Назад

Зафир Зарков, зам.-председател на транспортната комисия в СОС: Премахваме служебния абонамент в почивните дни

16.11.2020 г., с. 13

 

Зафир Зарков, зам.-председател на транспортната комисия в СОС:

Премахваме служебния абонамент в почивните дни

Не се налага разширение на синята зона сега, трафикът намаля

 

Това е той:

∙           Роден е на 23.04.1976 г. в София

∙           Магистър по финанси и икономика на търговията от Стопанска академия „Д. А. Ценов“ в Свищов           

∙           Общински съветник в София ат ГЕРБ 2011 г.

∙           Заместник-председател е на комисията по транспорт и пътна безопасност

∙           Член е на комисиите по финанси и бюджет и по инженерна инфраструктура и енергийно планиране

 

Валери Роев

-           Г-н Зарков, защо беше решено зелената зона да работи и в събота и да се разшири с още 1000 места, а разширението на синята беше отложено?

-           От проекта за изменение на Наредбата отпадна предложението за разширяването на синята зона, за удължаване на работното й време и за това тя да работи и в неделя. В сегашната пандемична ситуация трябва да се търсят по-скоро гъвкави решения. Решения, които да не натоварват и без това сложната обществена ситуация, в която сме всички. Затова предложих създаването на нарочна работна група, която да разгледа предложенията, които дойдоха от различни страни. Добре е да ги обсъдим, да се комуникират с гражданите и едва след това да се пристъпи към различни решения за града ни. Особено в тази ситуация. Виждате, че в момента има общ спад на мобилността в София. Няма тежки задръствания.

-           Но решихте зелената зона да се разшири - в „Иван Вазов“ и част от „Яворов“ в „Слатина“.

-           Там постигнахме общо решение с районните кметове на „Триадица“ и „Слатина“, които са от Демократична България. И двата района изрично настояваха за разширение на зоната. Минал целият процес по обществено обсъждане. Всъщност важното е, че преобладаващата част от живеещите в тези квартали имат за въвеждане на повече ред в паркирането в тези зони.

Тук говорим за нови зони и последващия ред в паркирането с въвеждането им.

Докато при отпадналото предложение за разширяването на синята зона ние имаме промяна само във вида зона от зелена в синя.

Основната цел на това предложение беше да се демотивира натискът от автомобили към по-широкия център на града, каквато е и основната роля на зоните за платено паркиране в цял свят. Например един „Дондуков“ разделя синята и зелената зона. Ясно е, че в тази част, която попада в зелената, натискът на паркиращи автомобили ще бъде по-сериозен.

Хората, които имат работа в синя зона, паркират в зелена –първо, защото там могат да преседят по-дълго - 4 часа вместо 2, както е в синя и второ, защото им е по-евтино все пак.

-           Засега обаче това не се налага, защото трафикът и без това е намалял в пандемията? В събота дори се съкращава работното време?

-           Зелената и синята ще работят от 10:00 до 18:00 ч. в събота. Досега в събота синята започваше от 8:30 ч. На първо място това води до уеднаквяване на работното време, което неминуемо води до по-голямо удобство за гражданите, с оглед да няма различни работни часове в зоните. Също така в събота сутрин ефектът от контрола не е значителен, а и това ще доведе до оптимизиране на работата на Центъра за градска мобилност, като контролът се извършва от една смяна, а не от две, както е сега. Важно е в тази тежка финансова ситуация за транспортната система на града вследствие на пандемията и спад на пътниците да търсим най-адекватните решения.

-           Как ще се реши проблемът с изоставените автомобили?

-           Има мерки, по които продължаваме да работим, някой от  тях зависят от други институции, касаят промяна в нормативни документи и др. Надявам се скоро да има и конкретни резултати като например съкращаване на срокове по някои процедури, за да може да се прилагат по-бързо спрямо изоставени автомобили.

