Вижте презентацията тук.
Вижте видео за нарушения при предишните договори тук.
Столичната община представи днес новите изисквания към сметопочистващите фирми, които се обявяват заедно с обществените поръчки за изпълнение на дейностите по чистота и извозване на отпадъците в София. Те бяха представени от кмета на София Васил Терзиев, зам.-кмета по екология Надежда Бобчева, директорът на Столичния инспекторат Николай Неделков, на Столичното предприятие за третиране на отпадъците Николай Савов и директора по управлението на отпадъците Емил Георгиев.
Екипът на Терзиев очаква след сключване на новите договори чистотата в столицата да се подобри с фокус върху няколко ключови аспекта:
● Ще се подновят сивите контейнери в София с нови, механични, затворени такива, и да няма преливащи отпадъци;
● Улиците и прилежащата инфраструктура ще са реално измити, а не само намокрени, както често е било при старите договори;
● Площадите, малките улици и тротоарите около училища и детски градини ще бъдат почистени навременно от снега;
● Столичната община ще си върне контрола върху чистотата в града с по-строги клаузи в договорите спрямо сметопочистващите фирми, за да не плащат гражданите сметката за недобро изпълнение;
● Софиянци ще получават по-добра услуга, без източване на средства в схеми.
"Един договор е толкова добър, колкото са инструментите в него, с които можем да накараме другата страна да си свърши съвестно работата. Така че от нашия опит тази година и половина сме събрали редица инструменти, които да защитават интересите на общината и на софиянци и да бъде променен балансът от предишните договори, които защитаваха в немалка степен интереса на фирмите. Целта е да си върнем контрола върху чистотата на София." Това каза кметът на София Васил Терзиев.
Повишените изисквания в новите поръчки акцентират върху:
● Повече механизирано чистене и извозване на отпадъците;
● Повече техника с цел да се намалят ръчните дейности, пропуските и злоупотребите;
● Автоматичен контрол с умна система от сензори, камери, бордови компютри и алгоритмични модели;
● По-високи санкции при неизпълнение и по-улеснен режим на налагане на санкциите.
Тази година изтичат 7 от договорите с фирмите за почистване и сметосъбиране на 20 от 24 района на Столична община, което налага да бъдат подписани нови споразумения. Те ще са валидни до 2030 година.
Обявените поръчки са за районите, за които договорите за сметопочистване изтичат през 2025 година, с обща прогнозна стойност: 515 473 737 лева с ДДС за петте години, както следва:
● "Средец", "Лозенец", "Студентски" – 81 060 384 лв.
● "Възраждане", "Оборище", "Триадица" (център) – 51 945 303 лв.
● "Подуяне", 'Слатина", "Изгрев" – 80 885 448 лв.
● "Сердика", "Илинден", "Надежда" – 71 912 059 лв.
● "Искър", "Кремиковци", "Панчарево" – 91 019 863 лв.
● "Връбница", "Нови Искър", "Банкя" – 57 516 337 лв.
● "Красно село", "Люлин" – 80 234 393 лв.
За "Младост", "Витоша", "Овча купел" и част от "Триадица" настоящите договори изтичат през 2027 година. "Красна поляна" се обслужва от Общинското дружество “Софекострой” ЕАД, чийто договор се подновява всяка година.
За да подобри чистота в града, екипът на Васил Терзиев залага няколко ключови подобрения в изискванията към фирмите, които ще дадат по-добра възможност на Столичната община за контрол на дейността.
Досега: Завишен контрол по цялата верига, повече санкции, удължен живот на депото.
Столичната община вече завиши контрола по заварените договори за сметопочистване. Рекорден обем санкции е наложил Столичният инспекторат на сметопочистващите фирми през 2024 година: 2 343 954 лв. в сравнение с 685 303 лв. за 2023 година.
Завишеният контрол на входа на Завода и по трасето на камионите, в координация между Столичния завод за третиране на отпадъците (СПТО), Столичния инспекторат (СИ) и Столична община, вече дават реален резултат. Удължен е срокът за запълване на последната клетка на депото за битови отпадъци “Садината” – с две години и половина, или до април 2029 г., според последното обследване, направено от проектантите на депото през април тази година.
