Назад

Стоян Братоев, директор на Метрополитен: ПЕРНИЧАНИ С МЕТРО ОТ СЪБОТА

22.04.2021 г., с. 13

Стоян Братоев, директор на Метрополитен:

ПЕРНИЧАНИ С МЕТРО ОТ СЪБОТА

Правим още един подлез на Цариградско шосе преди мола

 

Имаме 52 км мрежа, колкото беше планирана през 1972 г.

 

ВАЛЕРИ РОЕВ

- Проф. Братоев, линията, която откривате...

- В събота, в 10 ч. се открива вторият етап от третата линия на метрото. Третата линия е разделена на четири етапа. Първия етап го пуснахме август миналата година -8 километра с осем станции от „Хаджи Димитър" през Орлов мост, НДК до „Красно село". Вторият етап, който е от „Красно село" през „Овча купел" до Околовръстно шосе, където фактически прави връзка с „Горна баня", е 4 километра с четири станции. Той завърши строително миналото лято на 5 август. Оттогава започна да тече 9-месечен срок на „Сименс" за монтаж на апаратурата. Така че формално закъснение няма. Закъснението беше в строителството лятото. Два месеца им дадохме заради коронавируса. Закъснение няма, по график трябваше да е на 5 май.

Първата станция е „Овча купел". Следващата е „Мизия" на Нов български университет. След това е „Овча купел 2" и последната е „Горна баня", която е буквално под Околовръстното шосе. Едните входове са от „Горна баня", другите са от „Овча купел". Там направихме и жп гара, защото има тунелна връзка между станцията и жп гарата, където директно от жп гарата ще слизат в станцията. Има 60-метрова връзка.

- А влаковете на БДЖ ще спират ли там?

- Това БДЖ ще си го решат. Нашата работа беше да построим гарата.

- За колко време ще стигаме от центъра на София до Перник?

- Има 5-6 минути прехвърляне от станцията на метрото до гарата и оттам, като дойде влакът, пътуваш директно за Перник. Преди време  се опитаха в „Западен парк" да направят междинна гара. Тя беше на 400-500 метра от метрото. Хората от квартала обаче скочиха, че пътниците ще минават между блоковете. При новата гара на „Горна баня" никъде няма да минават. От гарата влизат директно тунелчето и отиват в  метростанцията.

- Така би трябвало повече хора да идват от Перник с влака и да намалее трафикът с пернишки коли.

- Това е целта. Освен това на трите станции сме направили по един буферен паркинг. Общо за около 700 коли са трите паркинга. Последният е на Околовръстното. Той е на три нива за около 230 коли. На станция „Овча купел" имаме паркинг на ул. „Централна" за около 200 коли. И на „Монтевидео" са 230-240 коли. Да може и перничани, които идват с коли, пак да не влизат в града, а да оставят автомобилите си на паркинга и да хванат метрото.

- На какъв етап е другата отсечка от „Хаджи Димитър" до „Левски Г"?

Там вървим в процедура по    обществени  поръчки.  Предложили сме го за финансиране     в плана за възстановяване заедно с разклонението през „Слатина". Финансирането още не е одобрено, но се надяваме скоро да стане - в следващите няколко месеца. Ще имаме готовност втората половина на годината да започнем строителството на отсечката до „Левски Г", а евентуално в края на годината и през „Слатина".

- Значи отсечките, за които няма финансиране по оперативните програми, могат да се построят със средства по плана за възстановяване и устойчивост?

- Оперативните програми, кохезионните фондове са за изравняване. Думата „кохезия" означава точно това - изравняване. София много ползва от кохезионните фондове. В един момент стана така, че столицата дръпна много в сравнение с други градове. Затова казват: „Това не е кохезионна политика, защото така ние, вместо да изравняваме, раздалечаваме стандартите." И предложиха да се прехвърли от кохезионните към други фондове. Това направиха и в Чехия и Полша -именно заради раздалечаване на столиците от другите райони.

- Значи този план за възстановяване добре ви дойде точно сега?

- Не е добре, защото там са малко парите. Там се финансира по-малко от половината от потребните средства.

- Останалите от бюджета на общината ли ще бъдат осигурени, или ще се търси държавно финансиране?

- Трябва да се търси решение. Трябва да се знае, че последните 14 години са построени 34 километра метро. А за 24 години преди това са построени 9,5 км, което прави 380 метра средно годишно, а сега работим по 2,6-2,7 км годишно. Ето това е ефектът от оперативните програми. Като тръгнете в страната - в някой малък или голям град, виждате в центъра, че нещо ново е направено. Европейските фондове са затова - във всеки един град да има нещо ново.

- В момента вървят обществени обсъждания и за другата отсечка от третия метродиаметър -разклонението от Военна академия през „Слатина"...

- „Гео Милев" - „Слатина" - „Цариградско шосе". Тя също е включена за финансиране в плана за възстановяване, но с по-малко пари. Там се покрива по-малко от половината стойност, за другото ще трябва да се търси решение. Сега вървят обществените обсъждания на регулационния план, общи изменения на общоустройствения план. Мина представянето и на 12 май е самото обществено обсъждане.

- Последната спирка на „Цариградско шосе" къде точно ще бъде?

- В локалното платно на „Цариградско шосе" между ул. „Д. Моллов" и ул. „Йерусалим". Подлезът на Окръжна болница ще стане вход към метрото. Той ще опира в западния край на метростанцията. Другият й край ще е при „Макдоналдс". Там ще се направи и още един подлез под „Цариградско шосе" тунелно. На 200-300 метра от мола. Целта е да се обслужва кв. „Полигона" и многото административни сгради, които са там.

- До там ли ще свършва линията?

- Да, защото по-нататък имаме друга станция от първата линия - на Експо центъра. Няма потребност от бъдещо удължаване под „Цариградско шосе". Някой грешно разбира, че линиите на метрото някъде трябва да се събират. Това че събрахме първата и втората в „Обеля" е поради други причини, за да могат да се обслужват от едно депо. Иначе трябваше да се прави второ депо, а едно депо струва 150 милиона лева.

- Кога се очаква да са готови тези отсечки - до „Левски Г" и до „Цариградско шосе" през „Слатина"?

- Планира се до края на 2025 година да станат и двете. „Левски Г" по-рано ще започне. Поначало като проектиране, процедури и т.н. „Левски Г" върви с година и нещо по-рано.

- Не е ли по-лесно трасето там?

- Лесно в София няма. Има няколко града в Европа, където условията за строителство на метро не са невъзможни, но са неблагоприятни - много води, слаби почви, на места оводнени пясъци и т.н. София, Виена, частично и Мюнхен са така. Затова и колегите като нас изпитват проблеми при строителството. Метрото в Мадрид например е над 300 километра вече, но е в сухи пясъци. Там е песен да се строи и затова по-бързо строят.

- Тази седмица се обсъжда и планът за удължаване на първия метродиаметър от „Младост" към Околовръстното при Симеоновския лифт.

- Там за строителство в момента не се говори въобще. Целта е да се резервира територия. Направени са едни предварителни проучвания, на базата на които със специален експертен съвет на Столична община е одобрен най-добрият вариант и по него се разработва подробен устройствен план. Целта е да