Назад

До месец и билет през GSM в градския транспорт


13.01.2021 г., с. 10

 

До месец и билет през GSM в градския транспорт

 

ДАРИНКА ИЛИЕВА

До месец - от средата на февруари, софиянци ще могат да си купуват през телефона и еднократен билет за пътуване с градски транспорт. В момента през платформата на Центъра за градска мобилност mpass може да се купи само дневна карта за 4 лв. за неограничен брой пътувания през деня.

Това съобщи директорът на ЦГМ Димитър Дилчев на заседание на транспортната комисия към СОС относно изграждането на електронната система за таксуване.

Вече всичките 1108 превозни средства от градския транспорт са оборудвани с 3914 валидатора, над 3300 бордови компютри и принтери, 3934 видеокамери, над 1100 паник бутона за шофьорите и др. Приключило е внедряването на системата в метрото. Очаква се тези в автобусите, тролеите и трамваите да заработят до края на януари.

Валидаторите са с QR и NFC четци, което позволява на пътниците да пътуват освен с карти, с безконтактни банкови карти, мобилен телефон и смарт часовници и други интелигентни устройства. Пътникът трябва да доближи кредитната или дебитната си карта до валидатор и така автоматично ще се регистрира. В рамките на деня тикет системата следи успешните валидации и след приключването на деня извършва еднократно таксуване по най-изгодната за пътника тарифа.

Готов е и новият уеб портал на ЦГМ. Оттам ще може да се подаде заявка за издаване или зареждане на карта, да се разгледа личната история на пътуванията и др.

Повече от месец вече работи и видеонаблюдението в градския транспорт.

Дилчев напомни, че системата струва 73 млн. лв. без ДДС, но според договора тя се изплаща на вноски до 2028 г., а към момента са платени 15,2 млн. лв. Цялата система трябва да е готова до 11 април, след това има 1 месец тестове. Дотогава тя трябва да бъде сертифицирана от НАП, за да може да заработи.

Друга новост е, че в устройствата на контрольорите, които ще могат да проверяват и пътуванията с банкова карта, ще има GPS. Така ще може да се следи работата на екипите.

Като една от най-значимите възможности на тикет системата Дилчев посочи данните, които тя събира в реално време за всяка линия. Това ще даде възможност да се направят по-гъвкави разписания.

Борис Бонев от „Спаси София“ отново попита защо чак сега се внедрява новата система в третата метролиния.

По предложение на шефа на транспортната комисия Карлос Контрера веднъж месечно ЦГМ ще докладват до къде е стигнал процесът по пускането на системата. Ще стартират и разговорите за нова тарифна политика - дали билетът да е според изминато разстояние или на пропътувано време.