ПОВИШЕНИ ИЗИСКВАНИЯ В НОВИТЕ ПОРЪЧКИ
I. По-високи санкции, умна система за автоматичен контрол и гаранции при неизпълнение:
➔ РАЗМЕР НА САНКЦИИТЕ
В новите договори е заложено от 2 до 10 пъти увеличение на размера на неустойките за установено неизпълнение на различните дейности, както следва:
● пропуснато обслужване на контейнер – санкцията се увеличава от 500 лв. на 1000 лв. за всеки брой;
● непочистени отпадъци около контейнерите за битов отпадък след обслужването им – от 200 лв. на 500 лв.;
● неспазване на изискванията за въвеждане, предаване на данни и прекъсване на връзката в GPS системата – от 1000 лв. на 10 000 лв.;
● за системно неизпълнение на дейностите – от 30 хил. лв. на 100 хил. лв. в новите договори.
➔ НАЧИН НА ПРИЛАГАНЕ НА САНКЦИИТЕ
Освен размера Столичната община променя и начина, по който се налагат санкциите за неизпълнение на дейностите по договорите:
● Те вече се налагат като неустойка, с нов режим на констатиране, който е облекчен като процес и оформен така, че да не допуска двусмислено и спорно тълкуване.
● Констатирането на нарушенията вече ще се извършва от Столичния инспекторат в реално време, ще се удостоверява с електронен подпис и ще се изпраща веднага по електронен път. Това ще отстрани всички стъпки, които досега сметопочистващите фирми са използвали като възможност да откажат връчване или да атакуват в съда впоследствие.
● Въведена е клауза, която отчита бездействие – 3 констатирани случая на неизпълнение в рамките на месец вече ще се считат за бездействие и за него ще се начислява друг вид неустойка в допълнение към неустойките за всяка една от констатациите.
➔ АВТОМАТИЧЕН КОНТРОЛ
За да подобри контрола и да освободи ценен човешки ресурс, ангажиран да следи камиони, да засича, документира и предотвратява системни злоупотреби, Столичната община задължава фирмите да интегрират нова умна система за проследяване на изпълнението на задълженията, която включва:
● Камера;
● Многобройни сензори;
● Бордови компютър;
● Алгоритмични модели с изкуствен интелект, които засичат обема и теглото на всеки обслужен контейнер.
Новата система ще е собственост на и ще се инсталира от Столичната община и данните ще постъпват в администрацията в реално време под контрола на общината, за да се премахне възможността за манипулиране на данни.
➔ НОВИ ГАРАНЦИИ
Досега фирмите се възползваха от възможност за гаранция за изпълнение на задълженията във вид на застраховка – почти невъзможна за възстановяване. Новите гаранции са:
● Единствено банкови гаранции;
● От 1%, те вече са 2% или около 10 млн. лв. общо за седемте нови договора.
II. Повече техника и повече механизирани дейности по събиране на отпадъците
➔ Автоматизирана система за сметосъбиране със срок за въвеждане до 8 месеца
Столична община ще задължи сметосъбиращите фирми да повишават капацитета си за механизирано събиране и извозване на отпадъците:
● Да подменят старите сиви контейнери и камионите, които ги обслужват с такива, които са максимално автоматизирани, за да се намали човешката намеса, която води до злоупотреби.
➔ Повече камиони за ЕГО
Сметосъбиращите фирми ще трябва да осигурят по-голям брой камиони за едрогабаритни отпадъци – от един до два камиона за събиране на ЕГО в зависимост от зоната. Броят и видът техника, заложени в новите поръчки, е изчислен на база анализи на броя курсове и обеми от всяка от зоните.
III. Повече механизирано чистене и миене на улиците
Новите договори залагат и по-високи изисквания в техническата спецификация към почистващите фирми за извършване на повече механизирано метене на тротоари и пътни платна:
● ясни изисквания за налягането на дюзите (мин. 15 бара и макс. 50), с които се извършва миенето на улиците, за да се гарантира по-високо качество на дейността;
● нова техника: по 3 броя вакуумни прахосмукачки тип "ремарке" за механизирано събиране на листата във всяка зона;
● по 3 броя специализирани машини за почистване на пътни знаци във всяка зона;
● по 1 машина за почистване на мантинели във всяка зона;
● ясни изисквания за набора от четки, с които фирмите да извършват по-ефективно механизираното метене на различни видове трасета и различен тип на замърсяването.
IV. По-ефективно снегопочистване
● Ясни срокове и недвусмислени критерии за почистването на тротоари след снеговалеж;
● Наличност на по 3 броя ръчни роторни снегорини за почистване на тротоари и велоалеи във всяка зона;
● Наличност на малогабаритна техника за почистване на малки улици.
Новите изисквания за наличност на техника са направени на база на анализ на нуждите във всеки район, за да се постигне оптимален ефект, при който от всеки вид техника има достатъчно и да се избегне задължение на фирмите да поддържат ненужни мощности, с които излишно да товарят Бюджета на общината.