Нискоемисионната зона (НЕЗ) за автомобили в София влиза в сила от 1 декември 2025 г. с разширен обхват и нов „голям ринг“. Припомняме, че от миналата година в „малкия ринг“ е ограничено движението на моторни превозни средства от първа и от втора екогрупа. Забраната за навлизане в „големия ринг“ важи само за моторни превозни средства от първа екогрупа. Забраната за влизане в центъра на столицата има за цел да подобри чистотата на въздуха и ще важи в периода на зимните месеци – от 1 декември 2025 г. до 28 февруари 2026 г.
Проверете лесно и бързо коя екогрупа е вашият автомобил ТУК.
Автомобилите, за чиято екологична категория няма данни, не се считат за нарушители.
КАКВО Е ВАЖНО ДА ЗНАЕТЕ?
Зоната със забрана – „малък ринг“, е заключена между булевардите „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и ул. „Опълченска”.
Зоната със забрана – „голям ринг“, е заключена между бул. „Сливница“, бул. „Данаил Николаев”, бул. „Ситняково“, бул. „Михай Еминеску“, бул. „П. Яворов“, бул. „Никола Й. Вапцаров“, ул. „Атанас Дуков“, ул. „Люба Величкова“, ул. „Сребърна“, бул. „Х. Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И. Е. Гешов“ и бул. „К. Величков“.
Граничните булеварди не са част от самата зона и преминаването по тях на всички превозни средства е позволено без ограничение, а указателни табели ще помагат на шофьорите да се ориентират в движение.
Забраната за навлизане в „малкия ринг" в момента важи за автомобилите от първа и втора екогрупа, а в „големия ринг” за автомобилите само от първа екогрупа.
Забраната няма да важи за автомобили, чиито собственици са с постоянен адрес в зоната и имат издаден стикер за паркиране или са лица с увреждания, които притежават карта за преференциално паркиране издадена от Столична община или от друга община в България.
За да контролира спазването на ограниченията, Столичната община разчита на камери, разположени на външните точки на „големия ринг“, и специализиран софтуер, който автоматично ще извършва проверка в съответните бази данни, за да се установи екологичната група и собствеността на всеки автомобил. Нарушенията ще се наказват съгласно чл. 41а и чл. 41б от Закона за чистота на атмосферния въздух, като актовете ще се издават от Столичния инспекторат, а глобите започват от 50 лева за физически лица или имуществена санкция в размер от 200 лв.
КАК ДА ИЗБЕГНЕТЕ ГЛОБИТЕ?
В София има изградени пет буферни паркинга на спирки на метрото, където може да се използва услугата „паркирай и пътувай“, която спестява време и неудобства на жителите и на гостите на София. Паркингите са при метростанциите „Джеймс Баучер“, „Цариградско шосе“, „Васил Левски“ и два при метростанция „Бели Дунав“.
ЗАЩО Е ВАЖНО?
Действията на Столичната община целят да се подобри качеството на атмосферния въздух в София и са в изпълнение на „Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община“, приета от Столичния общински съвет в края на 2022 г.
Зоните с ниски емисии са една от най-ефективните мерки, които градовете могат да предприемат за подобряване на качеството на въздуха. В резултат на въвеждането им намаляват емисиите на фини прахови частици (ФПЧ 2,5, ФПЧ10), азотен диоксид (NO2) и (индиректно) на озон (О3). Именно това са трите основни замърсители на въздуха, които предизвикват здравословни проблеми в цял свят. Нискоемисионната зона в София е една от близо 400 в Европа, като до 2025 г. се очаква броят им да надмине 500.
Доклад на екологично сдружение „За Земята“ за ефекта от нискоемисионната зона показва, че дори при сегашния ограничен режим (само три месеца в годината) е отчетен спад в концентрациите на NO₂ с над 10% спрямо предходната зима. Само през декември 2024 г., първия месец с ефективен контрол и видеонаблюдение, намалението в рамките на „малкия ринг” достига 22–25%.
КАКВО СЛЕДВА?
От 1 декември 2027 г. в „големия ринг“ се добавя и втора екогрупа освен първа.