Назад

Поправят велоалеите на “Спаси София” по “Патриарх Евтимий”

24.11.2020 г., с.6-7

 

Поправят велоалеите на “Спаси София” по “Патриарх Евтимий”


Отложиха решението да се върнат ли автомобилите на улица “Съборна”

 

Проектът за изграждане на две големи велоалеи по бул. “Патриарх Евтимий”, внесен от “Спаси София”, ще бъде преразгледан, за да се намери баланс. По предложение на председателя на транспортната комисия към СОС Карлос Контрера проектът ще бъде изискан от направление “Архитектура и градоустройство”, ще се анализират и данни от наблюдение на трафика. Ще се иска становище и от районния кмет, както и диалог с домоуправителите.

Съветниците разгледаха вчера жалби на живеещи по бул. “Патриарх Евтимий” срещу проекта на “Спаси София”, който предвижда по булеварда да има две еднопосочни велоалеи и бус лента, а движението по ул. “Фритьоф Нансен” да стане двупосочно.

“Ние сме “за” велоалея по бул. “Патриарх Евтимий”, но не по начина, по който тя е предвидена в проекта на “Спаси София”. Категорично сме против отнемането на 2 метра от пътното платно за движение на тролейбуси. Два плюс 3 метра за велоалеи ще превърнат бул. “Патриарх Евтимий” от булевард в квартална улица с постоянни задръствания. Реално ще останат само две ленти за движение, като най-вероятно едната ще е заета постоянно от спрели за кратко автомобили. Това ще бъде ад за живеещите и минаващите”, заяви Иво Дошев от инициативния комитет на живеещите по булеварда.

Хората са събрали над 600 подписа и твърдят, че проектът не е обсъждан.

“Това не е проект на “Спаси София”, а на Столичната община. Велоалеята и бус лентата са предвидени в редица стратегически документи и общия устройствен план”, отговори Андрей Зографски, който е от “Спаси София”, но е и експерт към транспортната комисия. Той показа снимки от булеварда с паркирани в 3 редици коли. Според него в зоната има 11 паркинга, а паркоместата по булеварда и съседните улици от 450 стават 410, или с 10% по-малко. Велоалеята била важна, защото щяла да свърже други 6 велотрасета.

Поне 4 обсъждания с жители на квартала е имало, твърди пък независимият общински съветник Борис Бонев от “Спаси София”. А проектът бил променян, за да отчете исканията на гражданите.

Комисията разгледа и предложение за възстановяване на част от паркоместата по ул. “Съборна”. Зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев предложи да се върне косото паркиране от северната страна и така от 12 местата да станат 26.

Граждани и работещи на улицата се обединиха в “Спаси “Съборна” срещу вече осъществения проект на “Спаси София”, с който от лятото тя се превърна в полупешеходна. Част от тях бяха изслушани от съветниците.

“Пешеходците изчезнаха от улицата, има струпване на коли и замърсен въздух. Предлагате увеличение на паркоместата с 14. Става дума за 700 души и семейства. Кой ще поеме отговорност за фалитите на търговските обекти, които предстоят? Настояваме да възстановите движението и паркирането по улицата”, заяви Силва Георгиева от “Спаси “Съборна”.

Албена Александрова пък представи данни от проведена анкета сред посетителите на различни обекти и заведения по улицата. 88% от тях са дошли с кола, а 11% с такси или пеша. При заведенията 58% от клиентите са дошли с кола, а 40% пеша.

По предложение на Контрера докладът за “Съборна” бе отложен за следващата седмица. Преди това ще се направи нова среща с представители на гражданите.