Обратно Фандъкова: Започва същинското строителство на метрото в „Овча купел“

Жителите на „Овча купел“ и „Горна баня“ ще стигат до центъра за 12-14 минути

Проектът за метрото е ясно доказателство за ефекта от партньорството между Европейската комисия, българското правителство и общината. Ефектът е за хората и всички софиянци знаят това. Това каза днес, 21 юли 2017 г. кметът на София Йорданка Фандъкова в присъствието на Юрки Катайнен - заместник председател на Европейската комисия за заетост, растеж, инвестиции и конкурентоспособност, Мария Габрием – еврокомисар по „Цифрова икономика и общество“, Ивайло Московски - министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Огнян Златев - председател на представителството на ЕК за България, директорът на столичния „Метрополитен“ проф.Стоян Братоев.

Започваме строителството на втория участък от трети метродиаметър, който свързва „Овча купел“ 1 и 2 и „Горна Баня“ с центъра. Участъкът в „Овча купел“ е с дължина 3,8 км с 4 метростанции. Новите метростанции ще са на бул. „Линкълн“, на бул. „Монтевидео“, в „Овча купел“ 2“ и на Околовръстен път към кв. „Горна баня“. Жителите на тези квартали ще могат да стигат до центъра за 12-14 минути. На последната станция предвиждаме връзката с жп линията София – Перник и буферен паркинг за около 600 автомобила.

По време на строителството затваряме бул. „Линкълн“ и осигуряваме обходен маршрут по ул. „Зеленика“. На другите места в района на станциите ще има частични стеснения. Това, което е изключително важно са спестените емисии. Със строителството на третата линия ще намалим вредните емисии във въздуха с общо 90 хил. тона годишно. Общата стойност на втория участък е 102 млн. евро, от които 68,5 млн. евро са безвъзмездна финансова помощ (БФП) от Европейския фонд за регионално развитие и се осигуряват от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. Съфинансирането от страна на Столична община за етап две е 33,4 млн. евро. По думите на кмета Фандъкова,  най-трудната част преди строителството са отчужденията. Общо в отчуждителни процедури и право на преминаване общината е вложила около 2.5 млн. лева.

Юрки Катайнен посочи, че метрото е проект, който се осъществява благодарение на съфинансиране от страна на ЕС и е пример за една от най-големите ценности – солидарността. По думите на Мария Габриел европейската солидарност има конкретни измерения и тя може да бъде усетена от всеки, благодарение на работата и на национално ниво.

Продължава строителството на останалите 8 км от третата линия от бул.“Владимир Вазов“ през центъра до „Красно село“, които започна да се изпълняват през 2016г. Работата върви в срок и към момента са изпълнени над 40%. През 2019г. ще бъдат завършени общо 12 км метро, което ще ползват още над 130 000 души. Така с пускането на третата линия ежедневно броя на пътниците, които ще ползват метрото ще бъде около 500 000 души.

 

   Фотограф: Веселина Христова