Назад

Започна разширението на Третата линия на метрото към ж.к. „Левски”

Участъкът е с дължина 3 км и 3 метростанции

От днес, 21 март 2022 г., започва строителството на разширението на Третата линия на софийското метро под бул. „Владимир Вазов”, което обхваща трасето ж.к.„Хаджи Димитър” – ж.к. „Левски ” и е с дължина 3 км и 3 метростанции.

 

"Започваме строителството на нов участък от метрото – 3 км през район „Подуяне“ до кв. „Левски Г“. С него след 3 години още 40 хил. души дневно ще имат достъп до най-бързия и удобен транспорт." Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя присъства на първата копка от разширението Третата линия на столичното метро.

"Сега започваме строителството към „Левски Г“ със средства от бюджета на общината, за да не бавим изграждането, като се надявам, че Планът на държавата ще бъде одобрен в най-кратък срок. Моят ангажимент към софиянци е строителството на метрото да не спира. Откакто съм кмет са изградени около 40 км от общо 50-те км метромрежа. Задачата на „Метрополитен“ е строителството, а моята – финансирането" – посочи също кметът Фандъкова.

"За участъците през „Подуяне“ и „Слатина“ беше заложено съфинансиране от Плана за възстановяване. За съжаление, правителството реши да изключи от Плана метрото през „Слатина“. Ангажиментът, който поех пред софиянци, когато станах кмет, е строителството на метрото да не спира. Не беше лесно да осигурим финансирането. Средствата за участъка през район “Слатина” от 6 км, който искаме да започнем тази година, бяха орязани от Плана за възстановяване. Правителството спази ангажимента си и осигури първите 40 млн. лв. в бюджета за тази година. Очаквам да гарантира обещаните средства и за следващите 3 години, защото не можем да си позволим да започнем строителството, което да не завърши" – каза също кметът Фандъкова.

“Имате едно задължение – да работите не със 100%, а с 200% гаранции за качество и сигурност” – обърна се Фандъкова към строителите.

"Предстоят тежки строителни години, но ние не сме имали лесен участък на метрото. И този няма да е лек, но се надявам след 3 г. да се поздравим с още един нов участък на метрото” – каза проф. Стоян Братоев.

"Извинявам се на всички граждани за затрудненията в придвижването по бул. „Владимир Вазов“ и в района. Ще бъде трудно и неудобно, но след това “Подуяне” ще е част от метромрежата на София" – посочи също Фандъкова.

Общата дължина на Линия 3 на метрото в София е предвидена да е 21 км с 21 метростанции. Строителството се извършва на 3 етапа. През 2020 – 2021 г. приключи строителството на трасето от ж.к. ”Овча купел” до ж.к. ”Хаджи Димитър” с дължина 12 км и 12 метростанции. От 26 август 2020 г. започна експлоатацията на първите 8 станции от централния участък на Линия 3, а от 24 април м.г. функционират още 4 станции в ж.к. „Овча купел”.

В източна посока Линията е планирано да бъде завършена, като се изградят другите ѝ два участъка – ж.к. „Хаджи Димитър” – ж.к. „Левски” и ул. „Шипка” – кв. „Гео Милев” – ж.к. „Слатина” – Зала „Армеец” – бул. ”Цариградско шосе”.

С новия участък се осигурява удобна връзка на източните квартали на столицата "Хаджи Димитър", „Сухата река”, "Левски Г"  и „Левски В”, в които живеят и работят около 90 000 души, с централната градска част и със западните квартали – „Овча купел” и „Горна баня”, както и с другите две линии на метрото. Чрез тях живеещите в четирите  квартала ще получат бърза връзка и с националната ж.п. мрежа и столичното летище.

Участъкът от 3 км е изцяло подземен. Първата станция в него – МС „Стадион Георги Аспарухов”, която е най-близката до действащото трасе на Линия 3, е разположена под южното пътно платно на бул. ”Владимир Вазов”, на кръстовището на булеварда с улиците „Васил Кънчев” и „Река Велека”, до едноименния стадион в ж.к. „Сухата река”. Метростанцията има голям вход с 3 ескалатора от страната на стадиона и втори вход в северния тротоар на булеварда.

