикът е основен причинител на замърсяването на въздуха в града.

Увеличаване на електроавтомобилите и намаляването на дизеловите коли трябва да е основна цел за Европа, смята заместник – кметът на Порто Филипе Араухо. Той е и вицпрезидент на групата за околна среда  в европейската мрежа Eurocities. „Не мисля, че промяната може да стане по плавен начин. Ние трябва да наложим на индустрията да направи промяната, защото в това са намесени много средства“ – каза той.

Във форума участваха още експерти и представители на местната власт от градове в Холандия, Полша, Италия и Шотландия. Събитието беше открито от заместник-председателя на Европейския комитет на регионите Марку Маркула. „Нашата роля е да посочваме неотложните проблеми и да насърчаваме членовете на мрежата ни да ги решават. В това отношение е много важно и мобилизирането на цялата общественост.

"Необходими са ни повече градове като София, която е сред най-активните в редица пилотни проекти“ – каза г-н Маркула пред участниците в конференцията. Основните модератори на събитието бяха Чарлина Вичева – заместник генерален директор на Съвместния изследователски център към Европейската комисия и Юлиан Попов – член на Европейската фондация за климата.

 

 

 

12.04.2019