Обратно Започна разширението на Третата линия на метрото към ж.к. „Левски”
Участъкът е с дължина 3 км и 3 метростанции
От днес, 21 март 2022 г., започва строителството на разширението на Третата линия на софийското метро под бул. „Владимир Вазов”, което обхваща трасето ж.к.„Хаджи Димитър” – ж.к. „Левски ” и е с дължина 3 км и 3 метростанции.
"Сега започваме строителството към „Левски Г“ със средства от бюджета на общината, за да не бавим изграждането, като се надявам, че Планът на държавата ще бъде одобрен в най-кратък срок. Моят ангажимент към софиянци е строителството на метрото да не спира. Откакто съм кмет са изградени около 40 км от общо 50-те км метромрежа. Задачата на „Метрополитен“ е строителството, а моята – финансирането" – посочи също кметът Фандъкова.
"За участъците през „Подуяне“ и „Слатина“ беше заложено съфинансиране от Плана за възстановяване. За съжаление, правителството реши да изключи от Плана метрото през „Слатина“. Ангажиментът, който поех пред софиянци, когато станах кмет, е строителството на метрото да не спира. Не беше лесно да осигурим финансирането. Средствата за участъка през район “Слатина” от 6 км, който искаме да започнем тази година, бяха орязани от Плана за възстановяване. Правителството спази ангажимента си и осигури първите 40 млн. лв. в бюджета за тази година. Очаквам да гарантира обещаните средства и за следващите 3 години, защото не можем да си позволим да започнем строителството, което да не завърши" – каза също кметът Фандъкова.
“Имате едно задължение – да работите не със 100%, а с 200% гаранции за качество и сигурност” – обърна се Фандъкова към строителите.
"Предстоят тежки строителни години, но ние не сме имали лесен участък на метрото. И този няма да е лек, но се надявам след 3 г. да се поздравим с още един нов участък на метрото” – каза проф. Стоян Братоев.
"Извинявам се на всички граждани за затрудненията в придвижването по бул. „Владимир Вазов“ и в района. Ще бъде трудно и неудобно, но след това “Подуяне” ще е част от метромрежата на София" – посочи също Фандъкова.
Общата дължина на Линия 3 на метрото в София е предвидена да е 21 км с 21 метростанции. Строителството се извършва на 3 етапа. През 2020 – 2021 г. приключи строителството на трасето от ж.к. ”Овча купел” до ж.к. ”Хаджи Димитър” с дължина 12 км и 12 метростанции. От 26 август 2020 г. започна експлоатацията на първите 8 станции от централния участък на Линия 3, а от 24 април м.г. функционират още 4 станции в ж.к. „Овча купел”.
В източна посока Линията е планирано да бъде завършена, като се изградят другите ѝ два участъка – ж.к. „Хаджи Димитър” – ж.к. „Левски” и ул. „Шипка” – кв. „Гео Милев” – ж.к. „Слатина” – Зала „Армеец” – бул. ”Цариградско шосе”.
С новия участък се осигурява удобна връзка на източните квартали на столицата "Хаджи Димитър", „Сухата река”, "Левски Г" и „Левски В”, в които живеят и работят около 90 000 души, с централната градска част и със западните квартали – „Овча купел” и „Горна баня”, както и с другите две линии на метрото. Чрез тях живеещите в четирите квартала ще получат бърза връзка и с националната ж.п. мрежа и столичното летище.
Участъкът от 3 км е изцяло подземен. Първата станция в него – МС „Стадион Георги Аспарухов”, която е най-близката до действащото трасе на Линия 3, е разположена под южното пътно платно на бул. ”Владимир Вазов”, на кръстовището на булеварда с улиците „Васил Кънчев” и „Река Велека”, до едноименния стадион в ж.к. „Сухата река”. Метростанцията има голям вход с 3 ескалатора от страната на стадиона и втори вход в северния тротоар на булеварда.
Следващата станция – МС "Тракия", е разположена източно по бул. „Владимир Вазов”, на кръстовището му с ул. „Витиня”, до южното платно на булеварда. Западните входове са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река” и ще обслужват плътнозастроените части с блокове на ж.к. ”Сухата река” и ж.к. ”Левски”. Северният и източният вход ще обслужват съответно индустриалната зона и жилищните райони около ул. „Рилска обител”.
Третата станция в участъка – МС „Владимир Вазов”, е разположена под северното платно на бул. „Владимир Вазов”, в района на кръстовището му с ул. „Станислав Доспевски” между ж.к. „Левски В” и „Левски Г”.
След метростанцията ще се изгради буферен паркинг за 110 автомобила, който ще се използва от влизащите в столицата коли по бул. „Владимир Вазов”.
Предвидено е строителството на метростанциите да се извършва по така наречения "милански" (Топ даун) метод и частично по открит способ. Тунелите в по-голяма част от трасето ще се строят подземно по Нов австрийски тунелен метод (НАТМ), а в участъка между МС ”Владимир Вазов” и МС ”Тракия” в ж.к. „Левски” – по Топ даун метод.
Срокът за изпълнение на договорите е 39 месеца, което означава, че новото трасе от 3 км с 3 метростанции ще е готово през първото полугодие на 2025 г.
Двете нови разширения на Линия 3 – под бул. „Владимир Вазов” и през кварталите „Гео Милев” и „Слатина” – ще се обслужват от метровлакове Siemens Inspiro и системите за управление на влаковото движение на Siemens Mobility, с каквито се обслужва и участъкът от „Хаджи Димитър” до „Горна баня”. За целта към настоящите 20 мотриси са закупени още 10 с местно финансиране.
За повишаване на безопасността на пътниците всички перони на станциите са отделени от влаковете с прозрачни отваряеми перонни преградни врати с височина 1,6 м. Вече година и половина такива прегради функционират на станциите от Третата линия и там няма нито един инцидент.
Плановете са до края на годината да започне работатата и по Лот 2 на Етап 3 от строителството на Третата линия, включващ изграждането на второто ѝ разширение през кварталите ”Гео Милев” и „Слатина” до зала „Арена Армеец”, бул. „Цариградско шосе” и Окръжна болница.
Строителството на новия участък през „Подуяне“ 3 км с 3 метростанции са на стойност около 217 млн. лв. В актуализирания План за възстановяване и устойчивост (ПВУ) са заложени необходимите средства за строителството. За да може строителството да стартира, Столичната община осигури част от аванса в размер на 12,8 млн. лв.
Обществените ползи след строителството на Етап 3, Лот 1 на Линия 3:
- След завършването на строителството на Лот 1, Етап 3 на Линия 3 прогнозно до 2025 г. дължината на трасето на софийското метро ще достигне 55 км с 50 метростанции, а 40 хил. нови пътници ще усетят несравнимите удобства на подземната железница. С тях броят на ползващите подземната железница ще надхвърли 400 хил. дневно и ще достигне над 150 млн. души годишно.
- Над 85 хил. тона годишно по-малко вредни газове ще има в атмосферата над София.
- Значително ще се облекчи трафика в града – броят на автомобилите в движение ще намалее с над 5000.
Изграждането на подземната железница остава и през 2022 г. стратегически обект на Столична община. Плановете са със строителството на цялата Трета линия делът на софийското метро от градския транспорт да е около 50% .
Първата копка на строителството на 3 км метро от кв. “Хаджи Димитър” до кв. “Левски” с 3 метростанции направиха днес кметът на София Йорданка Фандъкова, председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев, кметът на район “Подуяне” Ева Митова и изпълнителния директор на “Метрополитен” ЕАД проф. инж. Стоян Братоев.
Снимки: Аделина Ангелова