Назад

Който гори гуми и кабели, ще е престъпник заради лошия въздух

10.12.2019 г., стр. 2-3

По настояване на столичния кмет Йорданка Фандъкова:

До 2 г. затвор и глоба от 2000 до 5000 лв. при горене на големи количества масла, пластмасаи текстил

Даринка Илиева, Албена Арабаджиева, Марияна Желев, Митьо Маринов

Изгарянето на отпадъци става престъпление. Утре депутати от ГЕРБ ще внесат предложение за промяна на Наказателния кодекс с текст, според който нерегламентираното горене на отпадъци ще се инкриминира. Това ще се случи по искане на столичния кмет Йорданка Фандъкова.

Причината за тези искания са замърсяването на въздуха и фактът, че административните санкции на извършителите не работят.

“Горенето на отпадъци е голям проблем особено в някои райони като “Красна поляна”. Затова поисках парламентът да приеме текст за инкриминиране на горенето на отпадъци. В последните дни Столичният инспекторат е направил над 60 проверки и са съставени повече от 20 акта за изгаряне на кабели и гуми на открито. Но само актовете не вършат работа. Изгарянето на отпадъци е престъпление спрямо живота и здравето на хората”, категорична бе Фандъкова при проверката за изграждането на дига на р. Лесновска край Долни Богров.

Кметът призова софиянци, които се отопляват на дърва и въглища, да се включат в проектите на общината за безплатна подмяна на отоплителните инсталации с по-екологични. По данни на общината 55 000 домакинства в столицата се топлят на твърдо битово гориво, а през зимата то причинява 40% от замърсяването на въздуха. Затова в следващите 3 г. кметството ще подмени безплатно отоплението на 20 000 от тези домакинства с по-екологично - ток, газ, парно или пелети. Стартира и поставянето на 2000 филтъра на комините на жилищни сгради в “Слатина” и “Красна поляна”.

“В последните дни има чувствително превишение на нормите на фини прахови частици, в някои моменти то е доста сериозно. Най-голямо беше превишението в нощта на събота срещу неделя. Ясно е, че не трафикът, а битовото отопление е причина за замърсяването през зимата. Затова апелирам хората да се включат в проектите”, призова Фандъкова.

Тя припомни, че по нейно настояване са приети и нови стандарти за дървата и въглищата, които се ползват за битово отопление.

Водят се разговори и със социалното министерство хората, които се включат в подмяната на отоплението и са нуждаещи се, да получават по-големи помощи за отопление.

Подготвя се и промяна в наредбата за общинските жилища. С нея ще се забрани наемателите в столицата да се топлят на дърва и въглища.

“Ние нямаме право да влизаме в домовете на хората. Столичният инспекторат може да прави проверки само в общинските жилища. Правим такива постоянно във Виетнамските общежития. Там над 60% от наемателите се отопляват с електричество. За да се справим с проблема със замърсяването на въздуха, са нужни комплексни мерки, защото зеленият билет сам по себе си няма да проработи”, категорична е Фандъкова.

В неделя 3 пъти над нормата - или 150 микрограма, е отчетено само от станцията в “Надежда”. Вчера над 50 микрограма е отчетено само от станцията в “Младост”. За да се въведе зелен билет от 1 лев за целия ден пътуване с градски транспорт, трябва да има превишение от  над 200 микрограма от две станции, обясни шефката на екокомисията към СОС Лорита Радева пред БНТ.

Днес заради продължаващото замърсяване общината въвежда безплатни буферни паркинги за хората, които оставят колите си и ползват градския транспорт.

Защо 400-те граждански станции и държавните мерят различно?

Уредите били друг тип

Според данните на гражданските организации, които в София имат 400 сензора, превишението на нормите на фини прахови частици е доста по-голямо и достига от 2 до 20 пъти на места. Изпълнителната агенция по околна среда към екоминистерството отскоро поддържа нова система за информиране на населението за качеството на атмосферния въздух в реално време, данните за която идват от 6 измервателни станции в София.

Информацията от тях доста се различава. От министерството изясниха, че това се получава заради различните измервателни уреди. Официалните станции са одобрени от ЕК и мерят по общоевропейска методология, а данните от тях се публикуват и от Европейската агенция по околна среда. Стойността им е над милион лева, а обхватът им е на километри, затова са разположени в краищата на града. От друга страна, гражданското сдружение използва евтини датчици, които са разположени на произволни места, понякога дори в близост до комини, което може да изкриви данните. Не се съобразяват и с посоката на вятъра и други изисквания.

