Назад

Юридически и имотен хаос изядоха Витоша

Най-абсурдната забрана е капацитетът на лифтовете да е колкото този на пистите, а тя е само една-единствена

Хаосът, който блокира Витоша, едва ли може да бъде разрешен в близко бъдеще. Защото той е двоен. И юридически, и като собственост.

В планината над София са преплетени държавна, общинска и частна собственост. Което е уникално в световен мащаб.

Планът за управление на парка бе правен 10 години и когато бе приет, вече бе морално остарял.

В него има недомислици - като например, че капацитетът на лифтовете трябва да е съобразен с този на пистите. Интересно е къде са намерени тези писти, след като има само една-единствена и тя е „Витошко лале". Всичко останало, което е познато на софиянци от времето на социализма, се оказаха пасища и зони със снегонавяване.

Повечето фундаменти на стълбовете вече са компрометирани и не могат да бъдат подменени. За това се изисква промяна на трасето, което пък е строго забранено. Такъв например е случаят с прословутия влек „Заека".

Още преди години е имало опит да се подменят основни части на този влек, но тогава се появили хора от природния парк и спрели всичко. След това при една буря стълбовете паднаха и така съоръжението в момента единствено е опасно за скиорите.

Витоша може да се счита за един от пионерите в европейски мащаб. Първият седалков лифт на континента е построен през 1940 г. в Чехословакия и свързва Разтоки и Постевни в Моравско-Силезийската планина.

Нашият „Драгалевци-Бай Кръстьо" е пуснат в експлоатация през 1955 г. И продължава да работи. Чешкият отдавна е в музея.

Най-новото съоръжение е от далечната 1983 г. и е кабинката между Симеоново и Алеко.

Заради противопоставянето между закон и намерения започнаха да изчезват и съоръжения.

Някои от по-младото поколение дори не са чували, че е имало някога лифт от квартал „Княжево" до местността Копитото. Там са останали само въжета. Станциите са разбити и опасни за живота. Кабинките никой не ги знае къде I са. Откраднати са отдавна.

Гора вече има и на мястото на изкуствената шанца в местността Черния кос, която бе използвана от националите ни, когато печелехме европейските купи по ски скок. Тя бе разкостена за броени дни от мургавите ни сънародници.

При това положение самата издръжка на съоръженията става вече доста скъпа. Те аварират повече, а някои от фирмите, които са ги произвели, вече не съществуват. Други се занимават със съвсем друга дейност.

Всъщност точно разходите на лифтовете бяха единствената причина да се приватизира общинската фирма „Въжени линии" през 2007 г. Защото загубата бе за близо 400 000 лв. на година. А тогава бюджетът на София не бе този, с който в момента разполага.

В планината се действаше по системата на моя човек. Или се бутаха 20 лева на лифтаджията и децата от твоето училище караха по цял ден за тази сума.

Точно хаосът, създаден от плана за управление, бе причината от Витоша да се откаже и президентът на австрийската федерация по ски Петер Шрьокснагел. Той купува повечето съоръжения  от  фирмата „Русалка" на Николай Банев. Банев е първият приватизатор на планината, като купува дружества от комитета за спорт и икономическото министерство.

От Шрьокснагел остава единствено осветлението на „Витошко лале".

А липсата на лифтове води само до влизането на стотици автомобили в планината. И загуба на нерви от страна на тези, които искат да карат ски.