Изказване на кмета Йорданка Фандъкова на извънредно заседание на Столичния общински съвет във връзка с пътната безопасност

 

Фандъкова: Обръщам се първо към гражданите от район „Илинден“, които са с нас. Всички ние, представителите на институциите, днес трябва да поемем конкретни ангажименти пред вас за подобряване на безопасността.

Дължим на Явор и Ани, на техните семейства и приятели, на близките на всички жертви на катастрофи, конкретни ангажименти и резултати. Защото така повече не може. На тази война по пътищата, в която се избиват невинни хора, трябва да отговорим с война. И това е война срещу високата скорост. Скоростта убива и нашата задача е да натиснем спирачката. Няма едно решение – нужни са и различните физически ограничители, които общината изгражда, и камерите за скорост с неизбежни санкции от МВР, и бързи и справедливи наказания от законодателната и съдебната власт. И разбира се, законови промени, които да направят възможно всичко, което поемаме като ангажименти. Надявам се, това се разбира и в Народното събрание ще бъде разгледан Закона за движение по пътищата. Отговорът трябва да е единен, за да се вдигне кракът от педала на газта.

След инцидента на бул. „Черни връх“ общината постави 32 радарни табла за скорост – от една страна, шофьорите да имат възможност за самоконтрол, а от друга, за да събираме информация, по която полицията да може да организира и насочва по-добре своите сили за контрол.

Статистиката, която събрахме, е смразяваща: между 80 и 100 хил. засечени превишения на разрешената скорост на месец.

Засечени 198 км/ч. по бул. „България“, 160 км/ч. по бул. „Ал. Малинов“, 153 км/ч. по бул. „Черни връх“; 154 км/ч. по бул. „Сливница“, 159 км/ч. по бул. „Т. Александров“. Това са „рекордите“ само за април – но не става дума за шампиони, а за потенциални убийци.

През миналия месец радарите ни са засекли 30 шофьори, които са шофирали с над 130 км/ч. по бул. „Т. Александров“ при кръстовището с бул. „Вардар“; 20 шофьори са карали с над 180 км/ч. по бул. „България“ при ул. „Флора“; 21 автомобила са минали с над 130 км/ч. по бул. „Черни връх“ и 35 шофьори са карали с над 130 км/ч. по бул. „Сливница“ при бул. „Инж. Ив. Иванов“.

Недопустимо е да продължим да гледаме стягащите сърцата изповеди на майки и бащи по телевизиите и да не променим черната статистика. Това не са числа, а лица, мечти и животи, които са отнети.

Затова няма нито място, нито време за прехвърляне на отговорност между институциите. Няма никаква полза от взаимните обвинения. За войната по пътищата невинни няма.

Затова предлагам конкретни ангажименти и срокове от страна на Столична община, които вярвам, че ще получат подкрепа от целия Общински съвет.

На първо място, по отношение на контрола на скоростта:

Поехме ангажимент пред Пътна полиция да подготвим проекти и да поставим стълбове за монтиране на камери на 4 конкретни точки, които определихме заедно. Местата са избрани по брой регистрирани нарушения и инциденти (на бул. „Черни връх“, бул. „Ал. Малинов“, бул. „Цар Борис III“ и на "Околовръстния път"). Поехме ангажимент към МВР, че ще изготвим техническите проекти – те вече са готови. Предстои издаването на разрешения за строеж. Закупили сме и кутиите.

Проучихме сроковете за доставка и инсталиране на камери за скорост и поемам ангажимент до месец да доставим 5 нови мобилни камери за контрол на скоростта, които да предоставим на Пътна полиция. Едната задължително ще работи на бул. „Сливница“. Камерите ще могат директно да предоставят данни към Единния център за обработка на нарушения на МВР.

Законодателството в момента не разрешава на общините да извършват контрол по Закона за движение по пътищата и да санкционират за превишена скорост. Затова сме готови финансово и технически да работим заедно с МВР, както и досега сме го правили.

Във второ Народно събрание се предлагат промени в Закона за движение по пътищата, които да позволят в контрола по пътищата да се използват изграждани от общините системи за видеонаблюдение. Очаквам това да бъде приоритетен закон и да се гледа като първи в НС. Предлагаме още местната власт да се включи и във връчването на фишовете при предоставяне на административни услуги – защото наказанията са ефективни, когато са неизбежни.

