Назад

Имаме проекти за разширения на метрото в няколко посоки – през „Слатина", до Симеоновския лифт, до „Студентски град" и до "Околовръстния път" при „Люлин"


17.12.2020 г., с. 14-15

 

Инж. Ангел Джоргов, зам.-кмет на София по обществено строителство:

Всеки ден контролираме пътните ремонти в София, както е при строежа на метрото

Догодина ще стартира реконструкцията на улица "Опълченска“

И през 2021 г. ще отделим около 50 млн. лв. за текущи ремонти на улици и булеварди

Надявам се догодина да стартира строителството на още три станции на метрото - до кв. „Левски“

Всяка седмица ходя лично на всеки обект, който изграждаме

През 2021 г. започва мащабна реконструкция на трамвайното трасе от ул. „Алабин" до „Княжево"

Имаме проекти за разширения на метрото в няколко посоки – през „Слатина", до Симеоновския лифт, до „Студентски град" и до "Околовръстния път" при „Люлин"

 

 

ДАРИНКА ИЛИЕВА

Инж. Джоргов, от два месеца сте зам.-кмет на София по обществено строителство. Обявихте, че спазването на сроковете и качеството на ремонтите ще са ви основни приоритети. Как ще спрете ремонта на ремонта?

-  Качеството е на първо място. В строителството има технологична последователност, която задължително трябва да се спазва, за да е качествена работата. Затова с моя екип държим първо на качеството и след това на сроковете. Това става с ежедневен контрол на обектите, включително лично от мен. За тези 2 месеца, в които съм на поста, на всеки обект, който довършваме, правим всяка седмица оперативки на място с изпълнителите и надзора. Отделно имаме наши представители ежедневно на всеки обект, за да се вземат бързо решения, за да не се бави работата. За да се спазват сроковете, е нужна такава оперативност на всеки обект. Така и контролът е по-голям. При ремонтите на големи инфраструктурни обекти често излизат непредвидени дейности. Налага се да се вземат решения как да се действа. С този начин на работа искаме това да се случва бързо, за да се спазват и сроковете. В никакъв случай обаче не бива гоненето на сроковете да е за сметка на качеството. По-добре строителят да се забави с ден-два, отколкото после да го връщаме да преправя. Ясно е, че при големите и сложни инфраструктурни обекти през гаранционния срок някъде може да се отлепи плочка или да трябва да се оправи бордюр, но всичко това трябва да се констатира от колегите и надзора, а строителят да ги поправи за своя сметка. Гаранционните срокове са за това. Често на обектите работят по 150-200 души и всичко се случва. Но когато има контрол и по време на строителството, и след това, тези случаи се свеждат до минимум.

-  Това доста прилича на метода на работа на „Метрополитен“ при изграждането на нови станции. А вие сте били дългогодишен служител на общинската фирма.

- Точно така. 12 г. работих в „Метрополитен“ и отговарях за строителството на новите станции под ръководството на проф. Стоян Братоев. Там работим по този начин - с ежеседмични оперативни на всеки обект, а при проблем сме били на място всеки ден, до-като проблемът не се реши. И сега всеки ден съм на обектите. Моята идея е да пренеса този метод на работа и при инфраструктурните обекти над земята, в които общината инвестира. Когато строителите и надзорните фирми виждат, че има представител на общината постоянно на обекта, те също следят по-сериозно за качеството.

Всеки ремонт затруднява трафика и гражданите проявяват разбиране, когато виждат, че се работи. А ние правим така, че щом е възможно, пускаме движението и продължаваме с довършителните работи - като тротоарите например. Работим в милионен град и се съобразяваме с това. Правим това, за да може затрудненията за гражданите да са максимално кратки. Другият вариант е обектите да са затворени, докато всичко не приключи. Тогава няма да обясняваме защо например липсват тактични ивици или няколко павета, но така по-дълго ще пречим на хората. Затова по искане на г-жа Фандъкова, щом имаме готовност, пускаме движението. Смятам, че с ежедневното ни присъствие на обектите ще постигнем нужния контрол и качество на дейностите. А това помага и на строителите. При забавяне по необективни причини на всички фирми в София вече е ясно, че следват санкции. Изпълнителите трябва да знаят, че при недостатъчно добра работа следват глоби и, поемайки ангажимент към обществено значими обекти, за които се разходват парите на софиянци, компромис няма.

- Тече подготовката на бюджет 2021 на София. Ще продължи ли общината мащабните инвестиции в инфраструктура по време на пандемия, или строителната програма ще е по-скромна?

- Строителната програма на кмета за основни инфраструктурни обекти и детски градини е амбициозна и правим нужното да я изпълним. Естествено, че пандемията затруднява приходната част на бюджета, но има стратегически инфраструктурни обекти, които са приоритет за града. Заложили сме точно такива обекти - ще продължим изграждането на бул. „Тодор Каблешков“ в посока изток и на ул. „Филип Кутев“ - северното платно между бул. „Черни връх“ и ул. „Сребърна“. Знаете, че те са част от обектите, за които Столичната община ще кандидатства за инвестиционен заем от ЕИБ. Отделно по текущите ремонти планираме да запазим размера на средствата от тази година - 50 млн. лв.

-  А кои са по-големите проекти в строителната програма, които ще се реализират догодина?

