Назад

Евросубсидиите секват за София, ако е самостоятелен район

10.12.2018 г., стр. 8

Столичната община иска да строи паркинги заедно с бизнеса

Градските управници очакват повече приходи в хазната

Столичната община ще търси публично-частно партньорство за построяването на паркинги върху собствени терени, съобщиха от Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ) след среща със зам.-кмета по финансите на столицата Дончо Барбалов, на която е бил представен проектобюджетът на София за 2019 г.

Барбалов е поискал подкрепата  на бизнеса за реализацията на такива проекти, без да дава повече подробности по въпроса Другата тема, по която местната управа е потърсила подкрепата от АИКБ, е новото райониране на страната. Притесненията са, че ако София бъде извадена като самостоятелен район, може да се намалят получаваните от нея средства по европейски програми. В същото време обаче областите от Югозападния регион -Перник, Кюстендил, Благоевград и Софийска област, не са съгласни да са в един регион със София, тъй като столицата изкривява статистическите данни за региона с високи доходи и ниска безработица и акумулира по-голямата част от европейските средства и населението от съседните области.

По темата председателят на управителния съвет на АИКБ Васил Велев е декларирал, че неговата организация ще подкрепи такова райониране на страната, което  да не лишава София от достъп до еврофондовете, но и да не намалява интензитета на подкрепата за Югозападна България, което за съжаление е факт през настоящия програмен период. Новото райониране трябва да води до нарастване на подкрепата за страната ни като цяло през новия програмен период, смята АИКБ.

Пред бизнеса Барбалов е представил очакванията на Столичната община догодина да бъдат изхарчени с 30 млн. лв. повече, отколкото през настоящата година. „Рязък скок в бюджета за следващата година няма, тъй като не предвиждаме никакво увеличение на данъците и таксите, с изключение на промените в данък МПС и данък сгради за курортните селища, приети от парламента. Но от по-високия данък за старите автомобили приходите ще са толкова, колкото ще е отстъпката за новите коли с Евро 5 и Евро 6", обяснил зам.-кметът по финансите.

Повечето приходи се очакват от ръста на икономиката и на данъка за възмездно придобиване. Повече средства са предвидени за образование, здравеопазване, култура, социални дейности, отбрана и сигурност, както и транспорт и осветление.

Представителите на бизнеса и заместник-кметът на София са коментирали теми като реформата при такса „битови отпадъци" на принципа „замърсителят плаща", въвеждането на система за почасово таксуване на пътници в градския транспорт, възможност за привличане на инвеститори - производители на „зелен транспорт", изграждането на нови булеварди и улици и др.