Новини СПОРТ

Обратно Фандъкова: Общественият транспорт е най-добрата алтернатива за придвижване в големия град

"Общественият транспорт е най-добрата алтернатива за придвижване в големия град." Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова при откриването на конференцията „Бъдещето е в обществения транспорт“, организирана от КНСБ в рамките на "Европейската седмица на мобилността 2021".

"През всичките тези години  развитието на публичния транспорт е било ключов приоритет за Столичната община. Целта ни е да развиваме екологичния обществен транспорт като най-добрата алтернатива за придвижване в големия град" – каза още Фандъкова и припомни: "Развитието на метрото, обновяването на наземния транспорт с нови екологични превозни средства, както и усилията в създаване на нови и по-удобни начини за закупуване на превозни документи и достъп до разписанията на превозните средствата. Имаме и амбиции за разширение на трамвайния транспорт като най-екологичния наземен транспорт. Това са усилия, с които искаме да накараме хората да слязат от колите си и да се качат в градския транспорт."

Фандъкова подчерта, че настоява средствата в размер на 40 милиона лева за автобусния транспорт, предвидени в актуализацията на държавния бюджет, да се разпределят реципрочно. В София живеят 1/4 от българите и столичният транспорт търпи сериозни загуби вследствие на пандемията. Кметът изрази и учудването си, че в актуализацията на бюджета не са предвидени средства за електрически транспорт. Защо, когато се борим с климатичните промени, няма подкрепа за най-екологичния наземен транспорт – електрическия? – попита Фандъкова.  

За нуждата от сериозна финансова подкрепа в сектора на обществения транспорт говори и президентът на КНСБ Пламен Димитров. „КНСБ ще настоява в бюджета за следващата година да бъдат предвидени средства за компенсиране на загубите, натрупани от обществения транспорт по време на пандемията. Ако трябва, това ще стане и наша централна тема и ще имаме готовност за индустриални акции и действия, за да убедим, че този път няма как тези натрупани загуби от над 80 млн. лв. да не бъдат компенсирани в спешен порядък" – посочи Пламен Димитров.  

“Опитът на СТСБ през годините, и особено ситуацията от последната година и половина показват ясно, че градският транспорт не може да се издържа само от продажбата на билети и карти. Качествена и достойна обществена услуга не може да бъде предоставена, ако тя е оставена да се развива само чрез приходите, които идват от нейната цена. Нужни са държавни субсидии – и за поддръжка, и за развитие. Тук става дума за обществена услуга от общ икономически интерес. Процесите на урбанизация и в България, и в световен мащаб продължават. Населението все повече се насочва да живее и работи – или дори само да работи и учи в градовете. Това изисква много сериозно внимание на държавата към този толкова важен транспортен сектор и дългосрочен ангажимент за планиране и финансиране на неговото развитие” – коментира председателят на СТСБ Екатерина Йорданова по време на Националната конференция “Бъдещето е в обществения транспорт” #TheFutureIsPublicTransport.