Обратно Зафир Зарков: Разглеждаме въвеждането на две нискоемисионни зони в София

"Разглеждаме въвеждането на две нискоемисионни зони в София, в които да се наложат ограничения за влизане на замърсяващи автомобили.  Първата включва историческия център, а втората е със значително по-широк обхват." Това каза Зафир Зарков при представянето на  международен доклад за ефектите от прилагането на нискоемисионна зона в София. 

Въвеждането на нискоемисионна зона е една от мерките в Програмата на Столична община за подобряване на качеството на въздуха 2021 – 2026 г. В началото на 2021 г. по инициатива на кмета на София Йорданка Фандъкова Народното събрание прие промени в Закона за качеството на атмосферния въздух, които дадоха допълнителни правомощия на общините да въвеждат нискоемисионни зони. Въвеждането на такива зони в София беше постановено и с решение на съда като мярка за намаляване на превишенията на фини прахови частици (ФПЧ). 

"Като първи етап от въвеждането на нискоемисионни зони в София се предвижда забрана за влизане в тях за най-замърсяващите автомобили. Това са автомобилите, които не притежават евро стандарт, тези от екологична група 1 и дизеловите Евро 2. Според проучванията те представляват около 30% от всички автомобили в града. Към момента общината предвижда забраната да важи за зимния сезон, а не само за дните с превишения на ФПЧ. На следващия  етап групата от автомобили, попадащи в забранения списък, ще бъде разширена. Предложението е за живущите в зоните да няма ограничения, –  каза още Зафир Зарков. – Но е важно да дадем една прогноза на гражданите как тази зона ще се развива във времето и кои автомобили ще попадат под рестрикции за влизане, за да могат хората да направят своите планове." 

"Към момента е изградена  базовата инфраструктура за контрол на зоната, върви и процесът на поставяне на стикери на автомобилите с годишния им технически преглед" – каза още Зафир Зарков.

Хибридното събитие „Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха“ бе организирано от Clean Air Fund в партньорство с ICCT, FIA, TRUE, Шведско-българска търговска камара и инициативата на Столична община “Зелена София”. На него бе представено проучване за очакваните ползи от въвеждането на нискоемисионна зона в София по отношение на емисиите от NOX и ФПЧ, направено от  International Council on Clean Transportation (ICCT) по поръчка от Clean Air Fund.