Назад

Стикер показва колко замърсява колата

20.11.2020 г., с. 4-5

 

Стикер показва колко замърсява колата

Гонят бричките от центъра

Определят екокатегорията на автомобила на годишния преглед

 

Валери Роев, Деян Дянков

Кметове ще могат да затварят центровете на градовете за стари коли, изпускащи вредни газове.

Това ще се прави в дни със силно замърсяване на въздуха. За целта всеки автомобил ще се сдобие с т.нар. „екологичен стикер“ с чип, който ще показва колко вредни емисии изхвърля колата. Стикирането ще се прави по време на годишния технически преглед. Очаква се то да започне около средата на януари следващата година. Това предвиждат законови промени, подготвяни от Министерството на транспорта, съвместно с представители на Столичната община, която вече има готовност за обособяване на нискоемисионна зона в централната част на града.

Категории

Екологичните стикери на автомобилите ще са в пет категории. Най-високата 5-а категория ще се дава само за електромобили и коли на водород. В най-ниската първа категория попадат автомобилите без ЕВРО стандарт, произведени преди юли 1992 г., както и тези с ЕВРО 1 и ЕВРО 2, които са на повече от 25 години. Във втора категория попадат МПС-та с ЕВРО 1, 2 и 3, произведени през 1996 и 1997 г. Трета категория е за автомобилите с ЕВРО 3, 4, 5 и 6, произведени след 1997 г. и преди 2009 г. В четвърта категория попадат всички автомобили, произведени след 1 януари 2009 г.

Контрол

Освен ЕВРО категорията и годината на производство обаче при прегледа ще се гледа и дали има манипулации по автомобила. Това ще се прави от лаборатория и независим орган, който ще проверява колко вредни газове изпуска двигателя. Ако например някой има автомобил със стандарт ЕВРО 6, но си е махнал катализатора и изпуска газове като ЕВРО 3, той няма да получи стикер с четвърта екологична категория, а ще е с втора. Това не означава, че колата му няма да може да се движи. Но, ако някой ден от общината наредят в определени части на града да не се допускат автомобили от най-ниските първа и втора категория, той няма да може да влезе с колата си в тези зони, защото е решил да махне катализатора си. Премахването на катализатори сега се прави масово при колите с нефабрична газова уредба. Това обаче води до повече вредни емисии.

Срок

Предвижда с изменение в Закона за движение по пътищата да се делегира право на всяка община да спира определен тип превозни средства в дадена зона в града. В момента кметовете могат да спират движението изцяло, но не и за отделни коли - т.е. или затварят напълно дадена улица или я отварят за всички. С въвеждането на категориите обаче ще може да се прави разделение. Контролът може да се осъществява с видеокамери. София вече има готовност за това като вече е монтирано видеонаблюдение по входно-изходните пунктове на централния градски ринг (виж карето). Другите градове също могат да предприемат такива мерки. Това може да се случи най-рано в началото на 2022 г. Причината е, че първите екологични стикери започват да се поставят на автомобилите, които минават технически преглед от 15 януари догодина. След това трябва да мине една година - до средата на януари 2022 г., за да може всички автомобили в движение в страната да бъдат стикирани. Това ще даде възможност на дадена община, например столичната, да спира и автомобили от провинцията, ако те са с по-ниска еко категория.

София опаса два ринга с камери

Към момента всички съоръжения за контрол над влизащите автомобили в центъра на София са вече инсталирани, съобщи за „Телеграф“ зам.-кметьт по транспорта на столицата Крнстиян Кръстев.

Рамките с камери с разположени по два концентрични ринга - вътрешен и външен. Вътрешният се огражда от булевардите „Сливница“, „Левски“, „Скобелев“ и ул. „Опълченска“. Външният огражда значително по-голяма територия между булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „Яворов“, „Вапцаров“, „Черни връх“, „Ибсен“, „Петко Тодоров“ и „Константин Величков“.

Кои точно автомобили в които точно кръгове няма да бъдат допускани или ще бъдат допускани срещу такса предстои да бъде избистрено от работната група на общински съветници и експерти от Столичната община. Тепърва ще се решава и дали системата ще работи целогодишно или само в определени сезони или периоди от годината, както и в определени дни от седмицата. Ще се уточнява и дали действието да е постоянно или тя да се включва само при надвишаване на определени нива на концентрация на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха. В работната група текат разисквания и във връзка с постоянно живущите в двата ринга. В случай, че техни автомобили попаднат в обхвата на ограниченията, на тях вероятно ще се дава определен гратисен период без такси и санкции, до края на който те ще трябва или да въведат автомобила си в екосъобразно състояние или да се освободят от него.