Назад

Немски прегледи за българските коли

11.02.2020 г., стр. 12

КОНТРОЛЪТ В ПУНКТОВЕТЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПОВИШИ

ЙОРДАН ЙОЧЕВ

КАТ и Столичната община започват масови проверки на автомобили, които изхвърлят вредни емисии над нормите. За целта ще бъдат използвани мобилни газ анализатори.

Безспорен факт е, че такива проверки трябва да има и те да са постоянни. Хубаво е, че утре полицаите ще спрат от движение няколко димящи стари коли. Проблемът идва след това. Неизправността на тези коли трябва да бъде отстранена, а те отново да минат технически преглед. И тук вече става омагьосан кръг. На ГТП може да бъде прекаран и неизправен автомобил. Проверяващи са признавали в неофициални разговори пред „Телеграф", че има варианти софтуерът да се манипулира, като се вкара в тестови режим.

Практика

Много ми допада германското законодателство по темата с прегледите. Когато си закарате автомобила в пункт в Германия, служителят отваря компютъра и гледа -тази кола фабрично трябва да е с джанти 16-инча. Ако са по-големи, не те пускат. Гледа генерацията, ако не отговаря на нивата за шум и на модела, пак не те пуска. Всичко по превозното средство трябва да е със заводски части или на фирма, която произвежда части, съвместими с този модел. А това става ясно, като се провери фабричният номер-на неоригиналния детайл.

Т.нар. гаражен тунинг не минава. Т.е. не може Ганьо да си изтърбуши ауспуха или да сложи директно права тръба и да събуди 3 квартала на София, докато се прибира по бул. „България" и се мисли за Шумахер. При дизелите желанието за тунинг също оставя след себе си гъсти черни кълба дим. Защото има автомобили, които след определени манипулации от 115 конски сили мощност могат да развият 260. В това отношение разполагаме с добри механици и специалисти.

Норми

Проблемът е, че тази кола вече не отговаря на никакви норми за екология. Това обаче няма да е проблем, когато бъде вкарана в халето за прегледи. Затова ми се иска немското законодателство да се прилага и у нас. Дали е възможно, не съм сигурен. Защото пунктовете не са собственост на случайни хора. Сред тях има настоящи и бивши служители на ДАИ чрез роднини, любовници. Има и хора на високи държавни постове. А това води до друга схема, разобличавана през годините при акции на Икономическа полиция -на нашите фирми чадър, над другите - проверки до дупка.