Назад

София, Варна и Бургас с нови платени зони за автомобили

30.06.2020 г., с. 1, 2-3

 

Само в столицата компенсират абонатите с над 1 млн. лв.

7,2 млн. лева загуби от зони за паркиране заради пандемията

София, Варна и Бургас с нови платени зони за автомобили

 

Зоните за платено паркиране в София, Варна и Пловдив отчитат минимум 7,2 милиона лева загуби, заради пандемията от коронавирус. Това показа проверка на „Монитор“.

Зоните за платено паркиране в София, които преустановиха работа в периода 17 март – 7 май, заради мерките срещу разпространението на коронавиуса, са докарали на общината загуби от над 55 бона дневно, сочи проверка на „Монитор“. Безплатното паркиране в града нанесло на Център за градска мобилност (ЦГМ) по 400 хил. лв. загуби седмично. Така в касата на дружеството са генерирали 2,8 млн. лв. по-малко прогнозируеми приходи, в които влизат и служебните абонаменти, както и винетните стикери. Именно заради това общината ще брои над 1 млн. лв., за да компенсира абонатите на зоните. Столичният общински съвет вече гласува да се удължи с 2 месеца абонамента със стикер за платено локално паркиране в града. По първоначални изчисления бонусът ще струва на ЦГМ 440 хил. лв. Временната отмяна на почасовото платено паркиране рефлектира и върху ползвателите на услугата "Служебен абонамент", предплатили за половин или една година. Те пък бяха освободени от такса за периода, в който почасовото платено паркиране в центъра беше отменено.

Тази мярка ще струва на ЦГМ 770 хил. лв. При заработването на зоните ЦГМ бързо възстанови работата си. Справка на дружеството предоставена на „Монитор“ показва, че от 7 май до 16 юни скоби са сложени на 20 500 коли, а преместените автомобили са 4984. В сравнения със същия период миналата година заскобените коли са 20724, а преместените – 5353.

Разчетите, изнесени от администрацията пред Общинския съвет във Варна, показват, че приходите от синя зона ще намалеят с минимум 3 млн. лева при заложени в началото на годината 8,2 млн. лева. В тази сума е отчетено освобождаването от такси за кратковременно паркиране до края на извънредното положение и забавянето на реализацията на втория етап на синята зона. Данните бяха изнесени от директора на дирекция "Финанси и бюджет“ Стефка Господинова по време на онлайн заседание на ресорната комисия към местния парламент.

В Пловдив кметът на града Здравко Димитров отбеляза, че събираемостта в приходната част на бюджета е с 6 – 7 млн. лв. е по-малко, като около 1,2 млн лева от загубите са от синята зона, обявена по време на извънредното положение за безплатна. Разчетите показват, че бюджетът на града е губел до 20 000 лева на ден.

Приходите от синята зона в Добрич през месеците на извънредното положение са намалели с 45%, съобщават от общината без да дадат конкретни данни за загубите.

Междувременно бяха публикувани за обществено обсъждане промени в Наредбата за организация на движението в Столичната община. Те предвиждат синята зона да бъде разширена повече от двойно в сравнение със сегашните си граници и ще работи и в неделя. Зелена зона пък ще има в събота. Новите граници на синята зона се планира да бъдат затворени между бул. „Евлоги Георгиев“, бул. „Пенчо Славейков“, бул. „Тотлебен“, бул. „Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“, бул. „Данаил Николаев“ и ул. „Проф. Милко Бичев“. Така паркоместата в зоната, които сега са около 5000, ще се увеличат на 12 000. Работното време на синята зона в делнични дни се предвижда да бъде между 8,30 и 20,30 ч., а в събота и неделя от 10 до 18 ч. Зелената зона също ще работи от 8,30 до 20,30 ч. от понеделник до петък и от 10 до 18 ч. в събота, а в неделя ще остане безплатна.

Разширението на синята зона във Варна ще започне работа от първия ден на месец юли. Месец преди това започна приемът на документи за локално платено паркиране за живущи и юридически лица във връзка с поетапното въвеждане на част от втория етап от Синята зона - широк център, съобщи шефът на ОП „Паркинги и синя зона“ във Варна, Младен Иванов. Във Варна усилено върви рехабилитацията на улици и разчертаването им за втория етап от разширяването на Синята зона в града, която обхваща улиците в широкия център. „Извършваме рехабилитация по улиците, включени във втория етап на „синята зона“, проверка и подмяна на на поставените пътни знаци, освежаване на маркировката. Ремонтните дейности продължават, като до въвеждането на зоната в началото на месец юли, всичко трябва да бъде изпълнено както трябва“, коментира Иванов. Той допълни, че заради извънредното положение дейността се забави с месец и половина и загубите се изчисляват на близо 400 000 лева. Според плана за разширението новата зона ще разполага с близо 6000 паркоместа в 6 подзони, което е два пъти повече от първия етап на зона Център. За хората с увреждания се изграждат и около 200 безплатни паркоместа, на които могат да паркират до 3 часа.

През месец май община Бургас разшири за пореден път обхвата на синята зона и това предизвика огромно недоволство. Жителите на един от засегнатите комплекси „Братя Миладинови“ стартираха подписка и се обявиха твърдо против. В депеша до кмета и общинския съвет 80% от живущите в комплекса поискаха синята зона да отпадне от междублоковите пространства.

"Комплекс „Братя Миладинови“ не е част от същинската централна градска част – няма масова концентрация на институции и обекти, които да се посещават от граждани. Това е един не по-различен от останалите жилищни комплекси в града – с училища, детски градина и ясла, търговски обекти, обслужващи основно живущите там. Очакваме да се съобразите с мнозинството и да върнете събраните такси за Синя зона на живущите или да ги приспаднете от текущи или бъдещи дължими данъци и такси към Община Бургас" – написаха вносителите на подписката само преди десетина дни.

От общината във Велико Търново не са правили изчисления с колко са намалели приходите на „паяка” през последните месеци заради извънредното положение и епидемията от коронавирус. Съобщават само, че през миналата година събраните средства от платено паркиране са 333 хил. лв. а от наказателни глоби – 150 хил. лв.

 

В Добрич вдигнали едва 350 коли за половин година.

 

От началото на годината в Добрич са репатрирани 350 автомобила. По време на извънредното положение репатриращият автомобил не е изпълнявал своята дейност, съобщиха от общината. Репатрирането на неправилно паркираните автомобили на територията на целия град се осъществява от звено „Синя зона” към общинското предприятие „Паркинги и пазари“.

Синята зона в Добрич съществува от 2010 г. Във времето обхватът е увеличен и вече включва 13 зони в Централна градска част, по булевардите, Автогарата, Дом – паметник „Йордан Йовков“ и др. Таксата е 1 лв. без ограничение във времето.

Глобата, съгласно общинската наредба за организацията, безопасността на движението и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците, е 50 лева. Най-честите нарушения на водачите на МПС, които водят до репатриране, са неправилно паркиране и неспазване на организацията на движението по пътищата. Районите, в които се репатрират автомобилите най-често са в централна градска част и по булевардите.

По проект „Развитие на интегрирана система на градския транспорт на Добрич“ ще бъдат закупени 2 зарядни станции и 4 електробуса.