Назад

София тегли € 60 млн. заем за „историческа задача“ – да построи градските рингове

15.01.2021 г., с. 7

 

София тегли € 60 млн. заем за „историческа задача“ -да построи градските рингове

 

Даринка Илиева     

София ще изтегли 60 млн. евро заем от Европейската инвестиционна банка за изграждане на липсващи участъци от вътрешните рингове, нови трамвайни трасета и първия етап от зеления ринг, реши вчера СОС.

Инвестиционният заем е за строителство на 10 стратегически обекта, които ще променят транспортната схема на София, написа във фейсбук столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя подчерта, че срокът по заема е 20 г., с лихва 0,35%, без такси и комисиони.

Десетте обекта трябва да бъдат изпълнени за 5 г. Работата по първите от тях ще стартира още тази година.

Със заема ще се финансира завършване на булевардите „Т. Каблешков“ и „Ф. Кутев“, участъци от Източната тангента - от Северната скоростна тангента до бул. „Ботевградско шосе“; „Рожен“ - от надлеза над жп линията до Северната скоростна тангента, разширение на „Ломско шосе“ до "Околовръстния път", довършване на бул. „Копенхаген“ - от ул. „Самоковско шосе“ до бул. „Ал. Малинов“, реконструкция на бул. „Скобелев“ с изместване на трамвая върху рампа и ремонт на транспортния тунел при НДК, ремонт на трамвайната линия по бул. „Стамболийски“, както и на тази по бул. „Царица Йоанна“ заедно с тунела. Първата част от зеления ринг пък ще свърже районите „Слатина“ и „Изгрев“ по трасето на бившата жп линия при гара „Пионер“. Плановете са там да се изградят 3,1 км велоалея, пешеходна зона и линеен парк.

В резервния списък са включени реконструкция на бул. „Рожен“ от надлез „Надежда“ до жп линията, изграждане на улиците „Войводина могила“ и „Народен герой“ в „Овча купел“, които ще са обходен маршрут при изграждането на "Околовръстния път", реконструкция на бул. „Джеймс Баучер“ и трамвайната линия по него, западната тангента - от „Ломско шосе“ до „Сливница“, и ремонт на улиците, по които е предвидено да се изгражда ВиК - мрежа.

„Още с първия Общ устройствен план на София, създаден през 1938 г. от арх. Мусман, е заложена радиално-кръгова структура. Тя предвижда създаване на 5 основни радиални направления, които свързват периферията с центъра и 3 вътрешни градски ринга. За тези над 80 г. София има изградени основни булеварди, които водят до центъра, и завършени само първи и втори ринг. Със строителната програма, която предложихме за финансиране, ще успеем да изградим ключови участъци от третия градски ринг. Така обезпечаваме директните връзки между булевардите „Цар Борис“, „България“, „Черни връх“, „Цариградско шосе“ и „А. Йорданов“, както и свързаност на северните територии със Северна скоростна тангента и "Околовръстния път“, пише още Фандъкова.

Според столичния кмет с реализацията на десетте обекта ще се постигне намаляване на трафика, който сега минава през центъра, на вредните емисии и задръстванията. Новите обособени трамвайни трасета с реконструкцията на съществуващите ще осигурят по-бърз градски транспорт.

„Завършването на тези трасета е наша историческа задача, която можем и трябва да завършим в кратък период от време, за да отговорим на темпото на развитие на София“, категорична е Фандъкова.