Назад

За какво ще се харчи бюджетът на София: 45 детски градини, градски магистрали и за по-чист въздух


26.02.2021 г., с. 16

 

За какво ще се харчи бюджетът на София: 45 детски градини, градски магистрали и за по-чист въздух

Това са трите стратегически цели за столицата, която ще разпределя 1,89 млрд. лв. за 2021 г., обясни кметът Фандъкова

Община и държава правят механизъм за обезщетение на собственици на реституирани имоти в паркове

 

Даринка Илиева

45 нови детски градини, 140 млн. лв. за изграждане на градските рингове и 200 млн. лв. инвестиции в различни сфери, които трябва да намалят замърсяването на въздуха. Това са част от стратегическите приоритети, заложени в бюджет 2021 на София, който е 1,89 млрд. лв.

Той бе приет вчера от СОС след 4-часови дебати. Против гласуваха съветниците от БСП, „Демократична България“ и независимият Борис Бонев от „Спаси София“.

511,7 млн. лв. ще се инвестират в града, като 296 млн. лв. от тях са осигурени европейски средства.

„Този бюджет е фокусиран върху краткосрочното постигане на 3 стратегически за София цели: изграждане на стратегическата инфраструктура и работа в кварталите, нови детски градини и места за децата от 3 до 6 г. до края на мандата, подобряване на качеството на въздуха и екологичен градски транспорт“, подчерта Фандъкова.

Със 140 млн. лв. ще се изграждат булеварди, които са част от вътрешните рингове и връзките с "Околовръстния път", ще се правят основни ремонти както на ключови трасета, така и на квартални улици. Тази година ще се работи по булевардите „Т. Каблешков“, „Ф. Кутев“, „Източна тангента“, „Ломско шосе“ и ул. „Опълченска“.

„Моята цел е в следващите няколко години тези обекти да са завършени, което ще промени начина на придвижване в София, ще намали както транзитния трафик, така и вредните емисии. Тези обекти, както и другите - част от инвестиционния заем, са стратегическа инфраструктура, която ще отвори нови възможности за развитието на София“, обясни Фандъкова.

Ще се ремонтират бул. „Първа българска армия“, ул. „Кукуш“, тунелът на бул. „Царица Йоанна“ с трамвайния път, а нови улици ще се изграждат в „Малинова долина“ и „Младост“. Ремонт ще се прави на трамвайното трасе по бул. „Стамболийски“ и ще се изгражда кръгово кръстовище на булевардите „Кл. Охридски“ и „А. Ляпчев“.

Най-голямата реконструкция, която ще стартира, е на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис III“ - от Съдебната палата до „Княжево“ - 31,6 млн. лв.

50 млн. лв. са за ремонти в кварталите

Заради кризата през 2020 г. средствата бяха намалени със 7 млн. лв., които сега се връщат. 10 млн. лв. ще се предоставят на районните кметове за ремонти на квартални улици, тротоари и изграждане на паркинги. Сред по-големите квартални улици, които ще се ремонтират, са „Н. Коперник“ в „Слатина“ и „Народно хоро“ в „Овча купел“.

Тази година ще стартира и изпълнението на първата част от проекта за изграждане на канализация в районите „Витоша“, „Връбница“, „Лозенец“, „Овча купел“, „Сердика“ и „Банкя“.

„Втората стратегическа цел е строителство на детски градини и ясли. Инвестираме 65,7 млн. лв. за изграждане, разширение и ремонти на детски градини, ясли и училища. 45 са планираните нови сгради. С тях догодина ще открием 185 групи. Залагаме и 1,6 млн. лв. за проектиране на 16 детски градини. Над 6 млн. лв. инвестираме в нови училищни корпуси и основни ремонти в 7 училища. Започваме и проектирането на 2 нови училища - в „Студентски“ и в „Манастирски ливади“, каза още Фандъкова.

За третия стратегически приоритет -подобряване на качеството на въздуха, тя посочи, че „общият размер на капиталовите инвестиции, които директно се отразяват на качеството на въздуха, е 200 млн. лв.“.

За подмяна на старите печки на дърва и въглища на домакинствата с нови екологични уреди са предвидени 12,1 млн. лв. Отпускат се 1,4 млн. лв. за премахване на кални точки в кварталите.

„Осигуряваме 172,5 млн. лв. за довършване на третата метролиния, нови влакове и ремонт на стари, както и за доставката на 25 нови трамвая,  30 тролея и 82 електробуса.

