Назад

Главният архитект на столицата Здравко Здравков: НАМАЛЯВАМЕ ДРАСТИЧНО ПАВИЛИОНИТЕ В СОФИЯ


23.03.2021 г., с. 13

 

Главният архитект на столицата Здравко Здравков:

НАМАЛЯВАМЕ ДРАСТИЧНО ПАВИЛИОНИТЕ В СОФИЯ

Времето на този тип търговия отмина, вече има достатъчно магазини

Билбордове на големи фирми крадат ток от уличното осветление

 

Това е той:

• Роден е на 27 септември 1972 г. в Плевен

• Завършил е архитектура в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София

• През 2000 г. оглавява отдел „Градоустройство“ в община Плевен, а от 2004 до 2008 г. е главен архитект на Червен бряг

• След 2008 г. се занимава с частна практика в областта на инвестиционното проектиране

• През 2016 г. печели конкурса за главен архитект на Столична община

 

ВАЛЕРИ РОЕВ

- Архитект Здравков, какво установиха проверките за законността на будки, павилиони и други търговски обекти, които бяха назначени след трагичния инцидент, при който момче загина, ударено от ток?

-  За съжаление едно дете загина вследствие на престъпно нехайство по отношение на една будка, която е незаконна, със стартирало производство по съставяне на констативни актове, неправомерно захранена през съществуваща шахта, която обслужва светофарна уредба. Подвързана е в отклонение на всички нормативи, без да бъде въведена в експлоатация, без да е разрешена законно, на база само на един документ, наречен „служебна бележка“. Поредица от компромиси са правени и това с годините създава впечатление, че тези обекти като че ли могат да останат, могат да бъдат ползвани. Само за пример ще ви дам площад „Света Неделя“, където за последната една година проведохме всички производства и премахнахме седем незаконни обекта. В петък премахнахме последния павилион за цветя, който бе на южната фасада на храм „Света Неделя“.

-  И всички са били незаконни?

-  Всичките се оказаха абсолютно незаконни. По разпореждане на г-жа Фандъкова започна проверка на тези елементи. Когато се констатира, че даден обект е незаконен, ще се съставят констативни актове и той ще бъде премахван. Но това трябва да ни посочи, че изобщо павилионната търговия в София трябва да бъде силно редуцирана. Продаването на хранителни изделия, на промишлени стоки в такъв тип обекти трябва да бъде трайно преосмислено в града. В нормалните европейски държави в подобен тип търговски обекти - преместваеми съоръжения, се предлагат основно вестници, цигари, цветя, футболни екипи, по изключение някакви сувенири, които касаят града. Но такова насищане с павилиони почти никъде няма. Хората ходят по света и казват колко хубаво е в Лондон, във Виена. Да ми посочат в Лондон колко павилиона има или в центъра на Виена дали има или няма будки. Павилионната търговия пое един вакуум, който се получи след 1989 г., когато липсата на търговски обекти беше заменена с подобен тип съоръжения.

-  Оттогава обаче минаха повече от 30 години...

-  Вече 30 години по-късно трябва трайно да преосмислим политиката към павилионите. Същото важи и за мобилните съоръжения. Имахме текстове в наредбата, които ни позволяваха да ги вдигаме на принципа на репатриране на автомобили. Асоциациите, които стоят зад тези търговци, обжалваха текстовете в наредбата. Тъй като нямаше текстове в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които да дефинират процедурите по поставяне и премахване на такива обекти, наредбата беше отменена от съда. Радвам се, че тази година с последното изменение в ЗУТ вече има конкретно работещ текст 56А, който дава възможност Общинският съвет в своята наредба да създаде подобен ред за премахване на тези т. нар. мобилни съоръжения. Това са всички тези колички за пуканки, царевички, сладолед, които се появяват непрекъснато на входа на Южния парк, пред НДК, пред Народния театър, на Слончето в Борисовата градина. Това е едно непрекъснато надбягване с тези търговци. Идеята е да може на принципа на репатрираните автомобили служители на Столичен инспекторат и Общински строителен контрол при установяване на нарушение да натоварват количката заедно с вещите на собственика и той да може да си я потърси в съответното депо, където ще бъде закарана. Г-жа Фандъкова издаде заповед за работна група. Текстовете  са подготвени от нашето направление.

Според мен по спешност те трябва да бъдат приети, за да сме подготвени в началото на лятото за конкретни действия.

- През лятото ще започне вдигане на тези обекти?

- Да, поне с мобилните съоръжения ще предприемем действия. Започнахме и проверка съвместно със Столичния инспекторат и Улично осветление да проследим как билбордовете са свързани с електрическо захранване. Отново се констатира, включително и при големи компании, че се захранват директно чрез кражба от улично осветление. Няма електромер - директно свързване към стълбове за улично осветление, за което съставяме съответните протоколи. Кражбата е престъпление и ще се търси наказателна отговорност на лицата, които са направили подобно деяние. Трябва трайно да си променим отношението към незаконно поставената реклама. Това е битка, която провеждаме през последните четири години. В града се премахнаха за тези години над 700 елемента. Подобно отношение трябва да се приложи и към павилионната търговия. Не може вие да имате супермаркет или търговски обект, пред който се разполага едновременно съоръжение, което продава подобен асортимент от стоки.

