Назад

Гонят тротинетките от тротоара

11.09.2019 г., стр. 6-7

Спират да купуват джаджите заради КАТ

ЙОРДАН ЙОЧЕВ

Тротинетките да могат да се движат само по пътното платно в посока на движението или по велоалеите, но не и по тротоарите.

Около това становище са се обединили от Държавната агенция по безопасност на движението. Експертите смятат, че новите превозни средства трябва да се преравнят към велосипедите и да се карат без нужда от регистрация. Това становище вече е изпратено в Министерство на транспорта и ще бъде внесено за обсъждане заедно със Закона за пътните превозни средства в парламента, научи „Телеграф". Очаквам до месец-два да има национална регулация, обясни пред екип на вестника и зам.-председателят на комисията по транспорт Зафир Зарков.

Продажбите

След като КАТ обяви на 4 септември тротинетките за незаконни и че който ги кара, ще бъде санкциониран като за шофиране на нерегистрирано превозно средство, една от фирмите вносители вече губи клиенти. Пол Найденов пък беше първият попаднал в абсурдната ситуация. На него му написаха акт по член 140, ал.1 за каране на нерегистрирано превозно средство. Когато отишъл да опита да го регистрира в КАТ, обаче му обяснили, че това е невъзможно.

„Общо взето, можем да разделим хората на две групи - на едните не им пука особено от това изказване и продължават да си карат, докато в другите вече започва да се насажда страх. Имаме и клиенти, които бяха изразили готовност да си купят, но започват да се отказват, за да видят какво ще се случи. Може би и сезонът е такъв, че след отпуските хората са се поохарчили, така че ще трябва да проследим пазара в по-дълъг период, за да видим как се движат продажбите", обясни за „Телеграф" собственикът на e-point.bg Ивайло Милчев. От „Солитрон" - друга фирма вносител засега отчитат, че нямат спад, а по-скоро говоренето по темата поддържа интереса.

Моделите

Масово те продават модели в ценовия диапазон между 700 и 800 лв., като за момента има засилен интерес към проскутера, който има по-голяма батерия и възможност да изминава 45 км с едно зареждане. „Плесио" - трети голям вносител, вчера бяха проверявали наличностите си, тъй като са заредили нов по-бюджетен модел - TurboX, и никой от 20-те, поръчали тротинетката на цена от 500 лв., не се е отказал след изказването на шефа на КАТ-София, че са незаконни, казаха от компанията пред „Телеграф". От „Плесио" допуснаха, че ако има намаление в продажбите, те ще се дължат по-скоро на отиващото си лято.

Две от фирмите вносителите обясниха, че според европейска директива продаваните тротинетки на територията на ЕС са с ограничение на скоростта, което позволява продажбата им в режим, без те да се регистрират.

Разпореждане

„Имам приятел полицай и той ми каза, че в началото са имали разпореждане да следят за безопасното шофиране от страна на потребителите и да се намесват при минаване на червено или друго подобно нарушение. За такива неща ги санкционираха. С писането на актове за нерегистрирано превозно средство обаче играта загрубя", каза още служител на една от фирмите вносители.

Ивайло Милчев е на мнение, че трябва да има зони с ограничения като пред НДК например или по пешеходната част на бул. „Витоша", но като цяло да се въвежда ограничение е дискриминационно спрямо по-тежките потребители.

Конкуренция

Междувременно вчера втора фирма пусна е-тротинетки за споделено пътуване на пазара. Наемането им става през приложение на мобилния телефон. Цената за услугата е като при конкурентите - 1,50 лв. за отключване и 30 стотинки на минута. Сега остава въпросът дали КАТ ще санкционира потребителите на услугата, както в случая с Пол Найденов, още повече че повечето клиенти на споделеното ползване са чужденци. Юристи са на мнение, че актовете по член 140 от ЗДВП ще паднат в съда, позовавайки се на наредба I-45 от 2000 г., на чл. 149 от ЗДВП, както и европейската директива, разрешаваща продажбата на тротинетки в ЕС с ограничение на скоростта.

Карат ги и на магистралата

Тротинетките вече се движат и по магистралата. Преди седмица екип на „Телеграф" видя потребител с електричка в аварийната лента на „Хемус" в посока Варна, малко преди отбивката за Витиня. Друг потребител качи клипче как пада на Околовръстното шосе на София, докато се опитва да я изправи на задна гума. Засега повечето проблеми с тротинетките идват от потребители, които си наемат от фирмите за споделено ползване. Причината е, че не са техни, не ги пазят и често осъмват захвърлени в кофи за боклук, с нецензурни надписи по тях или изхвърлени в някой парк.