От екоминистерството обясниха, че са направили среща с гражданските организации, за да измислят начин да използват и техните данни. Но установили, че това няма как да стане, тъй като устройствата им не са калибрирани.

През април 2017 г. ЕК осъди България за превишаване на нивата на фини прахови частици, заради което МОСВ разработи мерки на национално ниво. Например по Оперативна програма околна среда (ОПОС) се подпомагат кметове да съставят актуални програми за подобряване на качеството на въздуха, което вече е изпълнено в 11 общини.

111,4 млн. лв. отново по ОПОС бяха дадени за мерки, свързани с битовото отопление, в София, Пловдив, Бургас, Видин, Монтана, Димитровград, Смолян. Други 500 са предназначени за екологичен транспорт в 11 града, 8 от тях вече имат договори - Бургас, Варна, Враца, Русе, Стара Загора, София, Плевен и Сливен.

През лятото тази година беше приета и специална национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух до 2024 г., която отново съдържа мерки за ограничаване на замърсяването. При провеждане на технически прегледи на автомобилите пък се проверява и наличието на катализатори и измерването на отработилите газове. Скоро от пазара ще се спре продажбата на въглища и брикети с високо съдържание на сяра и пепел, за което ще следи агенцията по метрология.

До края на годината в София трябва да заработи и първата у нас общинска система за контрол на качеството на въздуха. Тя се състои от 22 сензора, поставени в различни части на столицата.

Витамини А, D и C в такива дни подсилват и са антиоксиданти

Вреден е ефектът от мръсния въздух и върху болни, и върху здрави хора. Най-уязвими обаче са децата, възрастните и хората с хроничи белодробни заболявания като ХОББ, грип, астма и сърдечносъдови заболявания. При тях и най-малкото увеличение на фини прахови частици изостря и влошава състоянието им, предупреждават лекарите.

Основният замърсител на въздуха е прахът. Той постъпва в организма предимно чрез дихателната система, при което по-едрите частици се задържат в горните дихателни пътища, а по-фините - тези под 10 нанометра, достигат до по-ниските отдели на дихателната система, като водят до увреждане на тъканите в белия дроб.

При наличие на високи нива и на серен диоксид пък вредният ефект на замърсения въздух се засилва още повече. Според данни на Изпълнителната агенция по околна среда продължителното излагане на действието на серен диоксид и прах се проявява с повишаване на неспецифичните белодробни заболявания, свързани с инфекции главно на горните дихателни пътища и бронхити. Това се наблюдава при стойности на прах и серен диоксид между 30 и 150 нанограма на кубичен метър. Най-уязвими на комбинираното въздействие на праха и серния диоксид са хронично болните от бронхиална астма и тези със сърдечносъдови заболявания.

В дните с мръсен въздух да се избягват тичане, каране на колело ивсякаква активна дейност на открито, защото това допринася за вдишване на токсичните вещества дълбоко в белите дробове, което пък предизвиква дразнене. Вместо това, когато се налага излизане навън, да се слага плътен шал, който да покрива устата и носа. Носенето на медицински маски не помага по никакъв начин срещу вредните частици, предупреждават лекарите.

Препоръчително е да се приемат повече витамини, най-вече А, D и C, които подсилват организма и действат като антиоксиданти. Те може лесно да се набавят чрез цитрусовите плодове - лимони, портокали, мандарини, грейпфрути.

От април перфорация в стикера от техническия преглед сочи колко е екологичен автомобилът

Eко стикерите за колите ще влязат в сила към април догодина. Проектът за наредба за техническите прегледи, която ще ги въведе, ще бъде публикуван за обществено обсъждане до седмица. Това каза за “24 часа” директорът на “Автомобилна администрация” Бойко Рановски. След месец за обсъждане тя ще бъде предложена на министъра на транспорта Росен Желязков за подписване и публикуване в началото на 2020 г.

Три месеца ще са нужни, за да се върже системата на автомобилната администрация с уредите в пунктовете за технически прегледи. Целта е човек да няма намеса при определяне на екологичното състояние на колите, а да го прави системата.

Рановски припомни, че екокатегориите са 5. В най-високата са електрическите автомобили, следващата е за колите с Евро 6 и Евро 5, а в най-ниската са най-замърсяващите Евро 0 и Евро 1.

Екостикерите ще са част от стикера за технически преглед. Екосъстоянието ще се отбелязва с перфориране. В холограмната лепенка ще има чип с данни за колата, които ще се улавят от камерите на общините за регулация на зоните на движение в дни с мръсен въздух.

С промени в Закона за движение по пътищата ще се добавят и санкциите за нарушителите.