„Модернизацията на токоизправителните станции е част от големият проект за развитието на електротранспорта на София и за подобряване качеството на атмосферния въздух, финансиран от ОП „Околна Среда“. Това каза кметът на София по време на откриването на модернизираната токоизправителна станция „Юнак“. Заедно със средствата за токоизправителните станции, които всъщност са гръбнакът за развитието на електротранспорта бяха доставени нови 34 електробуса и 30 тролейбуса. По този начин увеличихме броя на електробусите и подменихме 100 процента от тролейбусите в нашия град, каза още Фандъкова. Благодарение на всички тези инвестиции през последните години София се нареди в топ 5 на градовете в Европа с най- силно развит и модерен електротранспорт, а най-важното е, че даваме възможност на софиянци да използват най-екологичния и удобен градски транспорт. Модернизацията на градския транспорт се дължи на ясната ни визия и последователни усилия за развитието на града и подкрепата, както от Европейската комисия чрез Управляващият орган на Оперативната програма, така също и на Столичиния общински съвет, подчерта Фандъкова.
Токоизправителна станция „Юнак” е построена през 1932 г., а последната и реконструкция е извършена през 1971 г., когато е обновено цялото оборудване.
По този проект се реконструират също така токоизпратвителните станции „Веслец” и „Слатина”, които са морално и физически остарели съоръжения на възраст над 50 години. Трите станции са оборудвани с най-съвременни съоръжения, произведени от германската фирма СИМЕНС, включително пожароизвестителна система, отговаряща на изискванията за противопожарна безопасност, сигнално-охранителна техника и климатична инсталация, съобразена с атмосферните условия в региона. Очаква се технологичните загуби да бъдат по- малки, а работата им да бъде по- надеждна. Санирани са и сградите, в които се помещават.
„Нашата визия е в най- голямо съответствие с мотото на Столична община, че общината расте, но не старее. Ако ние не пазим околна среда, не пазим екосистемата в която живеем и не помагаме с нашите действия тя няма много дълго да ни търпи. В този ред на мисли новите електробуси, новите тролейбуси, както и тези станции са най-пряката и правилна стъпка напред към едно устойчиво бъдеще на нашия град, каза Галина Симеонова, главен директор на Оперативна програма Околна среда.
„Години работа стоят зад резултатите, които показваме днес на обществеността. За да имаме нови превозни средства е необходима кабелна мрежа, която всъщност е кръвоносната система на електротранспорта в София. В столицата тя е близо 1000 километра. Затова бе изключително важно реновирането на токоизправителна станция „Юнак”, която последно е обновявана 15 години преди да се родя аз. Сега всичко вътре е ново, със съвременно оборудване, така че да може да се гарантира на софиянци качествена и достъпна транспортна услуга и по-добра градска среда. Колкото по-добър е градският транспорт, толкова по-чист ще е и градът ни”, коментира председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев.
Реконструкцията и модернизацията на трите токоизправителни станции е част от проект „Изпълнение на дейности за подобряване качеството на атмосферния въздух в Столична община чрез закупуване и доставка на електрически превозни средства за шосеен транспорт – електрически автобуси и тролейбуси“ по Оперативна програма “Околна среда 2014-2020 г.”, осъществяван с подкрепата на Кохезионния фонд на Европейския съюз.