Назад

Плащаме билета в автобуса с банкова карта


12.05.2021 г., с. 13

 

Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност:

Плащаме билета в автобуса с банкова карта

Новите превозни документи ще могат да се зареждат онлайн

Благодарение на камерите вандалските и джебчийските набези в градския транспорт намаляха в пъти

 

Това е той:

•          Завършил е Софийския университет „Св. Климет Охридски“ с образователна степен магистър по математика

•          Специалист в областта на информационните технологии

•          Кмет на район „Студентски“ от политическа партия ГЕРБ три мандата в периода от 2007 до 2019 г.

•          През 2019 г. е назначен за изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност

 

Елена Иванова

-           Г-н Дилчев, потребителите вече могат да зареждат картите си онлайн, но трябва да подменят картата си с нова. Колко струва новата пластика и ще има ли промени в цените за пътуване?

-           Искам да уточня, че старите карти могат да продължат да се използват още година. Нова пластика ще получи всеки, който иска да зареди картата си за пътуване в някои от пунктовете на Центъра за градска мобилност, които са 24 в София. Там служителите ще подменят старата пластика с новата и ще бъде направен нов профил на клиента в системата, който съдържа мейл и телефон. След това потребителят трябва да си направи регистрация през интернет портала на Центъра за градска мобилност. Така ще може да въведе данните на новата карта, издадена на гишето, и ще може да си зарежда превозния документ директно от компютъра.

-           Ще има ли персонални карти със снимки, както досега, и такива, които могат да се ползват от повече от един човек?

-           Да, пластиките са същите и са съгласно наредбата на Столичния общински съвет. Разликата е, че новите карти са в зелено, а не както бяха досега - в синьо.

- Предвиждат ли се повече опции за зареждане, например за еднодневно или тридневно пътуване?

-           Към днешна дата в тази карта може да се зарежда и за еднодневно, и за и тридневно пътуване. Също така, ако Общинският съвет одобри, в новата пластика ще може да се зарежда пътуване и за време.

-           Какви са предложенията за въвеждане на билети за време?

-           От Центъра за градска мобилност ще предложим на Столичния общински съвет да се въведат и билети за време - за 30 и 60 минути. Предложението ще бъде готово до края на тази седмица. Ако то се приеме, пътниците ще могат да ползват повече от един превоз, ако се таксуват в рамките на определено време. Например, ако билетът е за 60 минути, в рамките на това време хората ще могат да ползват повече от едно транспортно средство. Не предлагаме никаква промяна в цените, но решението относно за какво време да са новите билети и какви да са им цените, ще бъде взето от Столичния общински съвет.

- Вече може да плащаме пътуването в градския транспорт и с банкова карта.

-           Да, това вече е възможно и хората, които разполагат с безконтактна дебитна или кредитна карта, ще могат да се таксуват, като доближат пластиката до валидатора, който е поставен в превозните средства. След това на устройството ще бъде изписано съобщение, че картата ви е валидирана и може да се движите спокойно. Плащането с банкови карти беше по-далечна перспектива, но заради пандемията го стартирахме по-рано от предвиденото за наземния градски транспорт, за да облекчим гражданите.

-           Как в тези случаи ще се осъществява проверката дали пътникът си е платил билета?

-           За проверка на редовността на пътниците, които са платили с банкови карти, контрольорите в градския транспорт са снабдени със специални устройства. Пътникът само трябва да доближи картата до него и се изписва съобщение, че има валиден билет. Устройството не чете никакви други данни от банковата карта, а само отчита, че е закупен билет.

-           Ще има ли допълнителни такси, които се взимат от банката за превода на пари към Центъра за градска мобилност?

-           В зависимост от това колко превозни средства сменяте, от картата ще бъде взета само сумата за съответния брой билети. Няма да има допълнителни разходи за банкови такси и прочие, а само цената на билета, който е 1,60 лева.

-           Кога се очаква да бъдат пуснати нощните автобуси, предвид разхлабването на ограничителните мерки и отварянето на нощните заведения?

-           С решение на Общинския съвет нощният транспорт до края на юни няма да функционира. За да бъде пуснат, трябва да има ново решение на Общинския съвет.

-           В градския транспорт беше поставено видеонаблюдение. Какви са най-честите нарушения, които са засекли камерите?

