Назад

Дончо Барбалов, зам.-кмет на София по финанси и здравеопазване: Включваме студенти в борбата с коронавируса

30.10.2020 г., с. 13

 

Дончо Барбалов, зам.-кмет на София по финанси и здравеопазване: Включваме студенти в борбата с коронавируса

Продължаваме строителството на метрото и вътрешния ринг, така ще осигурим работни места в кризата

150 нощни заведения затвориха в София, освобождаваме ги от наем

 

Това е той:

• Роден е на 1 октомври

• Завършил е Техническия университет в София като магистър инженер

• Магистър е но бизнес администрация в Университета в Сиатъл, САЩ

• Тази година защити докторска дисертация по „Социална медицина и организация на здравеопазването и фармацията" в Медицинския университет в София

• Работил в американска Агенция за международно развитие и Световната банка, София, като специалист но проекти, инфраструктура

•  От 2006 до 2011 е. е старши банкер в Европейската банка за възстановяване и развитие

•  От 2011 е. е заместник-кмет на София но финансите

 

ВАЛЕРИ РОЕВ

- Г-н Барбалов, предвиждат ли се нови ограничителни мерки и допълнителни проверки за спазването им заради увеличаващите се случаи на заразени с коронавирус в София?

- Проверките продължават, не са спирали, даже се засилват. Столичният инспекторат и други дирекции с помощта на Общинска полиция са директно ангажирани в проверките. Знаете има нова заповед на министъра, която вече е в сила, за затваряне на нощните заведения в цялата страна. Имаме заповед от кмета тази седмица за организацията на пазарите, където на практика се предвиждат същите изисквания, каквито има за закрити помещения - да се носят маски, да се спазва дистанция. Естествено, се запазва еднопосочността на движението. Там също правим проверки.

За нови ограничения е трудно да говорим на този етап. Кметът създаде тази седмица медицински щаб, в който събрахме специалисти - вирусолози, епидемиолози от общинските болници, за да обсъждаме с тях мерките от гледна точка на техния ефект спрямо медицинските познания. Направихме първото заседание в понеделник. Ще имаме редовни заседания, а общинският щаб се събира вече по 2-3 пъти седмично, където обсъждаме последното развитие.

- Що се отнася до нови мерки - нека да видим какъв е резултатът от тези. Ако е необходимо, да ги допълним, за да се затворят някакви вратички, които биха могли да се използват в разрез с духа на заповедите?

- Нощните заведения в София са затворени от 4-5 дни. По наши данни това обхваща около 150 заведения, които попадат в тази дефиниция - барове, дискотеки и други. Предстои да видим в следващите дни какъв е резултатът.

Самите заведения поискаха помощ от държавата и общините. Вие предвиждате ли някакви компенсации за тях?

-  Това, което обмисляме, е тези заведения, които са общински наематели и са затворени по заповед, да не плащат наем за този период. Но трябва да видим законовите основания за едно такова освобождаване и съответно да го предложим на Общинския съвет. За по-големите неща наистина е важна ролята на Министерството на труда и социалната политика. Знаем, че там работят по различни мерки, за да може да се подпомагат работещите и бизнесът.

Тази седмица започнахме диалог и с Асоциацията на ресторантьорите. Нашата цел е да работим заедно с тях по предлагане на допълнителни мерки, които могат да гарантират безопасността на работещите и на клиентите на тези заведения. Мерките ще представим в Общинския медицински щаб и в Общинския щаб за борба с COVID-19, за да можем максимално да гарантираме, от една страна, сигурността на хората и работещите, от друга, запазване на този вид услуга.

Имат ли достатъчно капацитет общинските болници да поемат увеличаващите се случаи на заразени?

