Назад

Цапащите коли в София – с по-висок данък от догодина

28.11.2019 г., стр. 4

Между 7 и 40 лв. повече ще се плаща за коли с нисък екостандарт

За по-мощните возила също има увеличение

С 0,5% по-висок ще е данъкът за възмездните сделки

Даринка Илиева     

По-високи данъци ще плащат от догодина собствениците на коли в София, които са с нисък екостандарт и с по-голяма мощност. По-голям ще е и размерът на данъка върху възмездните сделки - от 2,5 % той става 3 %.

„Подобряване качеството на въздуха и повече средства за работа в кварталите - това са основните ми приоритети през този мандат и софиянци очакват те да се реализират. Предлагаме минимални промени в размера на двата данъка, за да осигурим средства за тези приоритети. Справедливият принцип е най-замърсяващите коли да плащат повече. Допълнителните приходи от тях ще бъдат насочени изцяло към подобряване на градския транспорт и възстановяване на паркове и градини в кварталите“, обясни столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя и зам.-кметът по финанси Дончо Барбалов представиха данъчните промени.

Така от 2020 г. с 0,3 се увеличава коефициентът при изчисляване на данъка на коли без никакъв екостандарт и с Евро 1 и 2. С 0,1 е увеличението за тези с Евро 3 и 4, а за такива с Евро 5 и 6 няма да има промяна.

За колите до 74 киловата, или 99 конски сили, налогът се запазва, за другите коефициентът се увеличава, като за най-мощните се повишава с 0,3. От догодина за колите с над 99 к. с. увеличението ще е от 3 до 10 лв.

Между 7 и 40 лв. ще се повиши данъкът за автомобили с нисък екостандарт, за тези с Евро 3 и 4 то ще е със 17 лв.

Около 18 млн. лв. повече приходи от данъка очаква след промените догодина общината.

Другото увеличение ще е при данъка върху възмездните сделки - от 2,5 % той се вдига на 3%. Годишно в София се реализират около 115 000 сделки - покупко-продажба на автомобили и имоти, за които се дължи данък. Над половината от тях са на стойност 2000 лв. и за тях се плащат 50 лв. налог. Средният размер на платен такъв данък през 2018 г. е 1056 лв. От тази промяна в общинската хазна догодина се очаква да влязат 20 млн. лв. допълнително.

„Тези средства ще отидат изцяло за ремонт на квартални улици и тротоари.

Половината от тях ще се предоставят директно на районните кметове за изпълнение на техните програми, а останалите - в програмата на общината за основни ремонти. Така районните кметове ще имат още по-голяма децентрализация, за която някои от тях настояват“, подчерта Фандъкова.

Зам.-кметът по финанси Дончо Барбалов подчерта, че за собствениците на 180 000 автомобила с Евро 5 и 6 данъкът ще се запази.

Промяна няма да има и за собствениците на 360 000 коли с мощност до 74 киловата

И в двата случая обаче е възможно за тези собственици да има промяна в размера на налога по другия показател - в първия случай, ако автомобилът е помощен, а във втория -ако е с по-нисък екостандарт.

В столицата са регистрирани около 790 000 автомобила. Според експерти увеличението ще засегне повечето от тях по един от двата показателя. Най-високото ще е за притежателите на мощни коли без екостандарт или с нисък такъв. Така например собственик на 23-годишен автомобил с Евро 2 през 2019 г. е платил 36 лв. данък, а през 2020 г. ще дължи 46 лв. За 19-годишна кола с Евро 3 - например „Форд Фиеста“ с мощност 74 к. с. налогът тази година е 30 лв., а през 2020 г. ще е 33 лв. С 8 лв. повече ще дължи догодина притежателят на 14-годишен автомобил с Евро 4 и мощност 74 к. с. - например „Ситроен СЗ“ -сега той плаща 31 лв., а през 2020 г. - 39 лв.

За 23-годишно „Ауди А4“ с мощност 100 к. с. и без никакъв екостандарт от 100 лв. данъкът през 2020 г. скача с 40 лв. и става 140 лв.

При 19-годишно „Рено Меган“ със 100 к. с. и Евро 3 увеличението е 17 лв. и данъкът става 100 лв. 32 лв. повече ще плати собственик на 14-годишен „Сеат Ибиза“ със същата мощност, но с Евро 4. По 7 лв. повече ще дължат притежателите на 9-годи-шна „Тойота Ярис“ с Евро 5 и на 4-годишен „Форд Фокус“ с Евро 6 със 100 к. с.

При по-мощните коли с 200 к. с. увеличението е по-голямо. Ако сега собственик на 23-годишен VW Golf турбо без никакъв екостандарт плаща 222 лв., то догодина сумата става 326 лв. За 19-годиш-но БМВ 328 с Евро 3 увеличението е 50 лв. и данъкът ще е 233 лв. За 14-годишен „Фолксваген Туарег“ с Евро 4 данъкът поскъпва с 84 лв. и става 275 лв. Собственик на 9-годишна „Алфа Ромео“ с Евро 5 ще дължи 190 лв. данък - с 25 лв. повече. Притежател на 4-годишен джип с Евро 6 ще дължи на общината с 26 лв. повече, или 195 лв.

Според Фандъкова увеличението  едва ли ще накара много софиянци да оставят колите си и да се придвижват с градски транспорт, но това било стъпка в правилната посока. „Тази дискусия трябва да продължи и ние ще инициираме такава. Не искаме София да се превръща в автомобилната морга на Европа“, обясни кметът.