Назад

В пандемията „Големите малки" се насочиха към храните

08.10.2020 г., с. 17 – 24

 

При сериозна конкуренция журито отличи 12 финалисти

 

Храните и напитките се оказаха големите победители от шестите награди на „24 часа“ „Големите малки“, връчени в „София Тех парк“ в сряда.

Наградата е реклама на стойност 10 000 лева в изданията на „Медийна група България“ (МГБ). Тази година по изключение и заради силните кандидатури наградените бяха 12 (виж историите им от 18-а до 23-а стр.), а не традиционните 10 компании. 96 фирми участваха в конкурса, като всяка получава отстъпка от 50% от цената за реклама в изданията и сайтовете на МГБ.

Първата награда в категорията за стартиращ бизнес получи бургаската крафт пивоварна „Биър Бастърдс“ ООД. Марката им е една от най-разпознаваемите у нас. „Биър Бастърдс“ е и първата българска пивоварна, която през 2020 г. премина изцяло в 100% рециклируеми кенчета. Отличието им връчи председателят на икономическата комисия на парламента Петър Кънев.

„Преди много години бях член на политбюро на Бирената партия. Искам да пожелая светло бъдеще на тези млади момчета за невероятните усилия“, каза Кънев.

„Радваме се, че има хора, които ценят това, което правим. Смятаме, че нещата в България се получават дори с бутиков продукт като крафт бирата“, каза Калоян Коев от компанията.

Димитър Герджиков, началник-отдел „Бизнес развитие“ в управление „Банкиране малък бизнес“ в Пощенска банка, връчи втората награда в категорията на пивоварна „Ромбус“ ЕООД. Компанията също има принос за крафт бирената революция у нас. „Ромбус“ е малка семейна компания от Пазарджик, която съществува от 2016 г. За тези близо 4 г. е създала над 90 вида бира.

„Интересното и трудното за нас като участник в журито е, че всяка година изборът става все по-труден. Успех ви пожелавам, защото заради вас много хора минават през Пазарджик“, каза Герджиков.

„Стартирахме пивоварната от любов и се надяваме бирената култура да продължава да се развива по същия начин и все повече хора да се обръщат към локалните продукти“, казаха Стойчо Пампов и Габриела Стайкова от семейната пивоварна.

Третото отличие за стартъпи връчи Момчил Ройнев, изпълнителен директор на БАЕЗ. Победител е „Ботаник лаб“ ООД - компания за интериорно озеленяване. Мисията ѝ е да създава по-зелена, здравословна и красива среда в урбанизираните пространства. За последните 3 години екипът е работил с над 140 корпоративни и частни клиенти.

„За мен е чест да участвам в това събитие. Когато приех задачата да оценим всички участници, „Ботаник лаб“ привлякоха вниманието ми. Зарадвах се, че има хора, които предлагат интересни решения“, каза Ройнев.

„Ние правим всичко с много креативност, ентусиазъм и любов и заради това ни се получават нещата“, отговори Биляна Лесидренска от компанията.

Кметът на София Йорданка Фандъкова връчи наградата на „Волонтайм“ в категорията „Социално предприемачество“. „Волонтайм“ е социалната мрежа за добри дела.

Това е онлайн платформа, където граждани, фирми, неправителствени организации могат да намерят каузи, които да подкрепят.

„Всички вярваме, че младите и креативни хора правят промяната. Социалните иновации е важна лична кауза за мен“, заяви Фандъкова. Тя покани победителя да участва в програмата на общината за социално предприемачество.

„Наистина е нужно да има повече програми за социалното предприемачество и каузите. Независимо къде се развивате, опитвайте да влагате дори малка част социален елемент в това, което правите“, призова Габриела Пресолска от „Волонтайм“.

Надя Захариева, програмен директор във фондация "Америка за България“, връчи втората награда за социални иновации на „Таратанци“ ООД - организация, която популяризира българското народно творчество чрез интересна иновация. Екипът на сдружението разработва метод за визуално изобразяване на българските народни хора с фигури от стъпките на танцуващите.

„Таратанци означава нещо, което никога не може да се случи. Вие с присъствието си опровергавате тълковния речник“, обърна се към победителите Надя Захариева. „Америка за България“ има специална бизнес академия за стартиращи предприемачи, която вече са завършили над 300 души, подчерта тя.

„Благодарим, че разпознавате фолклора като сфера, която заслужава подкрепа“, каза Екатерина Петрова.

Logiscool България получи своя приз от Анелия Иванова, мениджър „Комуникации“ на „Филип Морис“. Образователна организация учи децата на програмиране още от първи клас, но по достъпен и забавен начин.

„За нас е чест да сме сред финалистите. В България присъстваме само от година и нямаме търпение да намерим още съмишленици“, каза Ива Янкова.