- От думите ви оставам с впечатление, че тези будки масово са незаконни. В какъв процент трябва да бъдат редуцирани?

- Не бих посочил конкретен процент. Мисля, че градът с времето ще започне да се самоизчиства, когато се поставят по-строги правила пред тези павилиони. Проведохме разговор с ЧЕЗ да не се допускат павилиони там, където няма възможност за електрозахранване. Какво е това - от едната страна на бул. „Гешов“ да се разполага павилион и елзахранването се осигурява през булеварда, през тревна площ от фасадата на блок в кв. „Хиподрума“. Чисто физически прекарването на една такава временна връзка изисква доста сериозна инвестиция. Според мен ще бъде преосмислен начинът на захранване на тези обекти и възможността за тяхното разполагане в градска среда. Ако няма техническа възможност да бъдете подвързан от близко разстояние - 5-10 м, се обезсмисля временността на самото съоръжение.

- Няма да е рентабилно да се прекарва ток отдалече...

- Като цяло логиката е за редуциране на тези обекти, премахване на незаконните будки, павилиони и реклама и тайно изчистване на града от всичките тези натрупвания. Това е един вакуум от 90-те години, който според мен е преодолян - вече има достатъчно магазини.

- От този вакуум се появи и книжният пазар на „Славейков“ през 90-те, който сега се планира да бъде възстановен.

- Да, в доста намален вид - само пред градската библиотека. Когато книжарите негодуваха за премахването им, съм споделял, че моето лично задоволство от докосването на книгата се случва само в книжарниците, където можеш да седнеш, да разгледаш и отделиш време на една книга. Купуването на книги трябва да се превръща в удоволствие. Продажбата на книги на площада би трябвало да става за определен тип литература, както при антикварните търговци в Париж, или за специализирани издания - за нещо, което е различно и го няма в книжарниците. А площад „Славейков“ се беше превърнал в място за всякакви кутии, кашони, украсени европалета... Това не подхожда на столичен град. Надявам се със схемата, която се прие и от Общинския съвет, да се изработят работещи прототипи. Изделието, което ни предложи арх. Паскалев, е доста механизирано, предлага сериозна структура, която се прибира, разгъва... а при тези всекидневни действия в агресивна градска среда, променливия климат в България трябва да се мисли сериозно за тяхното бъдеще. Те трябва да са максимално устойчиви и на вандализъм, и на природни намеси, и намеси от страна на търговците.

- Тоест тези модерни на вид съоръжения, в които ще се слагат книгите, трябва първо да се тестват?

- Моето лично убеждение е, че приемането на проекта трябва да стане след изработването на прототипа и виждането му в реална градска среда. Дори след физическо експериментиране и натоварване с книги, защото книгите са един от най-тежките полезни товари. Размеряването на една сграда като офисна площ е около 300 кг на кв. метър. При библиотеки натоварванията са над 1000-1500 кг, т.е. книгите са изключително тежък полезен товар и ако са поставени на няколко панти, това трябва да бъде гарантирано, че ще осигурява експлоатационното им отваряне 365 дни в годината за следващите 5-10 години.

- Актуална стана напоследък темата за паспортизацията на сградите, чийто краен срок бе отложен с още две години.

- Тази наредба за паспортизацията от 2006 г. претърпя множество изменения и отлагания. Паспортът на сградата ви дава информация за това какво е нейното състояние чисто конструктивно - инсталации, енергийна ефективност. Но когато паспортът е направен формално, той не носи никаква придадена стойност за тази сграда. Паспортизирането на сградите трябва да става при необходимост, както беше при програмата за саниране, но да бъде направено достатъчно смислено и предоставено така, че да се ползва публично. Когато вие например си купувате апартамент на принципа на закупуване на електрически уред, да имате пълната информация за сградата, тя да е геореферирана. Съхраняването на паспортите в момента се случва в общините. Купувате жилищна сграда в район „Искър“ например и искате да проверите паспорта. Трябва да ходите до района, да молите да ви дадат копие от паспорта, да го изчетете. XX век сме, трябва да намерим начин как тези сгради наистина да бъдат паспортизирани при необходимост. За новото строителство това е задължително условие.

Другият сериозен въпрос е наистина ли това е задължително за всички еднофамилни сгради. Процесът на паспортизиране трябва да бъде преосмислен и задължителен за сгради, които подлежат на реконструкция, преустройство и когато се правят намеси в партерните етажи. Да се слага краен срок за мен е изключително натоварващо. Също и да се дефинират цени на квадратен метър. Не би могло да се определи колко струва едно изследване на квадратен метър.