Назад

Проведе се обществено обсъждане на заем за третия лъч на метрото

Проведе се обществено обсъждане на заем за третия лъч на метрото

В Столична община днес се проведе обществено обсъждане на намерението за поемане на  дългосрочен дълг, свързан с проекта за изграждане на Третата метролиния по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура".  Обсъждането беше водено от Дончо Барбалов, зам.-кмет на Столична община, а проектът за изграждане на Третата метролиния бе представен от Стоян Братоев, директор на "Метрополитен" ЕАД.

Заемът, който Столична община смята да вземе от Европейската инвестиционна банка е до 56 млн. евро. Той ще бъде изплащан с бъдещи приходи на Столична община, като обезпечение не е предвидено.

От 2009 г. до момента Столична община съфинансира изграждането на метрото с 329  млн. лева. В това число влизат и предвидените средства за Третата метролиния.

Третият лъч на подземната железница ще свързва кварталите "Горна баня" и "Левски", като ще има метростанции в "Овча купел", "Красно село", центъра на града и "Хаджи Димитър". Общата му дължина е 12 километра с 12 станции. Метростанция "Софийски университет св. Климент Охридски" ще свързва първата линия с третата, а връзката с втори метродиаметър ще бъде през станция "Национален дворец на културата".

В момента се изграждат етап I от проекта – от "Красно село" през "Орлов мост" до бул. "Владимир Вазов" и етап II –  от "Красно село" през ж.к. "Овча купел" до жп линията София – Перник. Изпълнението на двата етапа е на обща стойност 480 млн. евро и се осъществява с европейско и българско финансиране за периода 2014 – 2020 г.  Предвидено е да се изгради и ново депо на ул. "Житница" с капацитет  над 90 вагона, ще бъдат доставени и 20 съвременни влака от фирма "Сименс".

 След завършване на третия метродиаметър, подземната железница ще обслужва общо около 500 хиляди пътника дневно. В момента първите две линии на метрото се ползват от 340 – 350 хиляди пътника на ден. Очаква се, че с пускането на линия 3, автомобилният трафик за целия град ще се намали с около 10%, а в района на метростанциите – с 20 – 25%. С действащите две линии годишно се спестяват 75 хил. тона вредни емисии, а с изграждането на третия лъч ще стигнат 90 хил. тона.

Метрото е доказано най-бързият начин за придвижване в столицата. Средната скорост, с която се движат подземните влакчета, е 39 км/ч. За сравнение – средната скорост на градския транспорт в София е 14 км/ч, а на автомобилите – 22 км/ч.