Моя кауза е да гарантирам финансиране за разширенията на метрото към „Подуяне“ и през „Слатина“, подчерта Фандъкова.

4,6 млн. лв. ще се инвестират за връзка на „Люлин“ със Западен парк, довършване на Северния парк и възстановяване на части от "Борисова градина". С 200 000 лв. ще се ремонтират градските чешми. Тече и процедурата за избор на изпълнител за инсталацията за производство на енергия от РДФ. Увеличават се средствата за улично осветление - общо 6,27 млн. лв.

8 млн. лв. повече ще има за общинско здравеопазване, а 16 млн. лв. -за социални дейности. Предвидени са 1 млн. лв. за първата общинска детска поликлиника в район „Възраждане“. Тази година'ще започне реставрацията на банята в „Овча купел“ и ще отвори първият Център за съвременно изкуство.

Фандъкова обясни, че исканията на партиите в СОС за нови разходи означават увеличение на приходите от 25,7 млн. лв. до 70 млн. лв.

„За съжаление, експертните оценки показват, че нямаме основания за подобен оптимизъм във време, в което държавата и светът се борят с една от най-сериозните кризи, която от здравна прерасна в икономическа“, обясни Фандъкова.

За най-пострадалия от кризата сектор - градския транспорт, средствата се увеличават с 15 млн. лв.

Фандъкова призна, че са нужни повече средства за отчуждаване, но евентуално сумата ще се актуализира впоследствие. За последните 3 г. с дарените на общината имоти, попадащи в улици, се спестяват годишно между 14 и 16 млн. лв.

Като важна задача, на която ще се търси решение, Фандъкова посочи обезщетенията на собственици на реституирани имоти в паркове. По предварителни данни ще са нужни стотици милиони. Затова с държавата ще се изработи механизъм, по който терените да бъдат придобити от общината.

Билет за метро и автобус вече и от телефона

Пътуващите с градски транспорт в София вече могат да си купят еднократен билет за метро или наземен градски транспорт през мобилното приложение mpass. Това съобщи шефът на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев.

Цената на е-билета е като на хартиения - 1,60 лв. Досега през sofia.mpass.bg можеше да се купи само дневна карта за пътуване. По данни на ЦГМ през приложението се продават по 500-600 такива карти ежедневно.

Пускаме услугата предсрочно в тестов режим. Тя е част от новите функционалности на електронната система за таксуване, която ще заработи изцяло през май месец. Така улесняваме възможностите за закупуване на еднократен билет от пътниците. Билетът, купен през приложението, важи само в рамките на деня и може да се ползва еднократно. Трябва да се влезе в приложението, да се направи еднократно профил и регистрация и да се регистрира платежен инструмент - кредитна карта или плащане през мобилен оператор. Важно е да се знае, че след 90 мин. купеният билет изчезва от профила, но това не значи, че може да бъде ползван няколко пъти през това време, защото с устройствата си контрольорите засичат кога и в кое превозно средство е валидиран, предупреди Дилчев. След пускането на тикет системата ще има 5-6 месеца транзитен период, преди перфораторите да отидат в историята.

 

Росина Станиславова: Ще съдя всеки, който ме злепоставя

Ще потърся гражданските си права в съда срещу всеки опит за публичното ми злепоставяне. Срещу мен тече зле организирана, жалка и арогантна кампания. Смятам, че с действията си по изпълнението на социални проекти не съм нарушила нито един закон и нито едно морално право. Това заяви кметът на район „Красно село“ Росина Станиславова на сесията на СОС, след като признанията, че се е писала ръководител на европроект и е взела 7602 лв., бяха споменати от съветници.

Относно неусвоените през 2020 г. от район „Красно село“ 461 000 лв. за ремонт на улици, които са върнати обратно, Станиславова обясни, че причината е обжалване на процедурите. Затова в писмо до общината тя поискала средствата да се прехвърлят за 2021 г.

„Само вие от 24 района в София сте с 0 лева изпълнение. Това е проблем“, каза шефът на транспортната комисия Карлос Контрера.

„Лично облагодетелстване за сметка на най-уязвимите групи не е просто морално укоримо, то трябва да носи реални последствия. А снемането на политическо доверие служи само като опит на „Демократична България“ да избяга от отговорност за действията на човек, който благодарение на тях е получил доверието на гражданите. Странно е как хората, които всяка седмица намират повод да искат оставки, при доказано лично облагодетелстване не смеят дори да споменат тази дума“, заяви шефката на групата на ГЕРБ/СДС в СОС Малина Едрева.