Назад

Връщат косото паркиране по „Съборна“, търговци и живеещи ще могат да спират с коли за кратко

04.12.2020 г., с. 10

 

Връщат косото паркиране по „Съборна“, търговци и живеещи ще могат да спират с коли за кратко

Слагат повдигащи се стълбчета, ще се свалят с дистанционно

 

ДАРИНКА ИЛИЕВА         

Да се върне косото паркиране по ул. „Съборна“ и да се поставят пиломати в участъка между кръстовището с „Цар Калоян“ до пл. „Св. Неделя“. Тези устройства ще позволят на живеещи и работещи на улицата да спират с автомобил за кратък престой. Това реши вчера транспортната комисия към СОС.

В момента на улицата има 12 паркоместа, след като от лятото тя стана полупешеходна зона. Проектът, сред чиито основни инициатори бяха „Спаси София“, обаче не се одобрява от живеещите и работещите на улицата. Те също се обединиха в сдружение - „Спаси Съборна“.

Хората настояха за връщане на паркоместата и автомобилното движение. Направиха и свой проект с предложение за нова организация на движението по улицата. Той предвижда широк тротоар от едната страна за пешеходци, паркиране - от другата страна на улицата, и велоалея, разказа пред „24 часа“ Албена Александрова, представител на „Спаси Съборна“.

Според независимия общински съветник Борис Бонев от „Спаси София“ обаче вече е направен компромис - вместо цялата улица да е пешеходна, по част от нея има автомобилно движение и паркоместа. В двойно интервю за „24 часа“ с Александрова Бонев подчерта, че „Съборна“ е важна връзка на пешеходната част на бул. „Витоша“ с пл. „Св. Неделя“ и Градската градина.

В сряда столичният кмет Йорданка Фандъкова също изрази мнение, че трябва да се чуят различните становища по казуса. От думите й стана ясно, че решението за превръщането на „Съборна“ в пешеходна е прибързано. Това трябвало да стане след обновяването на пл. „Св. Неделя“ и реализацията на проекта на световноизвестния италиански архитект Масимилиано Фуксас.

В търсене на компромис ръководството на транспортната комисия - председателят Карлос Контрера и зам.-председателите Зафир Зарков и Калоян Паргов, се е срещнало в сряда с представители на „Спаси Съборна“. На разговора е присъствал и зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев. На него е постигнат компромис с работещите и живеещите на „Съборна“ за предложения вариант за косо паркиране и поставяне на пиломати.

„За да постигнем повече паркоместа, местим паркирането от северната страна, то ще бъде косо. Така ще има 26 паркоместа. Предлагаме от кръстовището с ул. „Цар Калоян“ до пл. „Св. Неделя“ да се разположат пиломати, които да не допускат безразборно навлизане на коли, а ще дават достъп за кратковременен престой само на живеещи и работещи там. Не става дума за паркоместа, а само за възможност за кратковременен престой, като достъпът ще е контролиран“, обясни Кръстев.

На този етап не е ясно точно какви ще са пиломатите. Той уточни, че има два вида - с дистанционно или с камера, които допускат само определени номера на автомобили.

„Пиломатите са скъпи съоръжения и няма никаква гаранция кой и как ще контролира достъпа до зоната. Всяко автомобилно навлизане в зоната противоречи на устройствения план. Не може 2/3 от улицата да е паркинг“, заяви Бонев.

Че решението с пиломатите ще обезсмисли пешеходната зона, смята и Владислав Панев от „Демократична България“. Той го определи като отстъпление. Припомни, че София е европейски шампион по автомобили на глава от населението.

За запазването на улицата в сегашния й вариант като полупешеходна се обяви и шефът на общинското предприятие „Софияплан“ арх. Любо Георгиев и напомни, че в зоната има 182 паркоместа. Според него ползите от това улицата да е пешеходна са по-големи от притесненията на търговците, че бизнесът им ще пострада. Даде и пример с търговски улици с магазини на луксозни марки в Милано, Москва и Амстердам, които са пешеходни.

„Според 89% от клиентите на търговските обекти на „Съборна“ основният проблем е липсата на паркоместа и това е причината да не посещават улицата. 100% от тях не харесват кашпите, които са поставени на тротоара. Понеже се дават примери за други търговци улици. Ето например „Картие“ дори в града на проф. Ян Геел - Копенхаген, се намира на търговска улица с автомобилен достъп. А вие с един замах отрязахте 84% от паркоместата. „Съборна“ се нуждае от осветление, нови настилки, премахване на висящите кабели. Много се надявам и вие като нас да направите компромис“, коментира Силва Георгиева, представител на бизнеса на „Съборна“.

Андрей Зографски от „Спаси София“, който е и експерт към транспортната комисия, заяви, че косо паркиране на еднопосочна улица е незаконно и то ще бъде отменено в съда.

„От 5 месеца се борим да обясним, че ограничението на паркоместата ще доведе до резултата от бул. „Дондуков“ -18% фалирали бизнеси. Вижте топ 10 на най-добрите търговски улици в света, 6 от тях са в Европа и не са пешеходни. Не плочките, а бутиците ги правят известни и привличат туристи от цял свят по тези улици. Опитвате се да делите хора на такива, които се движат с автомобил, и такива, които пътуват с градски транспорт или карат велосипед, това делене на добри и лоши не води до нищо градивно за София. „Съборна“ е за всички граждани“, заяви Албена Александрова. Решението за новата организация на „Съборна“ ще действа до реконструкцията на пл. „Св. Неделя“

„Смятам, че като общински съветници имаме една важна роля - да умеем да чуваме различните позиции и да намираме балансирани решения. „Съборна“ трябва да е пешеходна, но след реконструкцията на пл. „Св. Неделя“, а времето дотогава трябва да бъде използвано за адаптиране на средата“, каза зам.-председателят на комисията Зафир Зарков.

Той добави, че се разработват нормативни промени, които да дадат възможност на определени групи като живеещи и собственици на търговски обекти за кратковременен престой на места, които са пешеходни зони.