Назад

Готови са новите метростанции „България" и „Красно село"

17.09.2019 г., стр. XI

До края на 2019 г. ще са завършени още 8 километра

Станциите „България" и „Красно село" от третата метролиния в София вече са готови. Там текат изпитания на системите за управление и безопасност на движението.

В другите 6 станции от първия етап на линия 3 - „Медицински университет", „НДК", „Патриарх Евтимий", „Орлов мост", „Театрална" и „Хаджи Димитър", вече са изпълнени над 96% и започват изпитания. Остават довършителни работи по архитектурното оформление, завършването на някои входове, настройки и изпитания на оборудването. Но през октомври и при тях ще приключи строителството и ще продължат само работи по входовете и изпитанията на системите, съобщи изпълнителният директор на „Метрополитен" ЕАД проф. Стоян Братоев.

Пускането на централния участък ще е на два етапа. Първи ще заработят петте станции от „Красно село" до „Патриарх Евтимий", а след тях и трите - от Орлов мост до бул. „Вл. Вазов".

Готово е новото депо „Земля-не". В него са 20-те влака „Инспи-ро", които ще обслужват третия лъч. На „Сименс" са поръчани още 10, които ще се доставят през следващите 3 г. за разширението на линията с 3 станции от бул. „Вл. Вазов" до „Ботевградско шосе" и 6 през кварталите „Гео Милев" и „Слатина" до „Цариградско шосе".

Вторият етап на проекта - участъкът в „Овча купел", е изпълнен 75%. Изграждането на 4 км трасе от квартала до околовръстния път при „Горна баня" стартира през лятото на 2017 г. Там се строи и малка жп гара за пътуващите с влака София - Перник

Строителството на 4-те станции от втория етап - „Мизия", „Овча купел" 1 и 2 и „Горна баня", ще приключи през първата половина на 2020 г.

Третата метролиния е с ново поколение автоматика и системи за безопасност. Има и опция в бъдеще влаковете да се преоборудват за автоматично движение без машинист

Ново ст са и автоматичните предпазни огради по станциите. Високите 1,6 м стъклени прегради са синхронизирани с вратите на влаковете и са най-добрата мярка за безопасност и предотвратяване на инциденти от неволно или умишлено падане на пътници на релсите.

С пускането на двата етапа на новата линия метрото в София ще е 52 км, с 47 станции и над 40% дял в системата на градския транспорт. Общата стойност на 12-те станции, депото, 20 нови влака и инфраструктурата е 495 млн. евро, като 390 млн. евро са европейско финансиране. Строителството се оценява много високо от Европейската комисия и управляващия орган на ОП „Транспорт". „Метрополитен" ЕАД получи престижното отличие за най-добро транспортно обслужване на гражданите от „Европейските бизнес награди".

Новите 12 км метро ще намалят с до 25% трафика в зоните, където то ще минава. Ще се спестят 11 000 т вредни емисии годишно и се очаква с метрото всеки ден да пътуват още по 130 000 души. Спестеното време за пътуване ще бъде 35 000 часа дневно, а дневно 14 000 коли по-малко ще замърсяват въздуха в столицата. Очаква се общият брой пътници по трите метролинии да стигне 600 000 души дневно и над 200 млн. годишно, трафикът да се редуцира с поне 80 000 коли, а вредните газове да са с 90 000 т годишно по-малко.