Назад

Кметът на София Йорданка Фандъкова:"Пускаме първите 20 електробуса"

07.12.2018 г., стр. 13

Пратих одита на ремонта на "Графа" в прокуратурата преди месец

Догодина тръгва третият лъч на метрото, строим и аквапарк

ВАЛЕРИ РОЕВ

- Г-жо Фандъкова, защо решихте да приемете оставката на заместник-кмета Евгени Крусев?

- Разговаряхме с г-н Крусев, разбирам позицията и приемам оставката му. Безспорно той като възложител на проекта за реконструкцията на „Граф Игнатиев" носи своята отговорност. Проверката, която аз възложих на вътрешния одит, я предоставих на прокуратурата преди около месец. Всички обстоятелства около неколкократната смяна на изискванията към подложката на проектантите и на експертите по релсов път, трябва да се изяснят. Затова сме предали данните на прокуратурата, заедно с цялата документация. Всички, които имат отношение -проектанти, експерти, носят лична и професионална отговорност. Временно възлагам ресора на зам.-кмета по финанси г-н Барбалов. Той вече има опит, а за мен е важно работата да не спира.

- Вътрешният одит какви нарушения установи?

- Не мога да коментирам моята проверка, защото тя е част от проверката на прокуратурата. Тя е на всички обстоятелства, които са довели до промяната на проекта за релсовия път и участието на всички в тази процедура - от проектанта, през експертите, на различните нива, през които е преминавал проектът и документацията. Искам само да кажа на гражданите, че промяната на материала не влияе на бюджета, защото ние плащаме само това, което реално е вложено, а по данни на изпълнителя става дума за 10-ина хиляди лв. по-малко.

- Много коментари предизвикаха тези триъгълни ограничители на Графа...

- Цялостната реконструкция на ул. „Граф Игнатиев" се извършва по проект, който спечели конкурс, обявен още през 2013 г. Той беше много широко обсъждан. При всички случаи ул. „Граф Игнатиев" е едно от най-знаковите места на София, заедно с прилежащите площадни пространства, с градината около църквата „Свети Седмочисленици". Не е странно, че визията му предизвиква такъв голям интерес. Всеки софиянец има отношение към това място. Ограничителите за трамвайното трасе са проектантско решение по изискване на КАТ, тъй като в нашия закон за движение по пътищата няма понятие „споделено трасе", и за сигурност на пешеходците.

- На какъв етап е самият ремонт, кога се очаква да приключи?

- Миналата седмица бяха направени 72-часовите проби на трамвайното трасе. Предварителните данни от замерванията показват, че показателите за шум и вибрации отговарят на всички норми. Това беше една от задачите и целите на проекта за подмяна на релсовия път. Днес документацията е внесена в ДНСК. Те ще сформират Държавна приемателна комисия и след като издадат Акт 16, имаме възможност веднага да възстановим движението на трамваите. Преди 10-ина дни отворихме голяма част от обекта за движение на пешеходци, въпреки че ремонтните дейности продължават. Вече се работи по-трудно заради ниските температури, но изпълнителите имат задачата да направят всичко възможно със съответното отопление, за да продължи работата. Правим това, за да облекчим и живущите, и работещите в зоната, които изтърпяха много неудобства и трудности. Даваме си ясна сметка за това, но да не забравяме какво представляваше ул. „Граф Игнатиев" само преди няколко месеца. Хората помнят извадените релси, кашоните, сергиите и дупките. Бяхме длъжни да подобрим това знаково пространство за града и да го превърнем в поредната пешеходна зона, от която София има нужда. По договор срокът за приключване на ремонта е 300 дни, което означава през пролетта. Настояхме изпълнителите да работят максимално бързо, за да може да се завърши. Преди подмяната на настилките и релсите, подменихме цялата подземна инфраструктура. Канализацията там беше на 100 години. И проектантските решения не са лесни, и изпълнителят не се справи в предварителните обещания за по-кратки срокове.

Гаранционният срок е 8 години. За това време изпълнителят е длъжен да отстранява всички проблеми, ако такива се появят. Заложили сме и много сериозни санкции, както за забавяне от срока по договора, така и за некачествено извършени дейности.

- В последните дни отново имаше замърсяване на въздуха над нормата. Какви резултати дадоха извънредните мерки, които въведохте като зеления билет?

- В зимния период има превишения на нормите на фини прахови частици, както и отделни дни с пикови стойности. В последните години броят на дните с превишение намалява. От април до октомври не сме имали нито един ден с превишение на нормите на фини прахови частици, всички други замърсители са в норма, но проблемът в студените зимни дни с ФПЧ остава и пред София, и пред много от големите градове в страната.

