Назад

40 улици и булеварди в София са обновени тази година

10.12.2018 г., стр. 20

Евгени Крусев, който лично даде главата си да я търкалят по „Граф Игнатиев"

Стана зам.-кмет едва на 27 години, ръководи транспорта в София 29 месеца, само тази година направи 40 ремонта и пусна нощни автобуси

24 милиона лева струва ремонтът на зоната около ул. „Граф Игнатиев"

Даринка Илиева

29-годишният Евгени Крусев отговаря точно 29 месеца за транспорта на София. Той подаде оставка във вторник, след като прокуратурата го привлече като обвиняем по проверка за ремонта на ул. „Граф Игнатиев".

Иначе през лятото на 2016 г. пое един от най-тежките ресори в управлението на столицата и стана зам.-кмет по транспорта едва на 27 години.

Крусев дойде в общината, след като предшественикът му Любомир Христов подаде оставка заради скандал с обществена поръчка за 60 спирки на градския транспорт.

Предложението да стане част от екипа на кмета Йорданка Фандъкова дошло изненадващо и за самия Крусев - на представяне на проекти, по които работи като експерт в транспортната дирекция на общината. На следващия ден дошла поканата от кмета. Имал ден и половина да каже става ли зам.-кмет по транспорта, или не. Решил да не пропуска шанса и да докаже с работа, че възрастта и липсата на солиден опит не е проблем да се справи с отговорната задача.

И Крусев повече от 2 години работеше с хъс и амбиция и обикаляше постоянно по обектите, макар това да не намали критиките за качеството на ремонтите в столицата. Вероятно липсата на опит все пак му изигра лоша шега. Като зам.-кмет по транспорта приоритет му бяха модернизацията на градския транспорт, ремонтът на трамвайните линии, метрото и формиране на нов тип култура на мобилност в София с акцент върху пешеходния начин на придвижване, велотранспорта, обществения транспорт и електромобилите.

А резултатите за малко повече от 2 години, в които заемаше поста, са 172 нови автобуса за градския транспорт и първите 20 електробуса, които бъдат пуснати в движение до дни. Така през 2019 г. 90% от автобусите в София ще са нови.

Той подготви и конкурс за първите публични зарядни станции за електромобили. Процедурата предстои да бъде обявена.

По негово време - през тази година, столицата се сдоби и с нощен градски транспорт. Макар и експериментален, макар и само с 4 линии.

Негова бе идеята за обособени трасета на градския транспорт, за да се даде предимство и да се намалят закъсненията на линиите.

Иначе през тази година Крусев ръководи 40 ремонта. Освен фаталния по ул. „Граф Игнатиев" отговаряше за реконструкциите на първия участък от бул. „България", бул. „В. Левски", бул. „Арсеналски", бул. „Хр. Колумб", бул. „Монтевидео", разширението на бул. „Т. Каблешков", източна тангента и др.

През 2017 г. Крусев контролираше ремонтите на булевардите „Черни връх", „Овча купел", „Прага", „Дондуков". Заради последния получи критики.

Неодобрение срещна и новата велоалея по ул. „Г. С. Раковски". Иначе самият Крусев е фен на велосипедите и кара често на Витоша.

Той е завършил магистратура в университета в Единбург по „Транспортно планиране и инженерство", а преди това - обществени комуникации в УНСС. Като студент за кратко работи като редактор в транспортен сайт.

Интересът му към транспорта започва в детството му. Редовно карал баба си да се возят от първата до последната спирка и обратно по близките до дома му линии. После в тийнейджърските години интересът прераснал в хоби, а то в страст. С приятели основава първия интернет форум за обществен транспорт у нас - gtsofia.info.

Без да подозира, че един ден ще му се наложи да отговаря на въпроси на граждани, той самият е изпращал питания за логиката, по която се правят маршрутите на транспорта на общината и предлагал алтернативи как да се подобри обслужването.

На 12-13 години попитал вече несъществуващата Столична компания за градски транспорт защо пред дома му не спира автобус. Получил и отговор, който започвал с обръщението: „Уважаеми г-н Крусев, във връзка с ваше запитване направихме следното проучване...". Когато пораснал разбрал, че няма как автобусите да имат спирки пред всеки блок.

Заради страстта си към транспорта през 2011 г. обиколил пеша тунелите на метрото, докато се строят, след като получил изрично разрешение. Като зам.-кмет искаше да обиколи тунелите на третата линия, първите осем станции от които ще са готови догодина.

Повдигат му обвинения утре

Очаква се утре прокуратурата да повдигне обвинения на вече бившия зам.-кмет по транспорта на София Евгени Крусев. Проверката е по сигнал на „Спаси София" за нарушение на обществената поръчка за ремонта на ул. „Граф Игнатиев". Причината е отстраняването на кандидат от процедурата заради вида виброизолационна подложка, който предлага. Впоследствие същите материали се използват при реконструкцията. Те са били заложени в идейния проект на проектанта, но в в работния той променя материалите. В хода на ремонта обаче се установява, че в проекта има пропуски и предложените от него подложки не са подходящи за трасето. Експертен съвет от 29 души решава да се използват първоначално заложените в идейния проект материали.

Опозицията

Оставката на Евгени Крусев е закъсняла. Изненадан съм от изявлението на столичния кмет за отговорността на г-н Крусев като пряк възложител, защото той е част от екипа на Фандъкова, която го посочи преди 2 г. за свой заместник и му възложи този тежък ресор, въпреки че всички знаехме, че този млад човек няма нужните компетенции и опит, за да го поеме. Очаквам г-жа Фандъкова да каже: „Да, излъгах се в качествата на този човек", коментира оставката председателят на групата на БСП в СОС Калоян Паргов.

Подложка

Заради подмяната на вида на виброизолационните подложки прокуратурата привлече като обвиняем Евгени Крусев. При ремонта трамвайното трасе се подсилва с еластични профили и е изолирано от околната среда с еластична подложка. Виброизолационната система трябва да изолира шума, предизвикан от преминаващите трамваи и да осигури трайност на релсите.

Ремонт

Софийската улица „Граф Игнатиев" е дълга 1550 м. Наречена е на руския дипломат, генерал и министър граф Николай Павлович Игнатиев, изиграл важна роля като посланик на Русия в Цариград за подготовката на Руско-турската война и сключването на Санстефанския договор. Около Освобождението носи името Самоковска улица. От 2007 г. улицата е пешеходна зона с движение на трамваи.

Бивш шеф

"Благодаря на г-н Крусев за енергията, с която работеше, и затова, че постъпи достойно и мъжки при възникнал проблем. Тези черти на характера не зависят от възрастта. И последно, заради многото ирония у политиците, която чух, ще кажа: Аз съм човек, който вярва на младите хора - в тяхното желание за промяна, в смелите им идеи и в хъса им за работа. И ще продължа да го правя. Защото в края на краищата този град е техен". Така столичният кмет Йорданка Фандъкова защити Крусев преди няколко дни.