Столичната община винаги е действала с ясен ангажимент към работещите в сектора на градския транспорт и с отговорност към софиянци. В условията на растящи икономически предизвикателства общината полага максимални усилия да осигури както справедливи възнаграждения, така и по-добри условия на труд за служителите. Въпреки това протестът на синдикатите в този момент не отразява реалните усилия и конкретните мерки, които вече са предприети.
Основни факти, които трябва да бъдат взети предвид:
- Тази година заплатите в сектора бяха увеличени с 15%, като този процент значително надвишава инфлационните нива. Това е ясен сигнал за намерението на общината да подкрепи работещите в транспорта въпреки финансовите предизвикателства. За сравнение от 2018 г. насам, служителите в транспортните дружества са получавали годишни увеличения на възнагражденията си с по 10%.
- За последните шест години, от 2018 до 2024 г., средната заплата в транспортните дружества нарасна с между 130% и 150%, като брутното възнаграждение на водачите вече е между 3 700 и 4 700 лв. Темпът на нарастване на заплатите показва ангажимента за дългосрочно подобрение на условията в сектора.
- Освен това увеличение, Столичната община активно работи по въвеждането на бонусна система, която е важна част от подписаното споразумение със синдикатите. Тази система ще бъде обвързана с постигнатите резултати на транспортните работници, като крайният срок за нейното въвеждане е до края на годината – а не 1 октомври, както настояват протестиращите. Системата вече е разработена, като целта ни е тя да бъде въведена до края на годината.
Този срок е съгласуван със синдикатите и отговаря на техните изисквания, за да се гарантира максимално ефективно прилагане на системата.
- За първи път в историята на споразуменията със синдикатите общината е включила специални мерки за подобряване на условията за труд, осигурявайки допълнителни инвестиции за модернизация и по-добра работна среда.
- В споразумението ясно е записано още, че страните се ангажират да инициират и проведат срещи с Министерството на финансите и Министерството на транспорта с цел постигане изпълнението на Европейски регламент 1370.
- Проблемът с недостига на водачи е много по-дълбок от въпроса за заплатите. Механичното увеличаване на възнагражденията само по себе си не е достатъчно, за да направи професията привлекателна. Необходим е цялостен подход, който включва обучение, подобрени условия на труд и промени в обществения имидж на професията.
- Държавата не е осигурила адекватно финансиране за компенсиране на разходите за градския транспорт, като само за текущата година Столичната община очаква държавни плащания в размер на около 50 млн. лв. Тези средства са необходими както за субсидиите за градския транспорт, така и за охраната на метрото, но липсата на държавно финансиране поставя тежест върху общинския бюджет.
- Въпреки тези предизвикателства Столичната община отпусна допълнителни 21 млн. лв. за погасяване на стари задължения на транспортните дружества. Тези средства показват, че общината работи активно за стабилизиране на сектора въпреки финансовите ограничения.
- Заедно с увеличените заплати общината стартира и амбициозна програма за обновление на автопарка, включително закупуването на 500 нови превозни средства. Планирани са търгове за 18 нови трамвая и 35 тролейбуса, на обща стойност 145 млн. лв., което ще повиши качеството на транспортните услуги.
Среща на кмета с представители на синдикатите
Кметът на София Васил Терзиев вече се срещна с представители на синдикатите КНСБ и КТ "Подкрепа" във връзка с изпълнението на мерките, договорени в подписаното споразумение по-рано тази година. На срещата бяха обсъдени както краткосрочните, така и дългосрочните стъпки за подобряване на възнагражденията и условията на труд в градския транспорт. На срещата кметът Васил Терзиев потвърди ангажимента на общината да продължи с въвеждането на бонусна система, както и останалите мерки за стимулиране на служителите. Терзиев подчерта още, че въпреки направените усилия от страна на Столичната община е необходимо и държавата да изпълни своите финансови ангажименти към сектора.
Столичната община се стреми да продължи открития и конструктивен диалог със синдикатите. Решаването на проблемите в градския транспорт изисква време, планиране и съвместни усилия. Затова призоваваме синдикалните организации и служителите в транспорта да не се поддават на политическо напрежение и предизборни манипулации. Протестите трябва да останат мирни и ориентирани към постигане на дългосрочни резултати, които ще бъдат от полза както за работещите, така и за всички граждани на София. Столичната община остава отворена за диалог и сътрудничество в търсене на справедливи и устойчиви решения.