От утре трамваите по линия № 5 ще се движат по обновеното трасе от Съдебна палата до „Бъкстон“

 

ПРОЕКТ „ИНТЕГРИРАН СТОЛИЧЕН ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ – ФАЗА II“

В изпълнение на Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP001-1.041-0001-С01/21.02.2018 г., изменен с № BG16RFOP001-1.041-0001-С03/12.02.2021 г., сключен между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Столична община

 

 

 

"От утре, 8 декември 2022 г., ще бъде пуснато движението на трамваите по релсовия път от плащад "Македония" до бул.“Овча купел“. Трамваите по линия № 5 ще се движат с маршрут от Съдебна палата до трамвайно ухо „Бъкстон“. Това съобщи зам.-кметът на София по направление строителство д-р инж. Ангел Джоргов.

"От утре, 8 декември, започва и реконструкцията на трамвайното обособено трасе от трамвайното ухо на бул. “Никола Петков“ до ул. “Райска градина“ – посочи също инж. Джоргов.

Реконструкцията на трамвайната линия по бул. „Цар Борис III“ е разделена на два участъка, без частта на площад „Руски паметник”: Първият участък е от пл. „Руски паметник“ до ухо „Княжево“ (без кръстовището на бул. „Цар Борис III“ и бул. „Гоце Делчев“) и втори участък от пл. „Руски паметник“ до ухо „Съдебна палата“.

"Линията ще бъде обслужвана с нови трамвайни мотриси, които са доставени по ОП „Региони в растеж“ – заяви инж. Евгени Ганчев, изп.-директор на „Столичен електротранспорт“.

Трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III“ бе най-старото в София и е едно от най-натоварените. То се използва от около 50 000 души на ден.

Към настоящия момент е изпълнен изцяло участъкът от „Съдебна палата“ до трамвайно ухо „Бъкстон“ и продължава работа по трасето след ухо „Бъкстон“. Цялостно е подменен релсовият път, контактната мрежа, изградени са нови перони, монтирани са спиркови навеси. Пренаредена е паважната настилка и гранитните бордюри по двете локални платна на бул. „Македония“, подменени са асфалтовите настилки по ул. „Алабин“, ухо „Съдебна палата“ и пл. „Македония“, изцяло са обновени тротоарните настилки.

На бул. „Македония“ до Руски паметник е изграден нов линеен парк. В пространството между локалните платна са обособени две пешеходни алеи, една велоалея и кътове за отдих. Самите релси на трамвая са озеленени с над 1500 кв.м. тревен чим, който завършва цялостната архитектурна композиция на пространството, превръщайки го в „зелен остров“ в самия център на града. В линейния парк са засадени нови дървета, храсти и различни видове цветя, като за поддръжката на растителността е изградена изцяло нова поливна система. Идейният проект за линейния парк е на френското архитектурно студио “Вилмот и асосие” с управляващ директор Борина Андрю.

Живият плет, характерен за обособеното трамвайно трасе по булевардите „Тотлебен“ и „Цар Борис III”, е възстановен, като тази част от растителността, която е в добро здравословно състояние, е запазена, а на останалите места е засаден нов жив плет.

"За забавянето около 90 дни на строителната фирма ще бъде наложена глоба в размер на 10% от стойността на участъка, която е около 10 млн. лв. Това означава, че глобата за строителя ще бъде около 900 хил. лв." – поясни зам.-кметът.

Следващ етап на строителството и промяна в обществения транспорт:

Следващият етап на строителство включва обособеното трасе в участъка между ухо „Никола Петков“ и ул. „Райска градина“, без да се засягат кръстовища. Затваря се трамвайното движение от ухо „Никола Петков“ до ухо „Княжево“.

От 08.12.2022 г. се въвеждат следните промени в движението на обществения транспорт:

- Трамвайна линия № 4 ще се движи с маршрут от трамвайно ухо „Никола Петков“ по бул. “Цар Борис  III“ до площад "Македония", по бул. “Христо Ботев“ до кв. “Орландовци“;

- Трамвайна линия № 11 ще се движи със скъсен маршрут до трамвайно ухо „Никола Петков“;

- Започва работа нова заместваща автобусна линия А5 ТМ с маршрут от трамвайно ухо „Княжево“ по бул. “Цар Борис  III“, по бул. “Братя Бъкстон“, по ул. “Тодор Каблешков“ и обратно по бул. “Цар Борис  III“ до обръщателното колело.

 

Обектът е част от проект „Интегриран столичен градски транспорт – фаза II”, финансиран Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, в изпълнение на административен договор за безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP001-1.041-0001-С01/21.02.2018 г., сключен между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Столична община. Проектът включва рехабилитация на трамвайни линии, доставка на нови мотриси и надграждане на интелигентната система за управление на трафика и съществуващата система за информация на пътниците в реално време. Проектът цели насърчаване ползването на електротранспорта, като ще реши част от проблемите в столицата, свързани с увеличаващия се трафик през деня, задръстванията, ниската скорост на придвижване, пътнотранспортни произшествия, високи концентрации на въглероден диоксид и други вредни емисии, шум и т.н.

 

Фотограф: Аделина Ангелова

       

07.12.2022