Назад

Чуждите експерти с план за модернизация на дружеството

20.04.2021 г., с. 14

Чуждите експерти с план за модернизация на дружеството

Американци спасяват софийското парно

 

Агенцията за развитие и търговия на САЩ отпуска 1 млн. евро за „Топлофикация“

 

ТАНЯ КИРКОВА

Американската агенция за търговия и развитие (USTDA) ще отпусне безвъзмездно близо 1 млн. долара за проучване и разработване на план за модернизация на софийската „Топлофикация“.

Агенцията е създадена от правителството на САЩ за насърчаване на участието на американски компании в проекти на развиващи се държави или на страни със среден доход. Тя е готова да предостави 921 554 щатски долара на Столичната община, с които да бъде наета американската фирма „Блек и Вийч Мениджмънт Консултинг“ да проучи състоянието на софийското парно.

Изпълнител

Американските експерти ще анализират възможностите за цялостна реконструкция, оздравяване и рекапитализация на общинското дружество, което осигурява централното отопление и топла вода на повече от 1 милион души. 20% от бюджета на проекта може да се използва за участие на местни юридически лица и експерти. Анализът трябва да бъде изготвен за срок до една година и да даде визия с възможни варианти за цялостно преустройство на експлоатацията, финансовото състояние и управлението на столичното парно.

„Говорим за надграждане на всички досегашни анализи на състоянието и предложения за бъдещото развитие на дружеството“, обясни заместник-кметът по финансите Дончо Барбалов. „Целта не е приватизация или концесиониране на „Топлофикация“, заяви той пред общинските съветници от Комисията по инженерна инфраструктура, която вчера одобри сключването на споразумение с американската агенция.

Инвестиции

Експертите от САЩ трябва да препоръчат конкретни инвестиции в техническа модернизация и за понижаване на емисиите от азотни оксиди и изпълнение на европейските директиви за енергийна ефективност.

Мерките трябва да включват подобряване на топлопреносната мрежа, намаляване на енергийните загуби и модернизиране системата за обслужване на клиенти. Предложените мерки ще бъдат разгледани и широко обсъдени, можем да ги приемем или не, обясни Дончо Барбалов. Направеното ще се отчита на три месеца.