Обратно Фандъкова: Цялата документация за конкурса за зоната на ул. „Граф Игнатиев“ е публична

"Важно е да има механизъм, който гарантира, че некачествена работа не се плаща, и гаранционни срокове, в които фирмите отстраняват дефекти за своя сметка"

Работата по проекта за основен ремонт на зоната на ул. „Граф Игнатиев“ започна преди 5 г. Цялата документация за конкурса – с протоколи от заседанията на журито и решения, е публична. Публична е и процедурата по избор на изпълнител на обекта – с договора, техническите предложения и сертификатите." Това заяви днес кметът на София Йорданка Фандъкова при проверка на рехабилитацията на бул. “Пенчо Славейков“ в участъка между бул. “Прага“ и ул. “Цар Симеон“.

На проверката присъства и заместник-кметът по транспорт на София Евгени Крусев.

"От началото на тази седмица по искане на кмета Фандъкова екип от Университета по архитектура, строителство и геодезия, начело с проф. Назърски, проверява изпълнението на строителните дейности и ще направи повторно изпитване на всички материали, които се влагат. Първият оглед на екипа вече се състоя и са дадени някои допълнителни препоръки. Целта ни е да създадем още едно ниво на контрол, което да работи с нас като възложител" – каза Фандъкова.

По думите на Йорданка Фандъкова: „100 хил. лв. е санкцията, която налагам на консорциума, който изпълнява строителния надзор. Това е първата и последна санкция за строителния надзор. Следващата стъпка е прекратяване на договора, за което лично съм ги информирала. Моето искане към техните инженери е не само да са на обекта, а и да връщат своевременно за корекции, нещо, което не правят. В събота лично съм върнала изпълнителя да пренареди два реда с плочи пред „Свети Седмочисленици“.

Във връзка със спекулациите от последните дни по отношение на материалите, които се влагат в ремонта на този обект, кметът на София посочи, че "сме провели разговори с представители на всички компании, производители, които ще предоставят и свои становища за начина на изпълнение. Релсовият път, за който се твърди, че е втора ръка, е произведен и доставен от една от най-големите световни фирми „Фьост Алпине“ – Австрия. За пръв път в София се поставят закалени високоякостни релси по технология, която осигурява по-малко шум и вибрации. Производител на гумените скрепления на релсовия път е „Пандрол“, Франция. Бетоновите плочи са производство на „Земелрок“ – австрийска фирма, която има завод в България. Гранитът се внася от Македония – производител „Мариово Крин“. На обекта се полагат 8 см гранитни и бетонови плочи, като плочки не се редят никъде. Шахтите, капаците и отводнителните канали са производство на немската фирма „Ако“.

"В последните дни и аз, и хората от моя екип, многократно обяснявахме, че нито една от подзоните не е завършена и обектът е строителна площадка" – каза Фандъкова. Кметът на София посочи, че: “На първо място, се извинявам на гражданите за неудобството, което им причиняваме. На второ, благодаря на всички, с които разговаряхме в последните дни на обекта – както за вярата, че ще стане добре и насърчителните думи, така и за критичните бележки. Това е най-големият стимул да работим и променяме средата, която всички помним.

Убедена съм, че всеки човек на място, след като завърши проекта, може сам да прецени как е станало и дали му харесва, а не по снимки и картинки сега да му внушават какво е и какво трябва да мисли. Аз лично, за разлика от други, не се изживявам като институция от последна инстанция по естетическите въпроси. За мен са важни две неща. Първо, да се изпълняват проектите, които са правени от архитекти и инженери. Спор между тях винаги ще има, както и имаше, когато се оценяваха проектите. И второ, да гарантирам на хората, че няма да платя и една стотинка за некачествено свършена работа.

В договора за основен ремонт на ул. „Граф Игнатиев“ са заложени санкции до 4 млн. лв. за забавяне или по 224 хил. лв. на ден, 1,2 млн. лв. е санкцията за качество и 600 хил. лв. гаранцията за добро изпълнение, от която половината остава за целия срок. Не зная някъде в страната да има друг договор, който по толкова категоричен начин защитава обществения интерес. А аз съм доказала, че налагам и ще продължа да налагам санкции без никакви притеснения.

Градът е място, изпълнено с живот – той се изгражда и поддържа постоянно, не става веднъж завинаги. Понякога нещо се чупи и трябва да се поправи – така е в живия живот и в реалната работа. Важно е да има механизъм, който гарантира, че некачествена работа не се плаща, и гаранционни срокове, в които фирмите отстраняват дефекти за своя сметка. Това са правилата, който съм създала. Вече звучи като клише, но това е истинската и реална защита на публичния интерес.

На последно място се обръщам към тези представители на политически сили и публични личности, които ме обвиниха, че с ремонта на „Графа“ „разрушавам духа на градския център на София“.

Разкривените бетонови плочи, скърцащите релси, кашоните от банани, асфалтът, бельото, което висеше по сергиите на ул. „Граф Игнатиев“ – това не е духът на София. Това е част от разрухата, с която в последните години се борим.

Категорично не приемам и спекулациите, с които името ми се забърква в корупция. В живота си един лев нито съм взела, нито някога ще взема и това го знае всеки, които ме познава, включително и тези, които разпространяват.

И понеже алтернативата в този момент е да се работи или не, аз съм избрала и продължавам да избирам работата и контрола за качеството. Ще го правят до последния ден, в който работя за София, защото това е ангажиментът, който съм поела пред гражданите на София" – каза Фандъкова.

Документация на архитектурния конкурс на страницата на направление „Архитектура и градоустройство“: https://goo.gl/TcRzw3 Документация на процедурата за избор на изпълнител на страницата на Столична община: https://goo.gl/jNLC6u