Следващата станция – МС "Тракия", е разположена източно по бул. „Владимир Вазов”, на кръстовището му с ул. „Витиня”, до южното платно на булеварда. Западните входове са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река” и ще обслужват плътнозастроените части с блокове на ж.к. ”Сухата река” и ж.к. ”Левски”. Северният и източният вход ще обслужват съответно индустриалната зона и жилищните райони около ул. „Рилска обител”.

Третата станция в участъка – МС „Владимир Вазов”, е разположена под северното платно на бул. „Владимир Вазов”, в района на кръстовището му с ул. „Станислав Доспевски” между ж.к. „Левски В” и „Левски Г”.

След метростанцията ще се изгради  буферен паркинг за 110 автомобила, който ще се използва от влизащите в столицата коли по бул. „Владимир Вазов”.

Предвидено е строителството на метростанциите да се извършва по така наречения "милански" (Топ даун) метод и частично по открит способ. Тунелите в по-голяма част от трасето ще се строят подземно по Нов австрийски тунелен метод (НАТМ), а в участъка между МС ”Владимир Вазов” и МС ”Тракия” в ж.к. „Левски” – по Топ даун метод.

Срокът за изпълнение на договорите е 39 месеца, което означава, че новото трасе от 3 км с 3 метростанции ще е готово през първото полугодие на 2025 г.

Двете нови разширения на Линия 3 – под бул. „Владимир Вазов” и през кварталите „Гео Милев” и „Слатина” – ще се обслужват от метровлакове Siemens Inspiro и системите за управление на влаковото движение на Siemens Mobility, с каквито се обслужва и  участъкът от „Хаджи Димитър” до „Горна баня”. За целта към настоящите 20 мотриси са закупени още 10 с местно финансиране.

За повишаване на безопасността на пътниците всички перони на станциите са отделени от влаковете с прозрачни отваряеми перонни преградни врати с височина 1,6 м. Вече година и половина такива прегради функционират на станциите от Третата линия и там няма нито един инцидент.

Плановете са до края на годината да започне работатата и по Лот 2 на Етап 3 от строителството на Третата линия, включващ изграждането на второто ѝ разширение през кварталите ”Гео Милев” и „Слатина” до зала „Арена Армеец”, бул. „Цариградско шосе” и Окръжна болница.

Строителството на новия участък през „Подуяне“ 3 км с 3 метростанции са на стойност около 217 млн. лв. В актуализирания План за възстановяване и устойчивост (ПВУ) са заложени необходимите средства за строителството. За да може строителството да стартира, Столичната община осигури част от аванса в размер на 12,8 млн. лв. 

Обществените ползи след строителството на  Етап 3, Лот 1 на Линия 3:

  • След завършването на строителството на Лот 1, Етап 3 на Линия 3 прогнозно до 2025 г. дължината на трасето на софийското метро ще достигне 55 км с 50 метростанции, а 40 хил. нови пътници ще усетят несравнимите удобства на подземната железница. С тях броят на ползващите подземната железница ще надхвърли 400 хил. дневно и ще достигне над 150 млн. души годишно.
  • Над 85 хил. тона годишно по-малко вредни газове ще има в атмосферата над София.
  • Значително ще се облекчи трафика в града – броят на автомобилите в движение ще намалее с над 5000.

Изграждането на подземната железница остава и през 2022 г. стратегически обект на Столична община. Плановете са със строителството на цялата Трета линия делът на софийското метро от градския транспорт да е около 50% .

Първата копка на строителството на 3 км метро от кв. “Хаджи Димитър” до кв. “Левски” с 3 метростанции направиха днес кметът на София Йорданка Фандъкова, председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев, кметът на район “Подуяне” Ева Митова и изпълнителния директор на “Метрополитен” ЕАД проф. инж. Стоян Братоев.

Снимки: Аделина Ангелова