Назад

София взима до € 60 млн. заем за градски рингове

02.12.2020 г., с. 8

 

София взима до € 60 млн. заем за градски рингове

10 стратегически инфраструктурни обекта ще бъдат построени за 5 г.

 

Даринка Илиева

София ще изтегли до 60 млн. евро инвестиционен заем от Европейската инвестиционна банка за изграждане на вътрешните рингове, които ще изведат трафика от центъра, за ремонт на трамвайни линии и за първата част от зеления ринг.

Става дума за 10 стратегически обекта, които ще изпълним за 5 г. Работата по първите ще стартира още през 2021 г., съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Заемът ще се изплаща в период от 20 г., като лихвата ще е 0,35%.

„Един от стратегическите приоритети в предизборната ми програма е завършване на вътрешните рингове на София и връзките с "Околовръстния път". Това са големи проекти, които изискват големи инвестиции. Ако за изграждането им ползваме само общински средства, това ще се случва с бавни темпове. Другият вариант е да ограничим инвестициите в останалите сфери, което не можем да си позволим“, обясни Фандъкова.

Както „24 часа“ вече съобщи, сред десетте проекта е завършване на булевардите „Тодор Каблешков“ и „Филип Кутев“ - част от третия градски ринг, който свързва бул. „България“ и бул. „Симеоновско шосе“. С изпълнението на тези обекти ще се разтовари трафикът през центъра.

Друг булевард, който ще се довърши със средствата от заема, е „Копенхаген“, като се включва и трамвайно трасе. Така ще се облекчи движението по бул. „Ал. Малинов“ и ще се осигури нова връзка на „Младост“ с бул. „Цариградско шосе“

В списъка е и изграждането на бул. „Източна тангента“, който свързва булевардите „Ботевградско шосе“, „Вл. Вазов“ и Северната скоростна тангента.

Строителството на бул. „Рожен“ пък ще осигури връзка на северните квартали с центъра.

Предвижда се и разширение на бул. „Ломско шосе“ от кръговото кръстовище при едноименната метростанция до "Околовръстния път".

Друг проект, който ще се изпълни със средствата от заема, е дълго чаканата реконструкция на бул. „Скобелев“ заедно с ремонт на транспортния тунел на НДК. Той предвижда отдалечаване на трамвайното трасе от близките сгради чрез поставяне на рампа.

Предвижда се и ремонт на тунела към „Люлин“, както и на пътните платна и трамвайната линия по бул. „Царица Йоанна“.

Ще се обнови и трамвайното трасе по бул. „Стамболийски“, както и пътната настилка.

Последният обект в списъка е изграждане на първата част от зеления ринг на София - от „Слатина“ до Борисовата градина. Той ще заеме трасето на бившата жп линия при гара „Пионер“, като се планира да се изградят 3,1 км велоалея, пешеходна зона и линеен парк.

Фандъкова уточни, че за част от обектите вече има работни проекти, а за други са на финала и вървят отчуждителни процедури.

Общата стойност на обектите е близо 195 млн. лв. Освен тези 10 е предвиден и списък с пет резервни, тъй като става дума за рамков заем. Това означава, че ако проектната готовност за един обект е по-напреднала от тази за друг, ще можем да ги заменим, уточни зам.-кметът по финанси Дончо Барбалов.

При изискване общинският дълг да не надхвърля 15% от приходите, за София с новия заем той ще остане под 8% до 2040 г., обяви той.

„София може да получи този инвестиционен кредит при възможно най-изгодните условия заради финансовата стабилност на общината и високия кредитен рейтинг, който имаме“, подчерта Фандъкова.

В резервния списък са включени: реконструкция на бул. „Рожен“ от надлез „Надежда“ до надлеза на жп линията, изграждане на улиците „Войводина могила“ и „Народен герой“ в „Овча купел“, които ще се ползват като обходен маршрут при изграждането на околовръстния път, реконструкция на бул. „Джеймс Баучер“ и трамвайната линия по него, Западната тангента - от бул. „Ломско шосе“ до бул. „Сливница“, и ремонт от бордюр до бордюр на улиците, по които е предвидено да се изгражда ВиК мрежа в следващите години по Оперативна програма „Околна среда“, обяви зам.-кметът по строителство Ангел Джоргов.