-           Темата за видеонаблюдението и сигурността в градския транспорт е изключително важна. Вече над шест месеца всички превозни средства са снабдени с камери и трябва да отбележа, че инцидентите в автобусите, които ги имаше в предходни години, са намалели в пъти. Съвсем спокойно може да твърдим, че градският транспорт в София е едно много по-сигурно място. Разбира се, има изолирани инциденти на вандализъм, за които се съобщава и в медиите. Важно е обаче да се знае, че всеки един такъв инцидент с помощта и съдействието на полицията в рамките на ден или два се установява извършителят. Вследствие на видеонаблюдението в пъти са намалели както проявите на вандализъм, така и опитите за джебчийски набези.

- Докато сме на тема сигурност, може ли да кажете дали с противоепидемичните мерки, въведени в транспортните средства, успяхте ли да намалите броя на заболелите служители от COVID -19?

- Можем да кажем, че към днешна дата Столичната община успешно се справи с пандемията във всяко отношение. Не беше допуснато нито ограничаване на курсове, нито намаляване на обема на транспорта. Ще припомня, че през цялото време, дори и при строгите ограничения, градският транспорт се движеше в пълния си обем с оглед на това да се осигури максимална дистанция на пътуващите. С това предизвикателство се справихме успешно. Също така трябва да кажа, че вече мина и ваксинационната кампания за служителите в градския транспорт и от 1 май първата врата на превозните средства се отваря и шофьорите продават билети на пътниците. Въпреки това продължаваме да следим ситуацията и ако настъпи пак ръст на заболеваемостта, отново ще се регулира достъпът до водачите. За мен е важно хората да знаят, че по време на пандемията и сега градският транспорт е сигурно място за пътуване. Дезинфекцират се превозните средства, влаковете и метростанциите, а водачите вече продават билети. Няма по-удобен и евтин за пътуване в столицата от градския транспорт.

- Има ли ръст на пътниците в градския транспорт след разхлабването на мерките?

-           Да, забелязва се ръст на пътуващите в последните седмици, но не драстичен. И все още сме много далече от нивата на пътникопотока отпреди пандемията. За съжаление това се отразява и на приходите от тази дейност. За цялата минала година приходите от продажби на превозни документи са наполовина. В последните няколко седмици има ръст на закупените превозни документи, но към днешна дата пътникопотокът е на 60% от това, което беше обичайното преди пандемията.

-           Каква е причината за това - може би хората предпочитат да пътуват с личните си автомобили?

-           Причината за спада е, че голяма част от учениците преминаха на дистанционно обучение. Същото се отнася и за студентите. Освен това много от служителите работеха от дома си и не им се налагаше да пътуват толкова често. Това се отрази върху транспорта не само в София, но и в целия свят. Трудно е и да се каже кога бихме се върнали към нивата отпреди пандемията.

-           Бихте ли коментирали как се отрази върху приходите от такси за паркиране въвеждането на зелена зона и в събота?

-           За съжаление през пандемията и приходите от платеното паркиране в София намаляха. Въпреки че има увеличение на работното време и в събота, към днешна дата все още не можем да стигнем нивата отпреди пандемията.

-           Ще има ли разширяване на синя зона с места от зелена зона?

-           Това може да стане с решение на Общинския съвет. Има такова предложение още от миналата година, но дали ще има такова разширение и откога то ще е факт, не мога да кажа.

-           Бихте ли посочили в предложението за разширяване на по-скъпата зона кои райони са включени?

-           Това са части от няколко столични района, в които към днешна дата претоварването в зелената зона с автомобили е твърде голямо. След съгласуване със съответните районни кметове ще бъде предложено на Общинския съвет тези зони да станат сини. Става въпрос за "Оборище", "Триадица", "Средец", "Красно село", част от "Възраждане".

- Ще има ли повишение на таксите за паркиране и на цените на превозните документи?

-           Това решение трябва да бъде взето от Общинския съвет. Към момента такива предложения обаче не са внасяни.

-           Беше пусната линия, която да свързва града със Симеоновския лифт. Има ли интерес от столичани към този превоз?

-           Новата система за таксуване на пътниците има внедрена и аналитична част, която показва във всеки един момент, на всяка една линия и на всяка спирка колко пътници се качват. Мога да твърдя, че по двете линии, които обслужват Симеоновския лифт - а това са 122 през празнични дни и електрическата линия 123, няма натоварване. Тоест няма засилен интерес към тази транспортна линия.