Назад

ИМА ЛИ АЛТЕРНАТИВА СИНЯТА ЗОНА В СОФИЯ

14.07.2020 г., с. 12

 

ИМА ЛИ АЛТЕРНАТИВА СИНЯТА ЗОНА В СОФИЯ

 

Расте, но дали хубавее

 

Валери Роев

Над два пъти ще се разшири синята зона в София от 8 септември. Тя ще важи и в неделя, а в делнични дни работното й време се удължава до 20:30 часа (виж стр. 15).

Откакто бе създадена зоната за платено паркиране в центъра на столицата, тя непрекъснато расте - уголемява се като периметър, удължава се като времетраене, нюансира се в цветове. Отдавна е излязла от района на жълтите павета и вече настъпва към квартали като „Слатина“, „Иван Вазов“, обсъжда се въвеждането й в „Редута“ и даже в „Дианабад“. Наскоро бе повдигнат въпросът дори и за отдалечения на десетина километра от центъра панелен комплекс „Младост“!

Докога?

Докога обаче може да расте зоната? Различните общински съветници, кметове и експерти както обикновено дават противоположни мнения. Според някои платеното паркиране рано или късно ще обхване целия град. Според други зоната си има естествени граници, отвъд които няма накъде да се разширява.

Най-сигурният отговор е, че тя ще се увеличава, докато има кой да плаща за нея. Ясно е, че в града, особено в по-централната му част, няма място за 850-те хиляди регистрирани в столицата автомобили. Към тях трябва да прибавим и тези, които не са със софийска регистрация, но всеки ден прихождат в града. И паркират по улиците му. Докато техните водачи са склонни да плащат левче или два за всеки час престой, ще бъдат таксувани. И вероятно тарифата ще се вдига. Защото към момента зоните са почти пълни. А щом една стока или услуга масово се търси, то две неща са сигурни - тя ще се предлага повече и цената й ще се покачва. Такава е нормалната пазарна логика.

Eкстри

Пазарът обаче не бива да е непременно водещ, когато става дума за услуга в обществен интерес, осигурявана от държавата, или както в случая от общината. Затова от Центъра за градска мобилност изтъкват, че там, където има зона, движението и паркирането са много по-добре уредени. В тези райони има разчертани паркоместа, тротоарите са здрави и освободени за пешеходци, по градинките и детските площадки не са накацали коли, няма гниещи от години таратайки. Всичко това обаче трябва да се осигурява от общината и без съответната част от града непременно да влиза в зона за платено паркиране. Липсва обаче капацитет това да се случи. Защото извън зоните спирането в нарушение е правило, а не изключение. Това може да се промени, ако се изградят достатъчно на брой обществени паркинги, осигури се бърз обществен транспорт, велоалеи, спазват се стриктно изискванията за паркоместа на новите сгради. Все неща, които изискват доста усилия. Много по-лесно е да се разшири още зоната. Но дали е по-хубаво?