Назад

70 млн. лева за строеж на училища и забавачници

19.11.2019 г., с. 2

 

70 млн. лева за строеж на училища и забавачници

Вълчев залага на едносменен режим, защото се учело по-добре

 

НЕЛИ КОЛЕВА

По 70 милиона лева се заделят в следващите три години в бюджета на Министерството на образованието за строеж на нови детски градини и на училища, както и за доизграждане на училища. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев в рамките на конференция „Компетентно базирано образование и педагогика на 21-ви век", проведена в ПУ „П. Хилендарски" в Пловдив.

Той уточни, че сумата от 70 милиона лева е вече планирана за следващата бюджетна година, като се надява средства в същия размер да бъдат утвърдени и за 3-годишната програма. Парите са за цялата страна и все още не са разпределени. „Надявам се тук, в Пловдив, да има достатъчно средства за изграждане на поне едно ново училище", уточни той. Вълчев уточни, че ще настоява освен в Пловдив да има финансиране за

СТРОИТЕЛСТВО НА НОВИ УЧИЛИЩА И ВЪВ ВАРНА, И В БУРГАС

като отделно ще са детските градини. „Всъщност недостиг има вече не в детските градини, а в яслите и училищна инфраструктура", каза той.

По думите му най-голям проблем с базата има в София, Пловдив, Варна и Бургас.

„В останалите градове проблемът е значително по-малък, а в Сливенско имаме села с над 500 деца и ученици, за които няма достатъчно база-детски градини и училища. Т.е. в тези четири града и област Сливен ще бъдат насочени най-много средства", уточни министърът. Според Красимир Вълчев не трябва да се пренебрегва и фактът, че трябва да се премине към едносменен режим на учене, тъй като проучвания показали, че условията за учене били по-добри при едносменен, отколкото при режим на две смени.

„Все повече проучвания показват, че когато децата започват учебния процес по-късно, са

ПО-МАЛКО ДЕМОТИВИРАН И ДА УЧАТ, МОЗЪКЪТ ИМ РАБОТИ ПО-ДОБРЕ

А в някои училища, в които учат деца от уязвими групи и работят на една смяна и са качили началния час, са повишили посещаемостта на децата", заяви още министърът на образованието.

10 млн. лв. са планирани в проектобюджета на МОН за 2020 година за национални програми в системата на висшето образование, съобщи още Вълчев. По думите му ще бъдат предвидени средства за практика на завършващите с педагогическа правоспособност и за т.нар. базови училища, както и за други програми.

„Тяхната цел е да бъдат гъвкав инструмент, с който да накараме вузовете да разработят конкретни политики или да ги насочат към конкретни дейности. С тези национални програми ще стимулираме висшите училища да променят учебните програми, особено в професионалните направления", заяви той. Министърът на образованието за пореден път подчерта, че е важно как образованието прави прехода към 21-ви век. Този преход трябва да премине през промяна на учебните програми, компетентност-ния подход, както и през методите на преподаване.

„Освен базовите компетентности на бъдещите учители, ще се добавят още предприемачески, граждански, обществени и дигитални умения, занапред ще трябва да залегнат и такива, свързани с взаимодействие с машини, базирани на изкуствен интелект, разбиране на алгоритми и дигитална креативност. Предполага се, че сегашните ученици ще са активни на пазара на труда през следващите 40 - 50 години и ще им се налага да работят с машини, затова трябва да бъдат подготвени", каза още той.

Част от парите за програми ще се пренасочат към допълнителни стипендии за най-добрите ученици. Това са 10-те процента от младежите младежи с най-добри резултати от матурите, които впоследствие учат педагогически и някои от инженерните специалности, към които няма интерес, но има нужда от кадри, заяви Красимир Вълчев.