Назад

Най-евтиното такси в София ще вози за 77 ст. на километър

19.12.2018 г., стр. 6

Няма да мине исканото от бранша поскъпване с 30%

ДАРИНКА ИЛИЕВА

Три варианта за минимална цена на такситата в София ще обсъждат общинските съветници. Те трябва да изберат дали долният праг да е 0,69, 0,77 или 0,89 лв. за километър пробег през деня.

Трите варианта от колко да започва услугата са записани в доклад, който тази седмица ще се обсъжда в комисиите на СОС, съобщи общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков, който е един от вносителите.

6100 са регистрираните в София таксита. По закон общинските съвети трябва да определят минимални и максимални цени на услугата. В столицата сега е определен само таван на тарифите - 1,30 лв. дневна и 1,60 лв. - нощна.

Пазарен анализ показва, че незначителен брой жълти коли возят на цени от над 1 лев, се посочва в доклада. Масово -над 80% от такситата в столицата, са с тарифи между 0,77 и 0,79 лв. Това показва, че таванът от 1,30 лв. е достатъчно висок и дава възможност за увеличение на сегашните цени, ако пазарът го изисква. Затова в доклада не се предлага промяна на определената максимална тарифа.

Същевременно в закона не е посочена методика как да се изчисли минималната цена на услугата. Затова столичните общинари ще избират между 3 варианта.

Първият е 0,69 лв. дневна тарифа и 0,79 лв. нощна - това сега са установените най-ниски цени на пазара. Вторият е 0,77 лв. дневна тарифа и 0,88 лв. - нощна. Това в момента са най-масовите цени на услугата. Затова вероятно общинските съветници ще изберат именно те да се фиксират като минимални за столицата, макар според запознати да има и гласове в подкрепа на първия вариант.

Третата опция са цени, предложени от част от бранша - 0,98 лв. дневната и 1,16 лв. за нощната тарифа. Срещу този вариант обаче има съпротива, тъй като това означава общината да се намеси в пазара и да вдигне цените на услугата с 30%.

„Предлагаме тези 3 варианта след серия анализи, срещи с бранша и дебати. Мненията са много разнопосочни и трябва да се намери баланс между исканията на част от бранша и данните, които показват анализите. Затова решението ще бъде взето по време на дебатите в комисиите. От това зависи дали окончателното решение ще се гласува на сесията в четвъртък, или ще остане за след Нова година", обясни Зарков, който е и зам.-председател на транспортната комисия към СОС.