Това, което засяга всеки един от нас - нашето здраве и здравето на нашите деца, са именно доста сериозните превишения в някои дни -3-4 пъти над нормата. Програмата ни от 2017 г. включва над 100 мерки за подобряване качеството на въздуха. На практика това са всички познати и използвани мерки в градовете в Европа, които дават реален резултат. В началото на годината СОС прие механизма за действие в дни с превишения. Част от тях е и зеленият билет. Специално за хора, които пътуват от по-крайни квартали, въведохме и възможността да паркират своите автомобили в крайна дясна лента на основни артерии близо до големи трамвайни спирки и до метростанции. Някои от временните паркинги не бяха използвани, но към други имаше интерес. Ние внимателно наблюдаваме и сме готови за корекции, така че да е максимално удобно и използваемо от хората. 74 478 столичани във вторник са използвали зеления билет. Анализите показват, че поне няколко хиляди души са се отказали от личните си автомобили и са дали своя личен принос за подобряване на качеството на въздуха. Благодаря на всички, които подкрепиха мярката за по-чист въздух, аз лично също използвам градския транспорт при високи стойности. Инвестираме огромни средства в изграждане на метрото и модернизацията на градския транспорт. Убедена съм, че това е начинът да привлечем повече пътници. За последните 10 години пуснахме 30 км нови метролини, подменихме 90% от тролейбусите. 60% от автобусите са нови, догодина ще са 90%.  В следващите седмици пускаме още 60 автобуса, в това число и първите 20 електро-буса. Догодина поетапно пускаме още 112 нови автобуса на природен газ.

Големият проблем през зимата идва от битовото отопление - с нискокачествени въглища, с мокри дърва и, разбира се, горенето на отпадъци. По отношение на горенето на отпадъци предприехме много строги мерки - с участието на полицията, Столичния инспекторат и аварийно-спасителното звено към общината се правят ежедневни проверки. Направени са над 1700 проверки на автосервизи, пунктове за смяна на гуми, строежи, пунктове за строителни отпадъци. Преустановени са практиките там да се ползват строителни отпадъци за отопление. Проверките продължават, заедно с проверките за горене на отпадъци на открито в някои квартали и махали, за които ни помагат и СДВР. Те имат задача и от министър Младен Маринов да съдействат максимално за проверки на горенето, както и на автомобили, които замърсяват въздуха. Докато не подменим начина на отопление на домакинствата, този проблем няма как да бъде решен.

- Как ще се промени начинът на отопление на домакинствата?

- Първият ни голям проект за подмяна на стари печки на дърва и въглища на 5000 домакинства с по-екологични по програма „Лайф" вече е одобрен от Европейската комисия. Вече имаме покана за кандидатстване и по оперативна програма „Околна среда" за безплатна подмяна на старите печки на 15 000 домакинства. Целта е те да преминат на газ, централно отопление, електричество или печки на пелети според района. Целта е за 3 г. да подменим печките на въглища и дърва на 1/3 от отопляващите се по този начин в София. Разговарях с министъра на труда и социалната политика и той е готов да обсъдим предоставянето на енергийните помощи и разширението на обхвата.

- Готови ли сте вече с проекта за бюджет за 2019 г.

- Да, в него залагаме продължаване на изпълнението на нашите основни приоритети. На първо място това са екологията и чистотата. Ръстът за тях е около 20 млн. лева повече, които да използваме за по-често миене, машинно метене и извозване на едрогабаритен отпадък. Това са отпадъците, които, оставени до контейнерите, често се ползват за отопление.

Догодина ще започне изграждането на първия аквапарк като разширение на парк „Възраждане". Инвестицията  е  от около 10 млн. лв. и ще бъде направена от „Софийски имоти". Ще продължим реконструкцията на Западния парк, обновяване на Южния парк, Борисовата градина, парк .Дружба", Северния парк. Общо инвестицията в паркове е около 18,5 млн. лева. Инвестициите в транспорт продължават да бъдат основен приоритет, който също е част от зелените политики на общината. Над 307 млн. лева залагаме за довършване на третата линия на метрото. За поредна година ще отделим сериозен ресурс за кварталните улици. Образованието продължава да бъде мой личен приоритет. Залагаме строителство и реконструкция на 15 детски градини. Продължаваме основен ремонт и мерки за енергийна ефективност на 26 училища и детски градини. Ще започнем и строителството на 8 физкултурни салона. Поели сме ангажимент до две години да няма училище в София без физкултурен салон. Около 4,5 млн. лв. сме отделили за нови детски площадки. Без да вдигаме данъците от 2012 до 2017 г. сме събрали почти 184 млн. лева повече, които сме вложили в модернизацията на града.