Назад

Пускат част от третия лъч на метрото на 31 август

08.06.2020 г., с.3

 

Пускат част от третия лъч на метрото на 31 август

Купуват нови 10 метровлака, кабинетът дава 15 млн. лева

 

Тихомира Михайлова

Част от третия лъч на метрото в София ще бъде пуснат за 31 август. Това стана ясно от думите на премиера Бойко Борисов, след като бе на инспекция на трасето вчера. Борисов провери как е изградено то заедно с финансовия министър Владислав Горанов и транспортния Росен Желязков. Гид в разходката им бе столичният кмет Йорданка Фандъкова и шефът на „Метрополитен“ Стоян Братоев.

Премиерът поясни, че са настоявали участъкът да бъде пуснат на 15 август, но първо е трябвало да минат всички тестове и изпитания и именно затова пускането в движение ще стане в края на август.

Става дума за участъка от „Красно село“ до „Хаджи Димитър“, който трябва да бъде пуснат юли-август. Тогава между двата квартала ще се стига за 12 минути. Първите спирки от третия лъч на метрото трябваше да бъдат пуснати през май, но заради пандемията от коронавирус това не се случи. Освен това на новите станции ще има стъклени прегради срещу инциденти с височина 1,5 м, които ще разделят пероните и влака.

Иначе Борисов поясни,че до 2 седмици в същия вид щял да бъде и участъкът от Красно село до Горна баня, където също започват тестовете. Той уточни, че станциите били много красиви, удобни и архитектурно издържани.

Премиерът не пропусна да отбележи, че всеки километър от нашето метро бил с близо 200 млн. евро по-евтин от тези в Европа.

Иначе още преди да влязат и да инспектират метрото, министър-председателят даде да се разбере, че е доволен от видяното. По думите му нямало нищо общо с отпреди години и си спомни как от Банкя е минавал оттам. На свой ред столичният кмет Йорданка Фандъкова му обясни, че е трябвало да се съобразят с регулацията. „Още един град под земята“, каза Борисов.

След това Борисов се качи на самото влакче. Там Братоев пък му разясни какви машини и инсталации са ползвали.

В метрото премиерът показа предпазните стени, които са монтирани на пероните.

Фандъкова каза, че такива ще има на старите станции на метрото на „Опълченска“ и на Националния стадион. Тя обясни, че тази трета линия на метрото била най-тежкият участък. Братоев пък поясни, че имало подземна река. А Борисов попита дали не може да я изкарат отгоре като Перловската река. Братоев на свой ред обясни, че са го укрепили, а най-тежки са били станциите при Орлов мост и при НДК.

Фандъкова пък поиска съдействие от премиера за следващите отсечки, като поясни, че в момента кандидатстват за финансиране за следващия програмен период.

Накрая те пристигнаха на новата станция на НДК. Увери се, че в момента влаковете вървят по трасето, за да го тестват.

След като поиска помощ от Борисов и кабинета за допълнителни средства за метрото, столичният кмет Йорданка Фандъкова поясни с пост във Фейсбук, че ще бъдат закупени допълнително 10 нови метровлака на “Сименс“ за третата линия и поетапно модернизиране най-старите мотриси. Получила уверение от премиера, че финансовото ведомство ще осигури съфинансирането за тях от 15 млн. лв.

Общият бюджет за 10-те нови мотриси е 88 млн. лв. и те ще започнат да пристигат в София през следващата година. По думите на Фандъкова вече е стартирала процедурата за продължение на третата линия - нови 3 км от бул. “Вл. Вазов“ до кв. “Левски Г“. При осигурено финансиране през 2021 г. ще може да започне строителството им. За разклонението на третата линия - от Военната академия към “Слатина“ до бул. “Цариградско шосе“ при зала “Арена Армеец“ - в момента са в процедура по изготвяне на регулационните планове и планират тази есен да стартираме процедурите за избор на изпълнител.