Изложба "Изглед – 100 години градска фотография в Естония" (3 – 14 май в Галерия на открито в градина "Кристал")


От 3 до 14 май в Галерия на открито в градина "Кристал" изложбата "Изглед – 100 години градска фотография в Естония" отбелязва първия век на дипломатическите отношения между Република Естония и Република България и разказва за тези 100 години чрез селекция от фотографии от улици и градска среда.

На 20 май 1922 г. Царство България признава Република Естония и оттогава дипломатическите отношения между двете страни продължават само с временно прекъсване. В междувоенния период се поддържа активна търговска кореспонденция – договарят се търговията на български тютюн и естонски лен. В сферата на политиката е важно да се отбележи създаването на почетни консулства в двете страни, а в областта на културата – създаването на Българо-естонско културно дружество в Талин през 1939 г.

По време на комунистическия период за естонците България е предпочитана ваканционна дестинация. Падането на "желязната завеса" дава нова перспектива за дипломатическите отношения на двете страни – възстановени през септември 1991 г. Изложбата има за цел да представи отблизо Естония чрез фотографските образи на градската среда.

Жанрът "улична фотография" в Естония може да бъде разделен на три условни периода – 1918 – 1940 г., 1940 – 1991 г. и 1991 – 2021 г. Макар свързани с политически режими и обществени събития, тези етапи също така представляват и технологични периоди, които трансформират и езика на фотографията.

Първият етап носи духа на младата независима Република Естония. Основаван е Естонският фотографски клуб през 1921 г., като най-активният негов член Йоханес Мюлбер получава признание, национални и международни награди, още в средата на 20-те години на миналия век. Неговите оцветени произведения от бром-маслени отпечатъци носят есенцията на уличната фотография. В този период се появяват фотографи, които са явление в световната фотография. Става дума за популярността на уличните портретисти – фотографи, които срещу заплащане правят портрети на хора на улицата, обикновено с конструирани от самите тях камери, а изображенията проявяват на място.

Усилието да се насърчат изобретенията задават тона на втория период по време на съветската окупация. Създава се мрежа от фотографски клубове, обединяващи както професионалисти, така и аматьори, като най-големият от тях е Талинският фотографски клуб. Организирани са изложби в Естония и други съветски републики. Сред фотографите се открояват имената на Калиу Суур, Харалд Лепиксон и Вяйно Мересмаа и на още десетки други. Тук трябва да се отбележи, че макар по това време уличната фотография да е широко разпространена, тя все още не е припозната като отделен жанр или широко използван термин.

Третият период дава свидетелствата на възстановяването на независимостта на Република Естония и отварянето към света, началото на интернет епохата и цифровите технологии. В естонската улична фотография от 90-те години се открояват фотографите в пресата – автори, които успяват да преодолеят технологичните и материални трудности в кризисни времена. Един от най-значимите улични фотографи от този период е Пеетер Ланговиц, чиито творби се разполагат между изобразителното изкуство и документалната фотография. Интернет, социалните медии и техните фотографски групи оказват значително влияние върху най-новата история на естонската фотография. Вълната от проучвания за уличната фотография, станала толкова популярна по света, обхваща и Естония. През последните години Естонската асоциация за улична фотография, Центърът за документална фотография "Юхан Куус" и Музеят на фотографията в Талин са ангажирани с развитието, проучването и представянето на този специфичен фотографски жанр.

Творбите в тази изложба са избрани чрез отворена покана за участие на фотографи, обявена в началото на пролетта на 2020 г., както и от селектирани фотографии от колекциите на Музея на фотографията в Талин и частни колекции.

Изложбата е представена в сътрудничество между Центъра за документална фотография „Юхан Куус“, Музея на фотографията в Талин, Естонската асоциация за улична фотография, Държавния културен институт към Министъра на външните работи, Столична община и посолството на Естония в Букурещ.

Куратори: Айри Леон, Кристел Ейми Лор, Танел Верк, Тоомас Ярвет.


 

29/04/2022