Обратно Фандъкова: Планираме изграждането на 10 стратегически обекта за транспортната инфраструктура на София

"Планираме изграждането на 10 стратегически обекта за транспортната инфраструктура на София. Стратегически приоритет е завършването на вътрешните рингове на София – втория и третия градски ринг, както и връзките с "Околовръстния път". Това каза днес кметът на София Йорданка Фандъкова при представянето на проекта за инвестиционен заем за изграждането на стратегическа инфраструктура на София.

Фандъкова посочи също, че за да успеем да завършим тези стратегически обекти за срок до 5 години, предлагаме взимането на инвестиционен заем от 60 млн. евро от Европейската инвестиционна банка. Целта на външното финансиране е за кратък период от време да изградим инфраструктура, която е ключова за развитието на града десетилетия напред.

Зам.-кметът по направление строителство инж. Ангел Джоргов представи основните обекти, включени в проекта.

Обектите са:

Довършване на бул. „Тодор Каблешков“ и бул. „Филип Кутев“, които са ключова част от третия градски ринг, която свързва бул. „България“ и бул. „Симеоновско шосе“ и ще разтоварят чувствително трафика през центъра.

Изграждане на бул. „Копенхаген", който ще намали трафика по бул. „Ал. Малинов“ и ще даде нова връзка на „Младост“ с бул. „Цариградско шосе“.

Изграждане на бул. „Източна тангента“, който свързва бул. „Ботевградско шосе“, бул. „Владимир Вазов“ и Северна скоростна тангента.

Изграждане на бул. „Рожен“, което ще даде връзка на северените квартали с центъра.

Разширяване на бул. „Ломско шосе“.

Реконструкция на бул. „Скобелев“ с отдалечаване на трамвайното трасе от близките сгради и реконструиране на транспортния тунел под НДК, който се нуждае от цялостна рехабилитация.

Рехабилитация на тунела към „Люлин“ (бул. „Царица Йоана“) заедно с пътните платна и трамвайния път.

Обновяване на трамвайното трасе по бул. „Стамболийски“, което е в лошо състояние, заедно с ремонт на пътните платна.

Изграждане на Зеления ринг на София – от „Слатина“ до "Борисовата градина", което включва велоалея, места за спорт и почивка по трасето на старата жп линия.

За част от обектите вече има работни проекти, за други работното проектиране е на финала и вървят отчуждителните процедури.

Подготвен е и списък с 5 резервни обекта, които да могат да заместят основен проект, ако има забавяне.

Резервните обекти са: изграждане на ул. „Войводина могила“ в „Овча купел“, която ще осигури обходен маршрут по време на изграждането на "Околовръстния път", рехабилитация на бул. „Рожен“ от надлеза при жп линията до надлез „Надежда“, рехабилитация на бул. „Джеймс Баучер“ заедно с трамвайното трасе, изграждане на Западната тангента и възстановяване от бордюр до бордюр на улиците, по които в следващите години ще бъде изграждана канализация по Програмата „Околна среда“.

По отношение на заема

Благодарение на финансовата стабилност на София и инвестиционния ни рейтинг София може да получи много добри условия по заема – 0,35% лихва, без такси и комисионни за срок от 20 години.

Зам.-кметът по финанси и здравеопазване Дончо Барбалов посочи, че до момента Столичната община е поемала заеми само с инвестиционна цел – в това число за метрото, за управление на отпадъците, за транспортни средства, за проекти за строителство и основни ремонти на пътни участъци. Всички те до този момент са за дългосрочно развитие на инфраструктурата на града.

Ново този път е, че за първи път говорим за т. нар. рамков заем. С този вид заем имаме добра гъвкавост, така че да можем в хода на изпълнение на проекта да можем да акутализираме отделните обекти и инвестиции по него.