Назад

Плаващ пясък и 19 м воден стълб надигнали релсите в метрото


28.01.2021 г., с. 8

 

Плаващ пясък и 19 м воден стълб надигнали релсите в метрото

Не е ясно колко време ще отнеме възстановяването на 30-метровия участък, ще се работи на етапи

Ще искат неустойки за пропуснати ползи от строителя

 

ДАРИНКА ИЛИЕВА

Леща от плаващ пясък и 19 м воден стълб са причинили надигането на релсите по част от новата трета метролиния в София. Това спря влакчетата до последната станция „Хаджи Димитър“. Засега не е ясно колко време ще отнеме възстановяването на дефектиралия участък, но тъй като то ще става на етапи от по 3 м, вероятно ще отнеме седмици. Това се разбра на брифинг на столичния кмет Йорданка Фандъкова и шефа на „Метрополитен“ ЕАД проф. Стоян Братоев.

По-късно вчера Братоев бе изслушан и в транспортната комисия към СОС.

Техническият проблем на метрото се появи около 18 ч на 19 януари. Проблемната зона е на около 200 м от станция „Хаджи Димитър“, затова и движението на влакчетата до нея бе преустановено.

„Установи се надигане на релсите в около 30-метров участък. Още на следващия ден започна демонтажът на релсите и бетона, за да се установят причините. Включих в екипите и външни експерти, които да работят по установяване на причините и да предложат решения. За съжаление, работата върви бавно, защото трябва да се внимава много, и може да се даде конкретен срок за отстраняване на проблема, заяви Фандъкова.

„Причините са няколко, но основните са::високото ниво на Перловската река след обилните дъждове, която е наводнила цялата територия, като водата е стигнала до ниво терен. Имаме две геоложки проучвания, според които водният стълб е 14 м, а сега се е образувал 19 м, тоест с 5 м повече. Получава се натиск, при който хидроизолацията натиска бетона, а той надига релсовия път. Засега дефекти в носещата конструкция не са установени“, обясни проф. Братоев.

В проблемния участък са направени няколко сондажа. Един от тях веднага се напълнил с 6 м вода и пясък.

„Установихме леща от плаващ пясък, което е причина за допълнителното натоварване.

Геоложките проучвания се правят през 50 т, 10-метрова зона е попаднала между двете геоложки колонки. Образувало се е налягане от 19 тона на кв. м“, уточни проф. Братоев.

Вече са демонтирани релсовият път, траверсите и бетонът в проблемния участък. Сега се отстранява пълнежният бетон, който е доста здрав, с метър и половина дълбочина и премахването му е по-трудно.

Пробите са установили, че няма проблем с качеството на използваните материали.

Готов е и новият проект, който предвижда по-голямо водно натоварване в участъка. Новата изолация ще е оразмерена да удържа на 19 метра воден стълб, а за да се гарантира, че в бъдеще няма да има подобен проблем в участъка, е предвиден коефициент на сигурност от 1,5 заради плаващите пясъци.

„След като направим първите 3 метра, ще можем да кажем колко време ще отнеме възстановяването на нормалното движение на влаковете. Трябва да видим как ще се свърже старата изолация с новата, да се постави новата армировка и да отработим цялата технология. След това ще продължим да правим участъци от по 3 м и така, докато възстановим целия 30-метров участък“, каза проф. Братоев.

Общината няма да плати стотинка, защото метрото е в гаранция. Всичко ще се отстрани за сметка на строителя. Все още не можем да кажем чия е вината, защото причините са комплексни. Накрая ще калкулираме и времето, в което участъкът не е работил, и ще искаме и неустойка от строителя за пропуснати ползи, подчерта проф. Братоев.

Строител на този участък от третата линия е „Трейс“. Братоев обясни, че друг такъв екстремен и дълбок участък в метрото, с толкова високи подземни води, който да е строен по нов австрийски метод, няма. Затова нямало ка к да се появи подобен проблем на друго място. Въпреки това е възложена проверка в съседните участъци, в които засега няма проблеми.

За следващия участък от метрото от бул. „Вл. Вазов“ до квартал „Левски“, за чието строителство се очаква европейско финансиране, е решено да се изгради по открит способ, който по думите на Братоев е най-безопасен. Така метрото минава и покрай езерото в „Дружба“.

„В проблемния участък е най-ниската точка. Имаме 48 км метро в София, а аварията е в отсечка от 30 м. Геоложките доклади са направени коректно, има форсмажор, който не може да се предвиди“, уточни проф. Братоев.

Комисия е направила обследване на блока до станция „Хаджи Димитър“, в който собственици на апартаменти се оплакаха, че в жилищата им има надигане след аварията в метрото. „Става дума за един апартамент. До няколко дни ще е готов докладът на експертите, но е ясно, че проблемът не е свързан по никакъв начин с метрото. Блокът е на 400 метра от проблемния участък в метрото“, заяви зам.-кметът по обществено строителство инж. Ангел Джоргов.

Не се знае колко време ще отнеме отстраняването на аварията в тунела преди станция „Хаджи Димитър“.

Кметът на София Йорданка Фандъкова и шефът на метрото проф. Стоян Братоев показват проекта за възстановяване на проблемния участък.