„За нас подкрепата за местните предприемачи в цялата страна е изключително важна“, обясни от името на „Филип Морис“ Анелия Иванова.

В третата категория „Иновативна фирма“ първата награда отиде при „Мигота“ ЕООД. Отличието връчи Иван Михалев, търговски директор на „Медийна група България“.

„Мигота“ създава Worddio - първото приложение за пасивно учене на думи. То предлага над 270 000 професионално направени аудиофлашкарти на 34 езика. „Наскоро разбрах, че в България все още няма стартирал бизнес на глобален пазар до клиент. Искам ние да сме първият“, каза Иван Манев от „Мигота“.

Венелина Гочева, издател на „24 часа“, връчи втората награда в категорията на „Елджой“ - българска компания за електрически велосипеди с мисия да превърне колелото в най-предпочитаното средство за придвижване в града, до офиса и в свободното време. Създадена преди 5 години от двама души, компанията вече е иноватор на европейския пазар на електрически велосипеди.

„Ние сме клуб от оптимисти. Всяка година преди началото на кампанията започва нервно очакване на кандидатстващи. След което всяка година фирмите се увеличават, а тази година в пандемията кандидатстваха 96 фирми с амбицията да станат големи. Струва си да участвате, защото си представяте бизнеса в медии, които опитват да са в средата на всичко, което става в България“, каза Гочева.

„За нас е чест да сме в тази компания от хора с идеи. Ние сме малък бизнес, но се стремим да приближим градовете към една утопия, където всички се придвижват по-бързо и по-удобно“, каза Елеонора Димитрова от „Елджой“.

Третата награда в категорията за иновации връчи Натанаил Стефанов, зам.-председател на УС на „София Тех парк“. Победител е„Апифарм“-малка семейна компания, специализирана в производството на хранителни добавки от пчелни продукти. Тя си сътрудничи тясно с БАН. Най-новият ѝ продукт е воден разтвор на клеева тинктура.

„Хубаво е, че „София тех парк“ е само едно от многото места, където се случват иновациите в България. Този проект ме грабна веднага, защото е базиран на наука и е направен в Монтана. Тук виждаме потенциала на това място“, каза Стефанов.

„Ние решихме от големия град да отидем в малкия, за да развиваме бизнес. Разработваме заедно с БАН продукти, които ги няма и на световния пазар“, заяви Лидия Заркова от „Апифарм“.

Последната категория в конкурса бе „Устойчиво развитие“. Тук първата награда връчи Борислав Зюмбюлев, главен редактор на „24 часа“. Грабна я „Амитица“ - семейна компания, която произвежда биозеленчуци. Компанията има 26-годишна история, като предлага и продукти за растителна защита.

„Видях, че вие не просто вземате сертификат за „био“, а произвеждате биоразградими препарати за растителна защита. Не знам дали съзнавате какво означава това - нещо изключително голямо, защото вие правите не просто храна, а кауза“, обърна се към победителите Зюмбюлев.

„Ние произвежаме чиста храна от гледна точка на хората. Но идеята ни е много по-голяма - да опазим биоразнообразието, почвите, пчелите, за да се върне всичко чисто при нас“, обясни философията на „Амитица“ управителят Свилен Николов.

Втората награда в категорията връчи Стамен Янев, зам.-министър на икономиката - на „Анира Трейдинг“. Тя произвежда колбаси и продукти от месо под марката „Деликатесен“. Стартират бизнеса си от един магазин в София през 2013 г., а днес вече зарежда големите търговски вериги.

„Днес стартирахме с мотото „Баси Кефа“ и нормално идваме до продуктите на „Анира“ и биохраните. Ние пък сме насочили нашите усилия към биодействия - с чисто сърце да помагаме на вашите усилия да станете големи, защото вие движите икономиката“, каза Янев.

„За нас храната не е само вкус, но и удоволствие и споделяне“, каза Ани Радулова.

Последната награда връчи Лъчезар Борисов, министър на икономиката. Тя е за фирма, която събра максималния брой точки от журито - 8 от 8 възможни. И това е „Родинови“. Това е семейна ферма за отглеждане на люти чушки със затворен цикъл на производство. Намира се на брега на варненското езеро - в с. Страшимирово.

„Преди 9 г. започнахме от колекционерско хоби, не знаехме какво е да имаш марка. Но го искахме много силно и много се гордеем с трудностите, през които минахме“, каза Славена Родинова.

„За поредна година сме заедно. Но днес не говорим за големите малки, а за големите българи. И в тези 96 компании има големи българи, защото човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му. Явно е, че и в кризата големите идеи имат място и могат да се развиват. Над 21 000 компании вече получиха своите грантове, даваме шанс и на останалите 6000. Продължаваме и с останалите мерки. А една от нашите процедури наричаме „Големите малки“, каза в края на церемонията министърът на икономиката Лъчезар Борисов.