С въвеждането на зоните също има ефект, незабавно се редуцират и автомобилите, които не са в употреба. Една от мерките, които въведохме с промените в наредбата, е свързана именно с излезли от употреба автомобили, с които се злоупотребява и биват използвани като складове например. Имаме такива сигнали от граждани за няколко места в София. Именно поради тази причина въвеждаме изискването собствениците на автомобили, който кандидатстват за винетен стикер за локално паркиране в платените зони, да са с актуален годишен технически преглед. За да сме наясно, че този автомобил, който заема паркомясто, е най-малко годен за използване по пътищата на България.

Друга мярка е, че ограничаваме работното време на паркоместата в режим „Служебен абонамент“. Те ще функционират само в работни дни. В извънработни дни ще могат да бъдат ползвани от живеещите и от всички граждани - тези паркоместа няма да са заети от режим „Служебен абонамент“.

Друга промяна е, че правим изцяло по дигитален път заявяването и одобряването на винетен стикер за локално платено паркиране.

-           Няма да се налага хората да си лепят стикери?

-           Ще може изцяло по електронен път да се извърви цялата процедура. Пускане на всички документи, разглеждане в Центъра за градска мобилност и съобщението от кога техният автомобил започва да има правото да спира в съответна подзона ще бъде изцяло дигитализиран. Контролът ще се извършва само и единствено по номера на автомобила.

Важен е и социалният пакет, който предвижда редица облекчения за хората с увреждания, както административни, така и процедурни. Отпада например задължението хората с увреждания, които кандидатстват за някои услуги, като например за талон за паркиране в зоните за паркиране или за персонално паркомясто по местоживеене или месторабота да се явяват задължително пред комисии. Това ще облекчи много от хората в неравностойно положение.

Предвижда се всички документи, които Столичната община може да си осигури по служебен път, да не бъдат изисквани от хората с увреждания. Иначе казано списъкът с изискваните документи да бъде силно редуциран.

-           Общинският съвет одобри и системата за обществени велосипеди. Кога ще заработи тя?

-           Ако няма обжалвания и договорът се подпише до края на годината, началото на следващата, срокът за изграждане на системата е 6 месеца от подписване на договора. Иначе казано, ако всичко е наред, лятото би следвало да очакваме да имаме изцяло изградена система за обществени велосипеди в София.

-           Какво ще представлява тя?

-           Стартира се с 33 стоянки с 400 велосипеда. Със задължителното условие да може да се ползва за 30 минути безплатно. Изключително важно е, защото в най-общия случай всеки велосипедист за тези 30 минути ще може да стигне до всяка точка на системата на обществените велосипеди и това да не му струва нищо. Впоследствие предвиждаме и изграждането на допълнително 15 нови велостоянки, които ще бъдат позиционирани съобразно промените в града и там, където е необходимо, велосипедите ще нараснат на около 600. В концесията са предвидени абсолютно всички начини за плащане и наемане на велосипеда - с банкова карта, през приложение както е при тротинетките, през сайт, на място. Отворени са всички канали за наемане на велосипедите.

Сложили сме ограничение след безплатните 30 минути първият час да е на стойността на билет за градския транспорт. Вторият час да е до два пъти цената на билета, третият до три пъти. Причината е, че идеята на тези велосипеди е те да са в оборот. Да не се вземе сутринта, да се остави в офиса и вечерта да се приберете с него. Идеята е да го вземеш, ползваш от точка А до точка Б и да го оставиш, за да могат повече хора да използват велосипеда.

-           А към кварталите ще се разшири ли системата?

- Изследвания показват, че дългите пътувалия с колело - например от „Люлин“ до Орлов мост, са малко като брой. Но се планира тези 15 допълнителни стоянки да бъдат разположени с оглед разширяване на обхвата. Идеята е наистина широкият център да бъде обслужен от тази система. Да може спокойно да се ползва от Централна гара до НДК. Разбира се, ние трябва да продължаваме да работим за разширяване на възможностите за придвижване в града с всички екологични алтернативни средства за мобилност в града ни.