Назад

Без винетка, ако пътят е държавен, но общината е платила ремонта


08.03.2021 г., с. 2

 

С промени в Закона за пътищата:

Без винетка, ако пътят е държавен, но общината е платила ремонта

∙ Имало немалко кметове, които били готови да го направят, затова ги насърчават

с поправката, твърдят вносителите

∙ В столицата проблемът е решен от 2 г. чрез подписано споразумение между общината и АПИ

∙ Сгрешен номер на колата ще може да се поправя, без да се плаща втори път

 

Виктория Бочевска

Няма да е нужна винетка, ако пътят е държавен, но общината плаща за поддръжката му. Tова записаха депутатите в последния си работен ден, преди Народното събрание да се разпусне заради изборите.

Всъщност и сега има възможност АПИ и дадена община да се договарят за съвместно финансиране на поддържането на участъци от републиканската пътна мрежа в градовете и извън тях.

Това обаче досега не беше нормативно уредено, а според вносителите на законовите поправки не са малко общините, коiто имат готовността да финансират тези дейности, за да може да бъдат изключени от списъка на пътищата, за които се заплаща винетна такса.

Освен това досега споразуменията между съответната община и АПИ се сключваха след санкция на Министерския съвет и след като съответният пътен участък се вади от списъка на пътищата, за които се плащат такси. Това се отнася само за републикански пътища в участъците, в които те преминават през населено място. Сега, освен че се записва в закона, споразумителните протоколи вече ще може да се подписват и за участъци от пътищата извън населените места и чак когато се подпише и общинският съвет го гласува, ще се внася в кабинета.

Например бул. „България“ в Русе е част от републиканския път Русе - Велико Търново и независимо че е в града, през зимата почистването на сняг се прави от пътната агенция. Същото е и с участъка от пътя София - Варна, когато преминава през Велико Търново. И двата градски булеварда са освободени и от винетки, и от толтакси.

Споразумителни протоколи между общините и АПИ се подписват още от есента на 2019 г., когато софиянци, живеещи в северните покрайнини на столицата, направиха протестно шествие с искане да не плащат винетки за преминаване по северната скоростна тангента. Мотивът им беше, че те ползват съоръжението всеки ден, защото няма друг начин да отидат на работа, а на много места - дори да се придвижат от един квартал до друг.

Така София днес е сред добрите примери за вече решен проблем. Жителите на селата и кварталите, които са към голямата Столична община, не купуват винетки. Споразумение между СОС и АПИ бе подписано и за настоящата 2021 г. То минава през гласуване от общинските съветници.

По силата на споразумението за пътища в урбанизираната територия - като например част от Южната дъга, пътната агенция предоставя средства, а общината почиства. Тя извършва и текущи ремонти. За такива извън урбанизираната териотрия - като Северната тангента, АПИ поддържа, а общината плаща дейността.

„Поправката в закона дава сигнал на всички общини да бъдат по-активни в процеса. Ние имаме засега такива споразумителни протоколи със София и Варна, водим преговори и сме пред подписване с Бургас, Габрово и още десетина общини за участъци, които са на брой около двайсетина“, каза пред „24 часа“ зам.-председателят на управителния съвет на АПИ Олег Асенов.

В тези протоколи обикновено дейностите се разделят така -

текущото поддържане и почистването на сняг се поемат като разход от общината, а когато се налага ремонт, той се плаща от АПИ.

обясни проф. Асенов. В същото време се налага да се променят пътните знаци и ясно да се обозначи къде се плащат винетки, къде - толтакси, къде не се плаща нищо и къде се плащат и двете.

Сред по-известните пътища, които ще се възползват от по-лесната процедура благодарение на законовата поправка, например пътят, който води от Бургас до гробищата на север от града. За този път сега се изисква винетка.

Други такива пътища са околовръстното на Габрово и неговите отклонения, които водят до най-близките села. Те вече са почти изцяло квартали на Габрово и пътуването от тях до града също ще бъде освободено от винетки.

Друга промяна в закона дава право, ако объркаме регистрационния номер, държавата на регистрация или категорията на превозното средство, за което сме купили винетка, да поправим грешката,

без да се налага да плащаме за документа повторно

Промяната на грешно декларираните данни ще става след проверка, че на територията на страната не съществува регистрирано пътно превозно средство с идентични на първоначално нанесените данни. Промяната ще влиза в сила веднага след извършване на корекцията и ще бъде до срока на валидност на първоначално издадената винетка.

Както „24 часа“ писа неведнъж, досега при допускане на грешка винетката се считаше за невалидна, без парите да бъдат възстановени на хората, независимо дали става дума за годишна винетка, която е 97 лв. за лека кола, или 10 лв., колкото струва уикенд-винетката.

Най-често грешки се допускат и при закупуването на винетки за ремаркета, тъй като, когато към автомобила има прикачено ремарке и общата маса на композицията надвишава 3,5 тона, за ремаркето се изисква допълнителна винетна такса.

Законът изрично посочва, че в такива случаи се дължи винетна такса за същата категория като за леката кола, т.е. КЗ. В същото време обаче според Закона за пътищата ремаркето не е отделна категория пътно превозно средство, а според Закона за движение по пътищата то е отделна категория.

Вносителите на поправката посочват, че това практически обърква потребителите и има множество жалби и сигнали по този повод.

Най-често допусканата грешка била, че вместо електронна винетка за превозно средство под 3,5 т граждани поради неразбиране избирали опцията „Електронна винетка за ремарке на лек автомобил“, още повече, че описанието и цената са сходни.

Веднъж излязъл на пътя обаче, такъв водач има вероятност да попадне в обхвата на камерите, те да регистрират грешката и автоматично той да бъде таксуван като нарушител.

У нас има куриозни случаи и с винетки за леки коли, купени от крайпътен обект, които се въвеждат в системата от служител на обекта. Ако той въведе данните и прецени, че винетката трябва да е валидна след 15 минути, а водачът потегли след 10 минути и попадне на камера, тя също ще го таксува като нередовен и практически никой не може да отмени глобата.

Проф. Асенов обърна внимание и на друга законова поправка, която също решава един проблем - възможността, когато сбъркаш при въвеждането на номера на превозното средство за платена винетка или когато сбъркаш категорията на возилото, да ти бъдат върнати парите.

Оказва се, че това възстановяване ще важи само когато е попълнен несъществуващ регистрационен номер.

„Ако по случайност нанесеш номер, който съществува, няма да се възстановяват пари, от това ще се възползва този, за чийто регистрационен номер си платил“, обясни Асенов. Това обаче се случвало изключително рядко.

Освен това редът за възстановяване на парите при очевидна грешка е изцяло електронизиран на сайта на Националното толуправление може да се пусне по електронен път заявление до съответното областно пътно управление и грешката да се отстрани.