- Капацитетът на общинските болници беше увеличен на няколко пъти. Това става със заповеди на Регионалната здравна инспекция и на министъра на здравеопазването, който даде доста строги указания към болниците в районите, попадащи в така наречената червена зона. Към днешна дата имаме 71 души, които се лекуват в общински болници в София. Новото е, че Четвърта градска вече разриха наново отделението си. Най-активно в момента работят Пета, Първа и Втора градска болница, които лекуват пациенти с COVID-19. Колегите работят съгласно заповедите на министъра за увеличаване на броя на леглата. Предизвикателствата са като навсякъде, основно свързани с наличието на персонал, който да може да работи в такива отделения. Трябва да благодарим на тези, които досега са работили и продължават да работят в отделенията, защото това е много тежък труд. Директорите на болниците търсят възможност за увеличаване на капацитета от гледна точка на персонала. Те водят разговори на практика с всеки отделен лекар и медицински работник, мотивират ги, за да може да се включат в този труден процес. Тази седмица от Пета градска излезе положителна новина как имаме специализанти, доброволци, които се включват. Трябва да използваме всяка възможност да призоваваме повече студенти последен курс, повече млади лекари, общопрактикуващи лекари да се включат в този процес.

-  Студентите още незавършили ще се хвърлят в дълбокото...

- Да, но това е един уникален опит, който те ще натрупат, а и много ще помогнат на обществото. Защото сега е един критичен момент, в който всеки лекар, всеки специалист, който може да помогне, е много ценен.

Друго положително развитие от последните дни е, че се търси начин за по-активно включване на общопрактикуващите лекари чрез достъп до системата за карантиниране, за следене на контактните лица, с което ще облекчат работата на здравните инспекции.

-  В такава несигурна обстановка може ли въобще да се планира бюджет на столицата за 2021 г.?

- Може, да. Абсолютно се планира. Ние работихме заедно с Института за пазарна икономика. Подготвиха ни анализ на икономическото развитие на България, на града, на общината, така че стъпваме на него. Имаме вече напредък в работата по проектобюджета за следващата година. Там това, което като всяка година е важно, а следващата ще е още по-важно, е максимално точно да предвидим какви могат да бъдат общинските приходи. Оттам нататък наред с приоритетите, отчитайки и новата реалност, да можем да предложим как да се изразходват средствата на общината. Няколко неща са много важни. Едното е запазване на транспортното обслужване на града. Другата антикризисна мярка е инвестиции в инфраструктурата на града. Това включва програмата, която кметът готви за вътрешния ринг на София, както и строителството на метрото. Това е важно за дългосрочното развитие на града и за оптимизиране на движението на хората и превозните средства, за да намалим задръстванията и замърсяването на въздуха и замърсяването на районите. От друга страна, чрез тези инвестиции ние ще създадем работни места, които точно сега в трудната икономическа обстановка мисля, че ще помогне на всички.

Разбира се, продължаваме подкрепата за болниците и всички други мерки, които са свързани конкретно с кризата.

- Има ли проекти, от които може да се лиши София?

- На този етап е рано да говорим за това. Естествено, гледаме всеки проект по отделно. Настъпват времена, в които парите ще са дефицитни и ние трябва да сме още по-взискателни към качеството на проектите и тяхната реализация.

Наскоро имахте среща с таксиметровия бранш, какви облекчения предвиждате за него?

- Има една инициатива на Министерството на транспорта и цялото правителство в диалог с кмета за намаление за 2021 г. на данъка за таксиметровите услуги.

Разбирам, че държавата планира да поеме ангажимент за компенсиране на общините за намаления приход. Работи се по проекта за решение на Общинския съвет, за да може това да се случи и на практика очакваме за следващата година данъкът да бъде намален на минималния по закон 300 лева (сега е 850 лева в София, б.а.), а от своя страна държавата да компенсира общините за пропуснатите приходи. Така, от една страна, ще помогнем за таксиметровия бизнес, който също е директно пострадал в тези нови условия, а от друга страна, с помощта на държавата ще се запазят приходи на общините.

Ще се сгъсти ли трафикът на движение на градския транспорт, за да могат пътниците да спазват по-голяма дистанция един от друг?

- Дори лятото градският транспорт се движеше по така нареченото зимно разписание, което е с по-натоварен график, за да може да осигурим по-голяма дистанция на пътуващите. Въпреки че в един момент пътуващите бяха спаднали на 30% от нормалния им брой. Сега бройката е доста по-висока, но се прави максималното, за да се избегне струпването на хора. От друга страна, всеки пътник трябва да е съвестен, да носи маска, да съблюдава доколкото е възможно дистанция, за да се пазим да не се заразим в градския транспорт.