Обратно Столичната община изготви Програма за изграждане на общински паркинги с частни инвестиции

Кметът на София Йорданка Фандъкова и главният архитект на София Здравко Здравков представиха Програма за изграждане на общински  паркинги с частни инвестиции. Програмата е разработена с участието на общинските съветници д-р Георги Георгиев, Силвия Христова, Николай Стойнев, арх. Ивайло Петков и Карлос Контрера.

Кметът на София Йорданка Фандъкова припомни, че по време на предизборната кампания е поела ангажимент да представи програма за изграждане на паркинги.  Програмата е разделена в две части, като първата част включва буферните паркинги, които Столичната община строи заедно с метрото.  „Буферните паркинги се изграждат с публични средства и са част от системата, която развихме – „Паркирай и пътувай“. С нея целим да насърчим хората да оставят автомобилите си и да ползват градския транспорт. Затова и паркирането в тях е безплатно за всеки, който ползва метрото“ – каза Фандъкова. В момента има изградени 6 буферни паркинга с общо над 2 500 места. А заедно с третата линия на метрото ще бъдат изградени още 3 буферни паркинга за още 650 автомобила. Те са разположени на "Околовръстния път" между „Овча купел“ и „Горна баня“, на ул. „Централна" в „Овча купел 2“ и на бул. „Монтевидео“. Столичната община е възложила на "Центъра за градска мобилност" да довърши изграждането на буферните паркинги по първата линия на метрото и те в момента се проектират. „Планирали  сме и изграждането на 4 буферни паркинга до съществуващи метростанции: на „Г. М. Димитров“, в ж.к „Люлин“, в „Младост“ и на бул. „Джеймс Баучер“. Съответно с разширенията на метрото, които планираме, сме заложили изграждането на още 7 буферни паркинга“ – посочи столичният кмет Фандъкова.   

„Втората част на Програмата засяга най-болния проблем – паркирането в кварталите, което в последните години става все по-трудно. Броят на личните автомобили надвишава многократно наличните паркоместа в големите квартали на София. Изграждането на паркинги в кварталите ще ни  помогне да свалим автомобилите от тротоарите и най-вече от зелените площи“– припомни столичният кмет Фандъкова. 

Програмата предлага изграждането на паркинги да става като съвместна дейност между общината и частни инвеститори. Това ще може да става по два начина: чрез учредяване право на строеж на частен инвеститор за обществен паркинг като част от нова сграда, като обезщетение и учредяване право на строеж върху терен, който е предназначен за паркинг.  Правото на строеж ще бъде срочно и възмездно, а изборът на инвеститор ще става с конкурс. Предложенията за конкретни терени ще се правят от районните кметове след обсъждане с гражданите по места. Всеки конкретен случай ще се обсъжда и гласува от Столичния общински съвет.

По време на представянето на Програмата общинският съветник д-р  Георги Георгиев  посочи, че стратегията, която се предлага, е базирана на проучване на решаването на проблема във водещите европейски столици, а Програмата ще бъде гласувана от Общинския съвет след месец.  Вече е разработена и документацията за провеждане на конкурсните процедури, а изискванията за всеки отделен случая ще бъдат разглеждани и одобрявани от СОС. Предвидени са и клаузи за неустойки и банкови гаранции.

Главният архитект на София Здравко Здравков посочи, че работи с районните кметове за установяване на подходящи  терени и изграждане на паркинги. Вече са започнали и проучвания на конкретни терени в районите „Подуяне“, „Сердика“ и „Оборище“.