Столичната община има възможност буквално за няколко месеца след приемането на закона да разшири системата за видеонаблюдение и с допълнителни камери за скорост.

В последните 10 години изградихме най-голямата в страната Интегрирана автоматизирана система за сигурност. В нея са включени над 4500 камери, от които 560 са камерите за управление на трафика и над половината са с функция за разпознаване на номера. Всички данни от интегрираната система за сигурност са достъпни в реално време и в Центъра за видеонаблюдение на СДВР. Към тази система включваме над 1000 камери в метрото и новата система за сигурност в градския транспорт с около 4000 камери във всички превозни средства.

Месечно СДВР ще получават и справка от 32-те радарни табла за скорост, които изградихме в началото на тази година. Данните от тях дават много ясна информация за това къде е нужно да се насочат повече сили и средства за контрол.

На второ място, за физическите ограничители на скоростта:

Конкретно за бул. „Сливница“ възложих експертна оценка и благодаря на външните експерти, които се включиха. Разговаряхме и за няколко мерки, които веднага възложих.   

В най-кратки срокове ще монтираме физически разграничители по бул. „Сливница“ между двете платна за движение, на пешеходните пресичания ще изградим защитни пешеходни острови и ще монтираме изкуствени неравности за ограничаване на скоростта в локалните платна при спирките на градския транспорт.

С мое разпореждане е възобновена работата на всички светофарни уредби в 24-часов режим по бул. „Сливница“. Тъй като и тази мярка е спорна, съм поискала Транспортната комисия на общината, в която има и представители на КАТ, да разгледат изключването на функцията на „мигащо жълто“ след полунощ по основни улици и булеварди. Това ще доведе до чакане на празни улици, но след като не можем да се научим да спазваме правилата, предлагаме и тази по-строга мярка.  

Столична община ще въведе експериментално работен режим „всичко червено“ на светофарните уредби през нощта. С тази функция „всичко червено“ се подава червен сигнал за всички посоки на движение през кръстовището, докато не бъде засечен участник в движението. При засичане на приближаващ автомобил светофарният контролер изчислява времето за достигане до стоп линията с максимално разрешената скорост и подава зелен сигнал. Ако автомобилът се движи с позволена скорост, ще премине през кръстовището без необходимост от спиране. Ако обаче се движи със скорост по-голяма от позволената, зелен сигнал се подава след намаляване на скоростта или спиране на стоп линията. Пешеходците трябва да използват бутоните на светофарите.

Възложихме и монтиране на оборудване на няколко тестови кръстовища със системи за засичане на преминаване на червена светлина. Тази информация ще подаваме на МВР за санкциониране.

През 2022 г. изградихме над 40 нови пешеходни пътеки, над половината от тях – повдигнати. По наредба там, където има светофари, не може да се направи повдигната пешеходна пътека, но и затова съм искала изключения в някои особено рискови места. 40 са съществуващите пешеходни пътеки, на които изградихме допълнителни инфраструктурни мерки – повдигане или друг тип сигнализация. Над 800 са осветените пешеходни пътеки към днешна дата. На 10 локации на пешеходни пътеки през трамвайни линии, където не е възможно повдигане, сме монтирали полусфери за ограничаване на скоростта на автомобилите.

При над 100 локации монтирахме физически ограничители срещу спиране в района на кръстовища и пешеходни пътеки с намалена видимост.

Започнахме изграждането на защитни пешеходни острови на бул. „Симеоновско шосе“, бул. „Черни връх“, бел. „Стамболийски“, бул. „Дондуков“. През тази година продължаваме монтирането им и на други булеварди, включително и на бул. „Сливница“.

И на трето място са кампаниите ни за обучения по пътна безопасност и обучения на млади шофьори:

Изградихме 128 специализирани площадки за пътна безопасност в училищата и детските градини, за да могат децата да научават правилата в реална среда.

Преди няколко седмици открихме и специална площадка на полигона за обучение на реакции при кризи. Годишно над 2800 деца от столичните училища и градини преминават през обучения със специалисти.

София е и първият град, който създаде Общинска програма за обучения на млади шофьори. Над 150 младежи преминаха безплатно през теоретично и практическо обучение на полигон.

В заключение ще повторя – войната срещу високата скорост изисква единен отговор и обединени усилия на всички институции и общество. Без това отново ще потънем в процедури и писма, което не трябва да допуснем.

 

12.05.2023