- Ще започнем работа по Източната тангента - връзката между булевардите „Вл. Вазов“, „Ботевградско шосе“ и Северната скоростна тангента. До 2-3 седмици ще бъде избран изпълнител и в началото на следващия строителен сезон ще стартираме работата. Друг обект е реконструкцията на ул. „Опълченска“ - актуализираме работния проект и се надявам до средата на 2021 г. да имаме избран изпълнител. Там предвиждаме основен ремонт и разширение между бул. „Т. Александров“ и „Сливница“. Завършваме процедурите за основните ремонти на бул. „Първа българска армия“ и ул. „Кукуш“, които са в лошо състояние.

Догодина ще започне и реконструкцията на трамвайното трасе от ул. „Алабин“ до „Княжево“. Ако времето позволи, искам да започнем още на 1 март. Това е мащабен и сложен обект, инвестираме 40 млн. лв., осигурени по европейска програма. Планираме изцяло нов релсов път, спирки с турникети и т.н. Срокът е 2 г. Ще изпълняваме дейностите на етапи, за да не затрудняваме хората, и ще пуснем временни автобуси, които ще заместват трамвая.

- А кои са приоритетните участъци, към които трябва да продължи да се развива метромрежата на София?

- За г-жа Фандъкова и лично за мен най-важно е третата метролиния да се изгради в цялост, тогава ще дойде и пълният транспортен ефект от нея. През пролетта на 2021 г. ще пуснем още 4 станции - до "Околовръстния път" при „Горна баня“. Има избрани изпълнители за строителството на трите станции - по бул. „Вл. Вазов“ до кв. „Левски“. Очакваме отговор на Европейската комисия за финансирането и се надяваме догодина строителството да започне. „Метрополитен“ има готов идеен проект и тръжна документация и за 6-те станции по разклонението през „Гео Милев“, „Слатина“, зала „Арена Армеец“ до Окръжна болница. Това направление ще се превърне в основно за натоварването на третата линия. Тук единствената приложима технология в толкова гъсто застроен район с не много широки булеварди е с тунелопробивна машина. Трасето от 6 км струва около 300 млн. евро. Ще кандидатстваме за европейско финансиране и на този участък, като при наличие на средства процедурата може да бъде обявена до 10 дни.

Готов е и идейният проект за продължение на първата метролиния с 2 станции след Бизнес парка до Симеоновския лифт. Така София ще има метро и на летището, и до планината. Не са много метрополитените по света, с които да можеш да стигнеш и до летището, и да ходиш на ски.

В ход е и градоустройствена процедура за обезпечаване на трасето на бъдещо метро до „Студентски град“. То е от станция „Витоша“ в посока изток през „Кръстова вада“, бул. „Симеоновско шосе“ и стига до „Студентски град“ с 5 или 6 станции. Най-важното е да се резервира това трасе, защото метрото не може да мине по много места. Ако не го резервираме сега, главният архитект няма да има мотиви да отказва бъдещи инвестиционни намерения за нови сгради и в един момент може да се окаже, че няма как да се изгради метро.

На финала е и идейният проект за 2 метростанции по бул. „Царица Йоанна“ до "Околовръстния път". Планираме с метрото да разширим и самия булевард, който в този участък е с по една лента.

Всъщност това е друга добра практика на „Метрополитен“ - винаги има готови проекти и при наличие на средства дейностите може да стартират веднага.

- Догодина трябва да се довърши обновяването на част от центъра - около храма „Св. Александър Невски“ и ул. „Шишман“. Кога ще стартират дейностите и какво включват?

- Ще се ремонтират улиците „Шишман“ и „6 септември“, а в зоната около общината има повече работа - пренареждане на паваж, нови тротоари и зелени площи. Част от площада около храма „Св. Ал. Невски“ ще стане пешеходен - от централния вход до ул. „Г. С. Раковски“. Актуализирахме проектите и през февруари ще обявим процедурите за изпълнители.

Наясно съм, че става дума за обекти в центъра на София и трябва да има ежедневен контрол. Действително тези обекти са предизвикателство.

- Значи не се притеснявате, че този ремонт може да ви вземе главата, както стана с бившия зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев, който отговаряше за реконструкцията на ул. „Граф Игнатиев“?

- Да не се притеснявам, означава, че не си давам сметка за какъв сложен обект става дума. Естествено, че се притеснявам. Дошъл съм тук, за да работя за града. Г-жа Фандъкова ме е поканила и приех поканата да съм част от екипа й като предизвикателство и безценен опит, който ще получа. Докато кметът смята, че се справям със задачите си, ще работя всеки ден от сутрин до вечер. Съсредоточил съм се върху това да работя така, че да запазя репутацията, която съм градил с години. Нямам амбиции към постове, а искам да свърша работата си като инженер по най-добрия начин.

А как дойде поканата да заемете поста и да ръководите този мегаресор, през който реално минават всички обекти -от нова детска градина през велоалея, ВиК и пътни ремонти?

- И друг път сме водили подобен разговор с г-жа Фандъкова, но тогава в „Метрополитен“ имахме доста работа по третата линия. Когато завършихме първия участък, работата леко намаля, а когато те кани кметът на София, е трудно да откажеш. Поел съм ангажимент лично към нея и ще бъда на този пост, докато тя смята, че съм полезен. Тази работа е огромно предизвикателство, но си давам и сметка, че ще получа безценен опит. Затова ще дам всичко от себе си за подобряване на инфраструктурата в София. Относно мегаресора - не се занимавам от вчера с големи проекти. В метрото за последните 10 г. новите обекти, които построихме, са може би за около 2 млрд. лв. През 2008 г., когато постъпих в „Метрополитен“, метрото беше до „Сердика“ и имахме само западния радиус на първата линия. А през 2012 г. пуснахме 12 метростанции. В световен мащаб по-големи темпове на строителство има само в страни като Катар и Дубай, с които ние няма как да се мерим.